Hey,
Wel het is de bedoeling om variabele spanning te meten die voortkomt van een brug van wheatstone (waar Rekstrookjes in verwerkt zijn).
Die variabele spanning gaat door een versterker en daarna naar een microcontroller.
Dit alles betekent dat de stroombron constant moet zijn. Kan ik hiervoor de LM334Z gebruiken?
Die stroom staat ook over de rekstrookjes en gaat denk ik ook de microcontroller binnen. (80c51 familie) Ik weet dus niet exact met wat ik allemaal moet rekening houden om de grootte van de stroomsterkte te bepalen.
Tnx anyway,
Itsjar
Hiervoor kun je mijn favoriete schakeling gebruiken:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/31
In plaats van de LED heb je dan je brug. Waarschijnlijk moet je je schakeling een beetje aanpassen in verband met de massa. Over wat voor weerstandswaarden hebben we het trouwens? En heeft die uC analoge ingangen? Die stroom van de stroombron gaat sowieso niet door de uC heen. De uC zal dan een spanning moeten meten.
De weerstandswaarden gaan rond de 120 ohm zijn
die microcontroller komt nog een AD convertor voor, dat was ik vergeten te zeggen.
Dus als ik het goed begrijp kan ik op die microcontroller zeg maar voor serieus te overdrijven 1 ampère zetten en dat gaat er niet door owv de hoge ingansimpendantie?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
probleem van die schakeling van bolbuyck is dat dat een bottom side driver is.
je hebt een topside driver nodig voor die rekstroompjes (kwestie van met je A/D grond gerefereerd te kunnn meten)
welke A/d convertor ga je gebruiken ?
maak een cirrent source met opamp
http://members.tripod.com/michaelgellis/howland.html
voila daar heb je er ene.
die zal veel stabieler zijn dan die twee transistor dinges. ( die driften met temperatuur )
EN bovendien kan je de stroom regelen.
trek die Vin ( de regelspanning ) uit een bandgap regelaar
dat ding is gegarandeerd rotsvast ( das een fysische constantie. (bandgap regelaars werken op princiepe van electronen-valentie verval en das aan ene natuurwet gebonden.)
Op 19 maart 2006 20:04:43 schreef itsjar:
Hey,Wel het is de bedoeling om variabele spanning te meten die voortkomt van een brug van wheatstone (waar Rekstrookjes in verwerkt zijn).
Die variabele spanning gaat door een versterker en daarna naar een microcontroller.
Dit alles betekent dat de stroombron constant moet zijn. Kan ik hiervoor de LM334Z gebruiken?
Die stroom staat ook over de rekstrookjes en gaat denk ik ook de microcontroller binnen. (80c51 familie) Ik weet dus niet exact met wat ik allemaal moet rekening houden om de grootte van de stroomsterkte te bepalen.Tnx anyway,
Itsjar
Werkt de brug van wheatstone niet met een spanningsbron? Je mag hem juist niet belasten, lijkt me al helemaal funest voor je rekstrookjes, iets met warm worden, uitrekken.
LaStei
carpe cerevisi
Inderdaad, een brug van wheatstone werkt met een spanningsbron. Wat je wel kunt doen is een stroom door het rekstrookje sturen en de spanning met een vierdraadsmeting meten. Maar dan is het geen brug.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
een rekstrookje werkt best als je er ene constante stroom doorstuurt.
je meet dan differentieel tussen de knopen.
bij een rekstrookje kantelen de twee punten ALTIJD
|
/ \
R1 R2
/ \
\ /
R3 R4
\ /
|
R5
|
R5 dient meestal om de stroom door de brug te limiteren ( de brug is zelf vrij laagohmig
de weerstanden kantelen 'gepaard' R3-R2 en R1-R4.
door beide takken te bekijken kan je je gevoeligheid verdubbellen. EN differnetieel meten wat je van je common mode en ruis afhelpt
je kan dit prima doen door daar gewoon spanning op te zetten. maar dan laat je de stroom bepalen door R5 .
als die boel op hogere spanning moet werken krijg je het probleem dat er teveel stroom gaat vloeien
vandaar dat een stroombron gebruikt wordt.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Ik ben misschien debiel hoor, maar de verschil-output van zo'n brug (al of niet met stroom-begrenzende weerstand) is lineair afhankelijk van de voedingsspanning. Als je die zelfde voeding gebruikt als referentie voor je A/D dan doet de waarde van die spanning er (binnen redelijke grenzen) niet meer toe. Dat is toch veel handiger?
free_electron
Silicon Member
Op 22 maart 2006 19:55:33 schreef Wouter van Ooijen:
Ik ben misschien debiel hoor, maar de verschil-output van zo'n brug (al of niet met stroom-begrenzende weerstand) is lineair afhankelijk van de voedingsspanning. Als je die zelfde voeding gebruikt als referentie voor je A/D dan doet de waarde van die spanning er (binnen redelijke grenzen) niet meer toe. Dat is toch veel handiger?
kan je inderdaad doen.
maar een a/d vinden waar je 5 volt ( of misschien nog meer ) als referentie mag aanleggen .... zoek maar hoor. das de miserie.
dus vandaar beter een stroombron.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 22 maart 2006 21:07:38 schreef free_electron:
kan je inderdaad doen.
maar een a/d vinden waar je 5 volt ( of misschien nog meer ) als referentie mag aanleggen .... zoek maar hoor. das de miserie.
Alle uC die ik ken hebben die mogelijkheid. En anders is het niet verboden er een spanningsdeler tussen te zetten, dat doet niets af aan het principe.
Als je een stroombron gebruikt dan hebben de onnaukeurigeid van die stroombron en de onnaukeurigheid van je spanningsreferentie invloed op je resultaat. Dat lijkt me iets dat je graag wilt vermijden.
free_electron
Silicon Member
Normaal wordt een stroombron gebruikt die gecontroleerd wordt door de bandgap van de a/d convertor.
zo sla je 2 vliegen in 1 klap.