Hallo,
Met school mochten wij kiezen waar we een werkstuk over wilden houden met natuurkunde en ik vond natuurkunde natuurlijk een leuk onderwerp
.
Ik ga een alarm bouwen dat na het opmerken van een indringer na 30 sec. afgaat en dat dus helemaal uitleggen in een werkstuk. Het enige probleem is de tijdsvertraging nog.
Kan iemand mij uitleggen hoe dat moet?
Ik weet nog niet zoveel van IC's dus als jullie mij met een voorbeeld daarmee iets gaan uitleggen zou dat wel handig zijn. 
Alvast bedankt,
Groeten Bas
Ik vind daar een inschakelvertraging hier op CO alleen ik heb dan een probleempje. Ten eerste ik kan dat schema wel overnemen maar dan weet ik nog niet wat er gebeurt. En ten tweede het werkt op 220V
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Via een weerstand een condensator opladen (dat duurt dus ff). Daarna een comparator waarna je een digitaal schakelsignaal hebt om op te shakelen.
Op 30 januari 2006 16:20:08 schreef elmowww:
Daarna een comparator waarna je een digitaal schakelsignaal hebt om op te shakelen.
Wat is een comparator?
En kan het niet makkelijkere via een N555?
Ik denk dat je hiermee of hiermee wel een eind moet komen. als je weet wat je gaat gebruiken, is er ook ongetwijfeld iemand die je met je neus de goede kant op wilt zetten (om zelf uit te zoeken hoe eea. precies werkt).
[edit]Comperator... probeer eens een woordenboek Eng-NL.
Een 555 (of het nou een NE, LM of uA is) kan dat ook. Maar ja, dan moet je dat hele IC gaan uitleggen. Het is maar wat je wilt...[/edit]
[Bericht gewijzigd door Marco69 op ]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
ik heb wel een 60 pagina lange tutorial voor je van de 555:p daar wordt ie stap voor stap in uitgelegd en komen verschillende standaardschakelingen aan bod.
opzich lijkt een analoge schakeling mij makkelijker uitleggen, omdat je precies kan dien in welk onderdeel er iets gebeurd enzo...
Op 30 januari 2006 16:37:22 schreef woopie100:
een IC uitleggen is niet zo ergdan weet je tenmiste ook weer hoe die werkt
Ben ik wel met je eens... Maar eh... als jij al vraagt wat een comperator is, ben ik bang dat dat je kunnen op dit moment nog een beetje te boven gaat. Dus als je er de tijd voor hebt en in kunt steken (voornamelijk voor zelfstudie), een paar van die dingen koopt en er mee gaat spelen, vooral doen.
Ander raad ik je toch aan om het discreet op te lossen - als je een weerstand, condensator, transistor en wellicht een relais uitgelegd (en begrepen) hebt, ben je een aardig eind.
Op 30 januari 2006 17:02:45 schreef Marco69:
Ander raad ik je toch aan om het discreet op te lossen - als je een weerstand, condensator, transistor en wellicht een relais uitgelegd (en begrepen) hebt, ben je een aardig eind.
Zover ben ik al 
Kunnen jullie gwoon uitleggen wat die 8 poorten van de Ne555 doen?
ik weet al:
1: Min
3: Output
4: Reset
8: Plus
Op 30 januari 2006 17:02:45 schreef Marco69:
[...]Ben ik wel met je eens... Maar eh... als jij al vraagt wat een comperator is, ben ik bang dat dat je kunnen op dit moment nog een beetje te boven gaat.
Ik ben bang dat ik het ook moet vragen.......
Een comparator ken ik wel, maar wat is een comperator?

Op 30 januari 2006 19:37:54 schreef KT88:
[...]
Ik ben bang dat ik het ook moet vragen.......Een comparator ken ik wel, maar wat is een comperator?
bijdehand
maar even sirieus wie kan mij dit uitleggen? 
Tussen de regels door zit er al heel wat uitleg hierboven....
Een comparator is een vergelijker.
In de NE555 zit er eentje, die de spanning tussen twee ingangen vergelijkt met elkaar.
Op de ene ingang staat een vaste referentiespanning, op de andere ingang wordt een condensator op- en ontladen.
De uitgang reageert hier weer op door ofwel hoog ofwel laag te worden.
Hiermee wordt de condensator dan weer op- en ontladen, via een weerstand.
Voila, een oscillator/blokgolfgenerator, waarbij de laadweerstand en de waarde van de C de frequentie bepalen.
De rest staat in de datasheets, lijkt me dat je er nu wel uit kan komen?
Hmmm kan je me toevoegen op msn
dan weet ik hoe ik hier mee moet rekenen enz...maargoed
welke uitgangen worden met elkaar vergeleken?
en dan zijn er nog 3 over ?:)
Jochie jochie jochie.......
Kijk nu toch eens hier...
Het plaatje "block diagram" op pag. 2 zegt alles eigenlijk al.
Je moet wel een beetje Engels beheersen, als dat niet het geval is dan kun je beter een andere hobby/carriëre kiezen....
Overigens zijn ingangen iets anders dan uitgangen, dat is wel een wezenlijk verschil 
Tipje van de sluier: "discharge"= ontladen.
"Threshold" = drempel.
"Trigger" = impuls waarop wordt gereageerd (lett.: "trekker" ).
"Reset" = terugstel ingang, hoef ik niet nader uit te leggen hoop ik.
"Control Voltage" = ingang voor beinvloeding van de frequentie dmv. een extern aan te leggen stuurspanning.
Vergelijk nu de "astable operation" schakeling op de "typical applications" pagina 6 nu met het interne blokschema.
Ik ga verder jouw huiswerk niet voor je maken, dat zou wat te zot zijn.
MSN heb ik niet, er zijn betere methodes om spam te vangen.
oké ik weet nu hoe een NE555 werkt, alleen hoe maak ik er een goede schakelingen mee? (iets wat na activeren na 30 sec. een stoompje op 3 geeft)
Voor een schakeling met de 555 en de uitgangsfrequentie zijn er genoeg voorbeelden op het internet. Hier staat wel veel:
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html
Ook formules om de frequentie en de daarbij behorende componenten uit te zoeken.
Je kunt een comparator in verschillende mode's zetten , de basis mode's zijn astabiele en monostabiele multivibrator en shmitt trigger , de manier waarop je de 555 moet schakelen om dit te bekomen vindt je op elke zichzelf respecterende website die over de 555 gaat .
De MMV (monostabiele) gaat bij een puls aan de ingang deze puls verlengt (naar de gelang de componenten die je erbij hangt)aan de uitgang geven .
De AMV gaat zo een blokgolf opwekken , en een shmitt trigger jah die gaat omkiepen als ge een bepaalde spanningswaarde bereikt .
Zo zou ik in mijn beperkte kennis erover de de mogelijkheden uitleggen :-s.
Henri Laprador
Kromme Volten zijn niet gevaarlijk
Persoonlijk zou ik die tijdsvertraging met een teller doen
Simpeler en accurater kan het niet.
H.
nu ben ik echt weg........ik hoor de garagedeur al opengaan
Henri Laprador
Kromme Volten zijn niet gevaarlijk