Hoi,

ik ben van plan om een cnc-machine te maken deze vakantie, maar ik heb nog geen stappemotors. Nu heb ik een paar vragen over deze motoren

*Hoe sterk moeten ze zijn (N/cm, N/m)
*Zijn ze sterk genoeg op 5V
*Hoeveel kosten ze ? (10 - 50 ?)
*Bipolair of unbipolair ?(ik dat denk ik bipolair ga nemen)
*Hoe werken ze juist met de twee spoelen voor 200 stappen ?
*Wat moet ik zeker weten voor ik er ga kopen ?
*...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Dank op voorhand

Op 19 juni 2006 20:50:29 schreef elektro_freak:
Hoi,

ik ben van plan om een cnc-machine te maken deze vakantie, maar ik heb nog geen stappemotors. Nu heb ik een paar vragen over deze motoren

dat hangt af van je te bouwen constructie, en wat je ermee wil

dat lijkt me sterk

hangt af hoe je het doet, je kunt ze uit oude/gratis printers slopen, of je kunt nieuwe kopen, kijk is op voti.nl, daar staan er wat, en neus is wat rondt in de cnc topics hier

hangt af van je aansturing, en wat je ermee wil

nog nooit van google gehoord?

bovenstaande, dus wat je wilt.

*...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Dank op voorhand

ga eerst is een tekening maken van de mechanische contstructie, kijk af van het internet, beter goed gejat dan slecht zelfbedacht.

dat hangt af van je te bouwen constructie, en wat je ermee wil

een cnc-freesmachine tuurlijk

ik heb wel meer dan 20 amp op mijn 5v voeding

je kunt ze uit oude/gratis printers slopen, of je kunt nieuwe kopen, kijk is op voti.nl, daar staan er wat, en neus is wat rondt in de cnc topics hier

zijn die van printers echt sterk genoeg ?

nog nooit van google gehoord?

tuurlijk (is zelf mijn startpagina)

ga eerst is een tekening maken van de mechanische contstructie, kijk af van het internet, beter goed gejat dan slecht zelfbedacht.

heb al een volledige tekening gemaakt in cad (3d)

(bedankt van de snelle reactie

Besef wel dat het moeilijk is om zoiets te maken. Ik heb me er ook vies in vergist.
http://elektronicastynus.be/Projecten/CNC/index.php

Kijk eerst maar eens of het een beetje haalbaar lijkt voordat je in dure dingen gaat investeren. Haal een stapel printers/faxen of andere spullen waarvan je denkt dat er bruikbare zooi in zit, en ga daarvan wat knutselen. Als het blijkt dat het werkt, kan je altijd nog iets maken dat een kopfrees rond 60 met een voeding van 600mm/min 5mm diep vol door een blok staal heen kan jengelen.

De link van Stynus zegt genoeg denk ik. Kijk eerst wat je hebt, blijkt dit te voldoen is er niets aan de hand. Wil je meer gaat het geld kosten.

Kijk vooral ook rond op dit forum, er is genoeg over gezegd hier.

Niet makkelijk.. wel mogelijk.. mits je bescheiden blijft.
Heb zelf een cnc freesmachine gebouwd om PVC platen te frezen, 7 mm in 3 stappen.
Nagenoeg alles is gesloopt uit plotters en printers, ding heeft me ongeveer 50€ gekost...
Maar ik durf er geen alu plaat inleggen :+

hier wat foto's enzo

tja ...

ik ben ook al een poosje bezig...
ik heb stappenmotoren gekocht bij NC-step
http://www.nc-step.de/catalog/product_info.php?cPath=21&products_i…
maar die waren 109 euro stuk...

maar ik wil dan ook iets meer als graveren... ik wil straks echt kunnen frezen in aluminium en kunstof...

foto en info op mijn homepage www.arjan-swets.com

ga nou eerst is beginnen met zoeken van oude printers, 3 stuks is genoeg.
daaruit kun je stappenmotors halen, tandwieltjes en die riempjes. met 3 setjes daarvan kun je een "teken" cnc maken, die dus enkel heel licht werk kan, niet frezen. om meteen te beginnen aan een "grote" freesmachine is nou niet echt de bedoeling.
en zoals ik al zei, het hang van je contstructie af hoe sterk je stappenmotoren moeten zijn.

*...
*zijn die van printers echt sterk genoeg ?

*Mijne zijn 0,8 Nm, mijn machientje heeft glijlagers en loopt dus relatief zwaar. Op 20% van het vermogen komt hij ook niet meer vooruit.
*Nee, ze worden aangestuurd met een speciale sturing die de stroom begrenst en 5V motortjes draaien dan op iets tussen de 20 en 30 V
*Van mij ca 40 euro/stuk
*Bipolair
*Ja, je stuur IC zal de spoelen aansturen, het signaal dat van je PC naar het IC gaat bestaat uit 2 draadjes ('step' en 'direction')
*Dat je aansturingsprint OK is en de stroom en spanning kan leveren voor je motoren
*...
*Nee

Zoals velen voor mij gezegd hebben; het hangt af van wat de machine moet kunnen.
Dit bepaalt namelijk welke freesmotor je nodig hebt en samen met de constructie kan je dan de stappenmotoren selecteren. Ook de gewenste snelheid speelt hier een zeer belangrijke rol.

Zelf heb ik 3 CNC machines gebouwd:

1: printboormachine, freesmotor is een Proxon 40W met steppers uit printers, kracht ongeveer 0.1 Nm en het ding werkt perfect maar frezen lukt niet.

2: Houten machine met een 120W Dremel kloon (Skill) en ook steppers uit printers maar deze zijn al 0.3 Nm, hiermee kan ik frezen in kunststof en zachte houtsoorten.
Geen 5mm diep in een keer maar verschillende "passes" van een paar millimeter diepte.

3: staal en alu constructie met een 700W bovenfrees, steppers hier zijn 1.2Nm en frezen 5mm diep en 6mm breed in MDF is geen probleem, ALU werkt ook maar ik moet eerst nog de goeie freesbits vinden om verder te testen.
De lineaire geleiders zijn kogellagers die heel soepel "lopen" op stalen profielen.

Aansturing van de steppers:
Gewoon rechtstreeks op 5V: ze zullen draaien maar geen kracht of snelheid hebben, je hebt een PWM (aka chopper) sturing nodig, alle 3 machines gebruiken dit met chipjes aangepast volgens het vermogen van de motoren, de zwaarste machine gebruikt microstepping Picstep's op 33VDC en 3A per spoel... (4 stappenmotoren).
De voeding voor deze is een 24VAC 300W ringkerntrafo.

Hou er wel rekening mee dat indien je iets zoals mijn zwaarste machine wil bouwen en alles nieuw moet kopen het minstens 1000 Euro zal kosten.
Mijn 2 kleinere hebben bijna niks gekost omdat alles recuperatie was.

"Ik wil een CNC machine bouwen" is zooo vaag, hopelijk geeft dit je een idee waaraan je begint of wil beginnen.

Bron voor vèèèl meer informatie maar veel studiewerk:
www.cnczone.com

.

dat ik al printjes kan maken ben ik al tevreden, op zoek naar oude printers dus ?

(nog maar een vraagje)
*Wat is de maximale spelling dat ik mag hebben voor mijn (printplaat) frees-machine

Op 20 juni 2006 22:02:03 schreef elektro_freak:
dat ik al printjes kan maken ben ik al tevreden, op zoek naar oude printers dus ?

(nog maar een vraagje)
*Wat is de maximale spelling dat ik mag hebben voor mijn (printplaat) frees-machine

In sommige zwaardere printers zitten goeie motoren voor deze toepassing:
Matrix printers: Brother 4018, OKI 393, Mannesman Tally MT330 etc..
Laser printers: Lexmark Optra L, HP laserjet 1,2 en 3 (niet de "P" versies).
Sommige zijn unipolaire maar dat is geen probleem, kracht hebben ze voldoende en je kan ze unipolair en zelfs ook bipolair aansturen.

Als je begint te bouwen met mogelijke speling dan ben je verkeerd bezig.
Zeker als je PCB's wilt frezen heb je een zogoed als perfecte machine nodig, een track tussen IC pootjes vergt grote nauwkeurigheid.

PCB's frezen is bij mijn testen erg tegengevallen, de freesjes zijn duuuur en gaan niet lang mee, een fotogevoelige print maken gaat stukken sneller en ziet er veel beter uit.
De gaatjes boren met een CNC machine vind ik nog altijd "de max": altijd op de perfecte plaats en niet juist naast het eiland.