Op 25 februari 2006 22:46:15 schreef Jan klaasen:
zeker als je kunt dat alleen een s tandaart van proxxon al 37 euro kost ( http://www.kruis.nl/artikelen/728606.html )

Laat je niet verlijden door de excl. BTW prijzen.

Dat HBM ding heeft best wel speling in de kop, viel mij in ieder gevalt tegen, leuke prijs hoor, maar ik ga daar m'n boortjes niet in doen.
Die van Turbokeu is mooier ;-)

Op 26 februari 2006 09:26:07 schreef Termelator:
Dat HBM ding heeft best wel speling in de kop, viel mij in ieder gevalt tegen, leuke prijs hoor, maar ik ga daar m'n boortjes niet in doen.
Die van Turbokeu is mooier ;-)

maar ook duurder. jij kent dat hbm ding.. spelling in de kop dat is niet echt ideaal natuurlijk

Ai dat is weer jammer die speling op de kop. Maar over hoeveel speling praten we hier?

Ik heb ook een proxon maar deze draait maar maximaal 7500 t/min wat voor 0,8 mm boortjes te weinig is.
Ik heb een andere poelie gemonteerd en een lenslampje in het gat van de voet gemonteerd.
Ben uiterst tevreden www.oproepsysteem.be

Hoeveel speling heeft die proxxon die jij hebt elcootje? Loopt het z-as mechaniek een beetje soepel?

Ik heb me wijs laten maken dat de spindel drie keer gelagerd is.
Ik heb inderdaad geen last van speling.
Ik heb vroeger ook wel eens een mini boormachine in een boorstandaard gezet maar deze had bronzen lagers en was heel snel versleten.
Ik heb ze naderhand vervangen door naaldlagers maar de standaard vond ik te lomp voor de kleine printboortjes.
De proxxon is voor dit werk prima in verhouding.
En met mijn verhoogde snelheid geeft hij uitstekende resultaten.

Op 26 februari 2006 16:02:26 schreef elcootje:
Ik heb ook een proxon maar deze draait maar maximaal 7500 t/min wat voor 0,8 mm boortjes te weinig is.

Dat is toch een van de lichtere uitvoeringen, die grotere draait in iedergeval max. 15000 toeren.

Op 26 februari 2006 16:02:26 schreef elcootje:
Ik heb een andere poelie gemonteerd en een lenslampje in het gat van de voet gemonteerd.
Ben uiterst tevreden www.oproepsysteem.be

Te weinig?
Ik gebruik de TBM220 nooit hoger dan 4700TPM (met carbideboortjes tussen 0.5 en 2.3mm).

CD :)

Aan je foto te zien heb jij een later model proxxon.
bij mij zit er geen ronde knop van boven maar een schuif.
De mijne draait standaard 2500 5000 en 7500 t/min.
Hoe snel draait jouw model en heb je wel eens geprobeert om de hoogste snelheid te gebruiken voor het boren van printjes ?
De reguliere gelijkstroommachine's draaien tot 30000 toeren!

voor dat we verder gaan met een hele discussie over de kwaliteit van proxxon (daar ben ik wel van overtuigd) wil even terug komen op deze machine:

http://www.hermanbuitelaar.nl/artikel/Afbeelding%20005_resize.jpg

specs:
-motorvermogen: 150watt
-2 toerentallen: 8000/10500 o/min
-boorkopje: 0.6-6mm

prijs:
€59,00 (exs btw denk ik)

Ik ben opzich nog steeds geinteresseerd in die HBM, mede vanwege de lage prijs. Dus zolang de axiale speling (heet dat zo? verticaal + horizontaal iig) niet al te groot is, vind ik het prima.

Termelator, jij zegt dat ie veel speling heeft, maar hoeveel? Een beetje speling kan ik best wel mee leven.

Oh hee Turbokeu, ik kan de plaatjes van jou site niet zien, je hele site (www.turbokeu.com) is onbereikbaar voor mij. Een trace en ping geven wel aan dat ik hem kan bereiken, maar zowel firefox al IE laten alleen blanco zien.

Op 26 februari 2006 19:49:02 schreef Jan klaasen:
voor dat we verder gaan met een hele discussie over de kwaliteit van proxxon (daar ben ik wel van overtuigd) wil even terug komen op deze machine:

[afbeelding]

specs:
-motorvermogen: 150watt
-2 toerentallen: 8000/10500 o/min
-boorkopje: 0.6-6mm

prijs:
€59,00 (exs btw denk ik)

Volgens de site MET btw :-)

Zeer interessant voor een IA-ke of SK-ke ;-)

Inderdaad het is inclusief BTW voor €59,-

Ik raad toch aan om voor een proxxon te gaan, je betaald mischien wel 2 a 3 keer zo veel, maar volgens mij gaat zoiets veel langer goed mee.

klopt is inclusief... bedoelde ik ook

en hij ziet er in iedergeval degelijkgenoeg uit om goed te zijn. en als ik een keer een lagertje moet vervang vindt ik dat ook nog niet zo erg.

ik hoop morgen reactie krijgen over de extra info die ik gevraagd had. mishcien kan ik deze week nog eens gaan kijken.

als het wat is wil ik best eens kijken wat er aan ia achtig iets te regelen is.

ik ben er intussen wel achter dat deze machines klonen zijn van een (europese) ander machine merk, welke merk weet ik nog niet...

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]

Wel, de proxxon is toch iets boven het budget, en ik heb gewoon een goed gevoel bij de HBM.

Jan, hou ons op de hoogte :)

doe ik. ik hoop morgen mail te hebben. wellicht van de week even langs en dan een ia organiseren ofzo

Op 26 februari 2006 19:41:26 schreef elcootje:
Aan je foto te zien heb jij een later model proxxon.
bij mij zit er geen ronde knop van boven maar een schuif.
De mijne draait standaard 2500 5000 en 7500 t/min.
Hoe snel draait jouw model en heb je wel eens geprobeert om de hoogste snelheid te gebruiken voor het boren van printjes ?
De reguliere gelijkstroommachine's draaien tot 30000 toeren!

1.800, 4.700, en 8.500 RPM.
Ik ondervind geen voordeel bij het boren op 8.500 RPM (wel meer lawaai...)

Op 26 februari 2006 19:56:44 schreef KillerB the Supreme:
Oh hee Turbokeu, ik kan de plaatjes van jou site niet zien, je hele site (www.turbokeu.com) is onbereikbaar voor mij. Een trace en ping geven wel aan dat ik hem kan bereiken, maar zowel firefox al IE laten alleen blanco zien.

Zal toch wel iets bij je provider zijn...
'k Hoor geen klachten alhoewel ik post (met foto's) op forums over de hele wereld...

Heeft er iemand ervaring met de kleine Proxxon MF70 CNC machine?
http://www.proxxon.de/images/produkte/27110_en.jpg

Op 26 februari 2006 10:49:07 schreef Jan klaasen:
[...]

maar ook duurder. jij kent dat hbm ding.. spelling in de kop dat is niet echt ideaal natuurlijk

precies zou ik het niet weten, maar ik dacht wel meer dan je boordje zou kunnen hebben, het is een erg lief ding hoor, maar tis verder gewoon een grove kolomboor in het klein afair.
er is vast toch wel iemand die daar in de buurt woont om even te meten?

Op 27 februari 2006 07:36:02 schreef Turbokeu:
Heeft er iemand ervaring met de kleine Proxxon MF70 CNC machine?
http://www.proxxon.de/images/produkte/27110_en.jpg

dat is geen cnc
cnc = computer numerical control

Op 27 februari 2006 13:13:19 schreef Jan klaasen:
je kunt die wel ombouwen naar cnc heb ik ergens gezien.

dat wel idd