Op 27 februari 2006 12:52:14 schreef Stynus:
[...]
dat is geen cnc
cnc = computer numerical control

Soooorry!
Mill of lathe dan... ;)

CD :)

Ik heb reactie van de leverancier:

De machine is een stuk stabieler dan de Dremel standaard
en heeft geen speling op de kop.
Men kan er een universele dimmer tussen zetten om het
toerental te reduceren maar uiteraard reduceert u dan ook de kracht.
Wij verkopen deze machine vaker aan mensen die in printplaatjes boren.
Indien u verder nog vragen heeft hoor ik dat graag.

dit zou het verhaal van Termelator tegenspreken. aan de andere kant zal een verkoper ook niet zeggen dat er spelling opzit.

Omdat er als gesproken is over samenkoop, voor eventuele korting. Wie zou hier concreet interesse in hebben. Zodat hier met de leverancier over kan overleggen.
De prijs is nu € 59 euro daar kan mischien nog wat korting af.

Ik heb iig concreet interesse. Laat ik er wel bijzeggen dat het niet een al te lang durende IA moet worden, binnen enkele weken wil ik het ding toch wel binnen hebben. Maar zo zullen er vast meer over denken ;)

als het aan mij ligt ook een kwestie van weken. Ik wil even contact met die mensen op nemen met een aantal zodat zij een kortings aanbod kunnen doen.

En dan moeten we ook nog iets over de logestiek afspreken

Ja de verzending is inderdaad een belangrijk punt. Maar daar komen we wel uit.

Misschien een idee om een deadline te stellen voor geinteresseerden?

Op 27 februari 2006 19:08:08 schreef Jan klaasen:
Ik heb reactie van de leverancier:
[...]

dit zou het verhaal van Termelator tegenspreken. aan de andere kant zal een verkoper ook niet zeggen dat er spelling opzit.

Omdat er als gesproken is over samenkoop, voor eventuele korting. Wie zou hier concreet interesse in hebben. Zodat hier met de leverancier over kan overleggen.
De prijs is nu € 59 euro daar kan mischien nog wat korting af.

als ik er in de buurt zou wonen zou ik even langs gaan, maar voor zover ik me herinner was dat iets wat meteen opviel toen ik hem beter bekeek, het leek mij namelijk ook een geschikt ding daarvoor, maar ik kan natuurlijk verkeerd zijn, of misschien is dit een verbeterd model.

mij lijkt het trouwens gaver om zo'n ding te hebben als we op school hebben, daar kun je een dremel ding inzetten, maar hij is wel heel precies, zal eens kijken wat voor fabrikaat dat is

Wat lijkt jullie ervan om eens een andere dealer te zoeken?
Er zijn vast meer handelaren die hem hebben.

ik heb al gekeken maar ik denk dat het privat label is...

HBM = herman buitelaar machines

Allen,

For what it's worth:

Ik gebruik een Dremel Kloon (=Ferm) in een standaard boorstandaard. kheb een adaptertje gemaakt van een 40mm PVC einddop voor afvoerbuizen.

Werkt prima. De Ferm is zo goedkoop dat als hij stuk is, ik gewoon een nieuwe haal (18 euro is echt een koopje!)

Nog even een kleine tip: Bij dit soort boorwerkzaamheden is een hoog toerental erg gewenst. Ik weet niet of 8500 rpm wel genoeg is om mooi clean te boren.

Just my $0.02

Da fripster

Op 27 februari 2006 21:02:30 schreef fripster:
Allen,

For what it's worth:

Ik gebruik een Dremel Kloon (=Ferm) in een standaard boorstandaard. kheb een adaptertje gemaakt van een 40mm PVC einddop voor afvoerbuizen.

Werkt prima. De Ferm is zo goedkoop dat als hij stuk is, ik gewoon een nieuwe haal (18 euro is echt een koopje!)

Nog even een kleine tip: Bij dit soort boorwerkzaamheden is een hoog toerental erg gewenst. Ik weet niet of 8500 rpm wel genoeg is om mooi clean te boren.

Just my $0.02

Da fripster

Naar mijn ervaring is dat snel zat! Moet je alleen niet zo hard op je boor drukken.

Maarja, ik boor nog steeds met mijn dremel uit de losse hand. Niet echt ideaal.

En ik vraag me inderdaad af wat goedkoper, makkelijker en beter is; een standaard voor dremel kopen/ maken of zo'n kan en klare boormachine.

http://www.hermanbuitelaar.nl/artikel/Afbeelding%20005_resize.jpg

hat gaat dus om deze machine:

specs:
-motorvermogen: 150watt
-2 toerentallen: 8000/10500 o/min
-boorkopje: 0.6-6mm

prijs:
€59,00 (inclu btw)

de max snelheid is dus 10500 o/min, dat is niet de 20.000 die een dremel doet maar wel vrij hoog. Ik dnek dat dit ding stabielen is als een dremel met standaart. en een standaart kost ook al snel 40 euro. Ik wil proberen door samenkoop nog wat korting te bedingen. we zijn nu met 2 man.

Het dremelstandaard dat ik laatst van de gamma had was iets van €50,- en dat ding was rommel, veel speling, plastic mechaniek dat totaal niet soepel loopt, en dan had je nog maar alleen een standaard...

ik heb een metalen boorstandaard voor GEWONE handboormachines omgebouwd (merk LUX, 25 euro bij Praxis). Werkt zonder merkbare speling.

Da fripster

Op 27 februari 2006 21:58:49 schreef Jan klaasen:

[afbeelding]

hat gaat dus om deze machine:

specs:
-motorvermogen: 150watt
-2 toerentallen: 8000/10500 o/min
-boorkopje: 0.6-6mm

prijs:
€59,00 (inclu btw)

de max snelheid is dus 10500 o/min, dat is niet de 20.000 die een dremel doet maar wel vrij hoog. Ik dnek dat dit ding stabielen is als een dremel met standaart. en een standaart kost ook al snel 40 euro. Ik wil proberen door samenkoop nog wat korting te bedingen. we zijn nu met 2 man.

Naargelang de kwaliteit van dat ding, de totale kosten en dergelijke met verzending erbij heb ik er denk ik ook wel belangstelling voor.

Ah mooi zo, nog een geinteresseerde erbij :)

Ik ben gisteren ook nog even langs Fabory geweest, ze hadden niks staan, maar vandaag belden ze me terug met de melding dat ze het complete assortiment van Maxx verkopen. Hier vond ik jammergenoeg geen geschikt exemplaar bij, alleen laag toerige modellen.

Toevallig ben ik zelf ook op zoek naar een printboormachine. De kleine kolomboormachine van HBM zou een goed alternatief kunnen zijn voor de veel duurdere modellen die ik ben tegengekomen (bedragen van €200 - 1500)

Heb je ook nog andere specs van dat ding?

- maten
- gewicht (ook voor verzending)
- hoe zit het met garantie als alles op 1 factuur komt te staan die de TS in bezit heeft.

De prijs van €59,- incl BTW staat me zeker aan. Wanneer de handelings en verzendkosten nog acceptabel zijn heb ik mogelijk wel interesse

Wel, de info die Jan in zijn vorige post geeft, is alles wat er op de site vermeld staat. Maar misschien gaat Jan deze week even kijken bij HBM. Dan weten we in ieder geval meer over de maten, gewicht, speling ed.
Hoe het met de garantie geregeld wordt weet ik niet. Persoonlijk denk ik niet dat er allemaal aparte facturen voor gemaakt zullen worden.

Die Proxxon 220 heb ik nu al 3 jaar of bijna 4 jaar :),hij doet het nog perfect, maarja mag je ook wel verwachten voor het geld.
maar de afwerking is ook totaal anders dan de goedkopere machines maarja het is ieder zijn eigen keuze dus.

ik zal morgen ochtend even wat meer informeren (via mail). waarbij ik in iedergavel het gewicht en de afmeting van de verpakking informeer. Ook zal ik hier navraag over korting doen (op basis van 4 stuks). Als er niet of zeer weinig korting mogelijk is stel ik voor om ieder voor zich te gaan.

Ook zal ik navraag doen naar verzending buiten de regio.
Als het allemaal loopt hier volgens mijn planning kan ik aanstaande vrijdag wellicht even gaan kijken en praten daar.

Ik ben niet van voornemens een echte ia via inkoopacties.net te organiseren. dit duurt mij te lang en wil het graag binnen CO houden. mischien dat ik nog een apart topic kan starten.

Ik was vanmiddag even in de praxis en een beetje degelijk ogende standaart voor de dremel kost ook 50 euro. ook heb ik even de goekoopste boorkolom daar beoordeeld (kinzooi) deze heeft nagenoeg ook geen spelling maar kost daar ook 80 euro en heeft een (veel) lager toerental

Ik hoop morgen meer informatie te hebben. en open wellicht daarvoor morgen een ander topic (dit zal ik hier ook posten)

even op de reactie van Jan klaasen, die dremel standaartjes zijn echt klote en hebben dikke speling,die kinzo dingen komen vanzelf terug met speling of moter kapot.

Op 28 februari 2006 22:33:01 schreef G_SHOCK:
even op de reactie van Jan klaasen, die dremel standaartjes zijn echt klote en hebben dikke speling,die kinzo dingen komen vanzelf terug met speling of moter kapot.

bij een bouwmarkt gewerkt? (die komen vanzelf terug)

Op 27 februari 2006 21:02:30 schreef fripster:
Allen,

euh .... das inderdaad NIET genoeg neen.
normaal om FR4 te boren met printboortjes ( niet met HSS boren, maar met boortjes speciaal voor printplaat , van die met een dikke schacht achteraan ) heb je MINIMUM 30.000 toeren nodig.
voor kleine diameters gaan ze tot 65000 toeren.

phoe 30.000 lijkt me ook wel weer veel als minimum. ik denk dat 0,8 mm best met 10.000 kan. als ik gaten los uit de hand met de dremel boor doe ik het ook nooit op volle toeren (geeft me teveel herie).

euh .... das inderdaad NIET genoeg neen.
normaal om FR4 te boren met printboortjes ( niet met HSS boren, maar met boortjes speciaal voor printplaat , van die met een dikke schacht achteraan ) heb je MINIMUM 30.000 toeren nodig.
voor kleine diameters gaan ze tot 65000 toeren.

euhm een kleine opmerking hierbij. Wanneer ik op bijvoorbeeld de site kijk van ROMEX B.V. in Rhenen bij de printboormachines kom ik nergens toerentallen tegen van 65.000 toeren max. Bij een minimum van 30.000 toeren zou er bijna niet 1 geschikt zijn. De toerentallen die je daar vind zijn van 8000 TOT 30.000. (dit zijn professionele machines)

Ik boor kleine printplaatjes nu met een accuboor met een gewoon boortje op 1200 rpm en dat wil ook prima bij een nieuw boortjes.

De kwaliteit van het boorgat ligt er ook aan hoeveel tijd je het boortje gunt om in het materiaal te kunnen boren. Ofwel druk je dat boortje met een rotgang door je print dan zal het gat kwalitatief minder zijn.

hoe sneler je boort hoe sneller je er doorheen bent (afgezien van meer warmte ontwikkeling en slijtage van de boor) maar je boor slijt ook meer. Ik snap best dat ze bij profi pcb bakkers snel willen boren. die doen niet een of 2 printjes op een dag maar bergen.