Wounded in Action Part 2.

Dit topic is gesloten

Op 2 juli 2006 00:18:21 schreef KT88:
In Holland zou dat eerste grapje van Fantomaz misschien nog wel lukken als men erbij vertelde dat er een korting op de telefoonrekening zou plaatshebben >:-)

Ach tegenwoordig krijg je al korting op je telefoonrekening als je lief kijkt..

Overigens over multimeters en stroombussen gesproken.. Waarom denk je dat je van de NEN3840 alleen met een tweepolige voltmeter mag meten aan hoogspanning :) Je zal maar een keer in de stroombussen zitten en je pennen tegen de 1500V houden...

Tijdens het solderen had ik honger gekregen.... Frietuurpan aan... En dan Het mandje met de frikandellen iets te hard laten zakken (auw!!! 10 spetters op mijn arm:()

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
Anoniem

Op 1 juli 2006 23:45:36 schreef Fantomaz:
Het volgende zou ooit in België gebeurd zijn. Zonder standaard-Belgen-moppen-ondertoon :-)
(jaren 60) Een man had een aantal mensen gebeld, zich voordoende als PTT-medewerker, dat er een storing was geconstateerd in de telefooncentrale waardoor alle toestellen wel eens gloeiend heet zouden kunnen worden. De beste remedie was het toestel in een emmer met koud water te zetten.
Hoewel bijna niemand daar in trapte, hadden een paar oude dames het toch opgevolgd. Met alle defecten vandien.

Er schijnt eens ergens in het zuiden van Nederland een monteur geweest te zijn die een fase en een nul verwisseld had in een kopstation(?) In ieder geval een groot deel in de regio waar koelkasten, TV's, Radio's, lampen, enz, enz naar de eeuwige stroomvelden zijn gestuurd wegens een te hoge spanning. 380v waar dat 220v had moeten zijn.

Beide uit overlevering aan de stamtafel en in "leuke feiten rubrieken" van minder gerenomeerde roddelbladen. :-)

Klinkt wel leuk. :-)

Mijn tante heeft dit meegemaakt. Ze woont op den buiten (platte land), en zij en haar buur zijn de enige die op een bepaalde transformator zitten, er waren werken.
Blijkbaar kunnen de meeste apparatuur niet tegen 380.
Wisten die mensen van electrabel dat ook maar ... :7

Trouwens ook nog een verhaal gehoord van de telefoonmaatschappij. De persoon in kwestie zei dat hij van de telefoonmaatschappij was, en vroeg de klant aan zijn kabel te trekken zodanig dat ze konden nagaan welke dezijne was. :-)

Op 2 juli 2006 13:19:00 schreef reactokrato:
Trouwens ook nog een verhaal gehoord van de telefoonmaatschappij. De persoon in kwestie zei dat hij van de telefoonmaatschappij was, en vroeg de klant aan zijn kabel te trekken zodanig dat ze konden nagaan welke dezijne was. :-)

LOL!
moet ik onthouden!

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Er had toch ook eens een telecom monteur een hoop lijnen aan 230V gehangen? Wat zou er dan gebeuren als je de bellende telefoon oppakt? BANG?

Op 1 juli 2006 23:45:36 schreef Fantomaz:

Er schijnt eens ergens in het zuiden van Nederland een monteur geweest te zijn die een fase en een nul verwisseld had in een kopstation(?) In ieder geval een groot deel in de regio waar koelkasten, TV's, Radio's, lampen, enz, enz naar de eeuwige stroomvelden zijn gestuurd wegens een te hoge spanning. 380v waar dat 220v had moeten zijn.

Dat klopt, dat is hier in de contrijen idd ooit gebeurd, heb het zelf niet gehad gelukkig, maar ik weet nog dat er in "Ook dat nog" ooit melding van werd gemaakt :).

Op 1 juli 2006 23:45:36 schreef Fantomaz:
Er schijnt eens ergens in het zuiden van Nederland een monteur geweest te zijn die een fase en een nul verwisseld had in een kopstation(?) In ieder geval een groot deel in de regio waar koelkasten, TV's, Radio's, lampen, enz, enz naar de eeuwige stroomvelden zijn gestuurd wegens een te hoge spanning. 380v waar dat 220v had moeten zijn.

Wij hebben dat gehad, door een rotte aarddraad in de meterkast, niets stuk, gloeilampen waren vet fel!

Digitaal - Mijn ding :P

die kunnen er wat minder goed tegen is mijn ervaring :P

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Heb je wel lekker snel je kopje koffie klaar:P.

Woei! *heeft etsbak*

Op 2 juli 2006 23:50:53 schreef rimco:
en de pc vet snel? :P

Deed gewoon door, een hele nacht...

ik heb wel eens een voeding op wat meer spanning gehad (nee niet 110-230v geintje) maar die begon toch echt te stinken.

Heb de hele pc kunnen wegmieteren (mboo+proc+psu+ram was RIP).

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Niet veel speciaals hier...
- Boor je door de behuizing, vergeet je dat je aan de achterkant je wijsvinger hebt zitten, was gelukkig maar 3mm boortje.
- Wil je een stuk kabel afknippen en constateer je net te laat dat de bekken van de tang langer zijn dan de kabel dik is. Natuurlijk hou je je duim juist daar waar de tang gaat knippen.
- Wil je dat druppeltje tin van je soldeerbout halen door met je vuist op tafel te slaan, gaat dat druppeltje tin vliegen naar je andere hand.
- Toch eens even voelen of die transistor niet warm wordt, steekt daar een diode uit waar 1000V opstaat, dat rook lekker.
- Een wegwerp camera opendoen, de flits opladen en dan met je volle hand vastpakken (Dit was niet mijn fout, iemand had hem mij aangereikt).
- Die weerstand wordt toch niet warm hé? Pak je hem royaal vast, toch wel. Was zo een dikke steenweerstand.
- Typische probleem van componenten in je vingers prikken, of draadjes ofzo...

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Ben met een buizen VCO bezig, de audio met buizen en de CV met halfgeleiders, valt best goed te combineren.
Alleen buizen werken op 300 Volt en halfgeleiders op 30 ofzo, en dan toch weer eigenwijs wezen als je ff wat moet solderen, elcoos niet ontladen en dan maak je toch weer sluiting met de soldeertin ofzoiets..., zit je weer al je IC's te vervangen..., 2x gebeurd nu :(

Transistors are Cool Tubes are Hot

zet daar een bleeder over ;)
220k ofzo. gaat perfect. neem wel een 2watter ofzo
deze weerstand zak dan ongeveer 0,4w verstoken dus 2w is ruim. wordt wel meer gedaan ze.

My Tube is bigger then yours

Ook een "ontstoringscondensator" in een seal aperaat heb ik maar een bleeder weerstand ingezet, elke keer als dat apparaat gebruikt is en je trekt de stekker uit het stopkontact, krijg je een optater van de condensator.. (Weliswaar nog niemand gewond, maar prettig is anders.

carpe cerevisi

Ik heb een bleeder, maar 470K op 2x220uF was niet snel genoeg, zit nu 47K op, gaat nog niet snel genoeg eigenlijk...

[Bericht gewijzigd door Richard2000 op maandag 3 juli 2006 13:03:37

Transistors are Cool Tubes are Hot

Met 220K heb ik 4x47 uF in een minuutje naar 30V ofzo..

opgevoerde vliegenmeppers >:)
Zeer leuke dingetjes en uiteraard is de ontlaad weerstand eruit gelaten voor het optimale klap effect :)

Maarja ik had er dus 1 verkeerd neergeleged waardoor deze begon op te laden..
Even later steun ik even op het tafelblad en raak per ongeluk de ijzeren staafjes van dat ding aan.
KLAP pok en door de schrikreactie kenker ik ook nog van de trap af..

Resultaat: klein schroeiplekje op mn vingers en zeer pijnlijke knieen..

zonder prutsen kom je nergens!

staat je tafel bovenaan de trap dan???

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

In 1994 waren ze het computerlokaal aan het herschilderen. Alle pc's stonden netjes afgedekt onder een groot plastic vel.

De schilders waren 2 volwassenen en 3 jobstudenten.

Toen ze vertrokken waren, werd het lokaal terug in orde gezet. Van de 13 pc's waren er 5 waarvan de voeding op 110 volt was gezet...

de eerste lesdag hing er al een branderige geur in het lokaal...

De schuldigen zijn nooit gevonden.

When all else fails, there is always my big hammer...

Nee ik heb een soort van extra 'tafel' blad boven het trappengat waar allemaal spullen opgestapeld staan, en waar dus ook die vliegenmeppers lagen ;)

zonder prutsen kom je nergens!

Heb sinds vandaag D232XAM in mijn vinger staan. Ai, die MAX232 werd WEL warm :)

Op 3 juli 2006 17:23:34 schreef steve c:
In 1994 waren ze het computerlokaal aan het herschilderen. Alle pc's stonden netjes afgedekt onder een groot plastic vel.

De schilders waren 2 volwassenen en 3 jobstudenten.

Toen ze vertrokken waren, werd het lokaal terug in orde gezet. Van de 13 pc's waren er 5 waarvan de voeding op 110 volt was gezet...

de eerste lesdag hing er al een branderige geur in het lokaal...

De schuldigen zijn nooit gevonden.

Iets dergelijks is onlangs hier op school gebeurd, maar dan waarschijnlijk per ongeluk: hadden ze een gedeelte van de school (waaronder het computerlokaal) in plaats van een fase en een nul, twee fases gegeven. |:(

nep met deze hitte een ventilator aan het plafon bevestigt. fase op fase , 0 op 0. Lekker makkelijk. 4 5cm schroeven in plafon, ding vast schakelaar om = PATS.

nieuwe zekering = PATS

ventilator los

nieuwe zekering = PATS

hmm,

schroeven uit het plafon, en de zekering bleef heel....
Toen maar een halve meter om gehangen....

Het komt vast door de hitte...

-

Dit topic is gesloten