Lezers Salutum,
Is er alhier iemand die de spoelgegevens heeft van de oscillatorspoel van de TU5B?
Het gaat mij voornamelijk om de aftakkingen.
Bvd,
Rob Veld
Ik kom wel eens in een radioverzameling waar er een ligt. Wat moet je precies weten? Heb je er zelf een en gaat het om de zelfinducties oid? Of alleen de maten ed. om er eentje na te bouwen?
@Frederick,
Dank voor je reactie.
Ik zal wat duidelijker zijn, de diameter weet ik die is 50 mm, het totaal aantal wikkelingen was volgens mij 34 kan ook 35 zijn, daar wil ik echter ook graag zekerheid in hebben.
Er zitten echter een aantal aftakkingen op ik meende op de 9e en 13e en ??e winding.
Echter aan veronderstellingen heb ik niet zoveel.
Wat ik wel weet is de aansluitingen v/d TU-Box die voor mij in het kader van de aftakkingen belangrijk zijn:
Punt 1 is anode Oscillator (begin spoel)
Punt 2 Hsp voor Osc. op Winding ?????
Punt 3 Stuurrooster voeding Osc via c op einde spoel
Punt 5 Stuurrooster voeding PA via c op winding ???
Punt 7 Anode PA (middels een varcootje wordt hier
teruggekoppeld naar de Osc spoel op winding ???
En inderdaad wil ik die spoel nabouwen t.b.v. een MG TX.
Ik heb hier namelijk de PA spoel liggen van de de TU5 maar ja daar zitten natuurlijk de aftakkingen niet op. Bovendien ben ik niet zeker of het totaal aantel wikkelingen van de osc spoel hetzelfde is als de pa spoel.
Nadeel van dit oscillator ontwerp is het geisoleerd opstellen van de varco. Voor de rest is de oscillator vrij stabiel.
Rob Veld
OK Rob, ik snap de vraag nu helemaal.
Als het goed is kan ik van het weekend even voor je kijken. Sneller kan helaas niet..
Tot later dus.
Hoi, ik heb een TU5B gevonden en gefotografeerd en het schema getekend (op hoofdlijnen). En daarna weer ingeleverd 

Schema: links oscillatorspoel, rechts PA. Boven is de TU box, onder de cirkeltjes (dat zijn de contacten van de box) een stukje van de zender.
Het aantal windingen staat naast de oscillatorspoel.
Van begin spoel naar 1e tap dus 15wdg, dan 7, dan weer 7 en dan nog 5 tot de andere kant van de spoel.
In mijn schemaatje had ik dus meer windingen bovenin kunnen tekenen. Maar ik had het eerst getekend en toen pas windingen geteld
.
Zo zit het inwendig:

In de spoel zit nog een enkele winding die je kunt draaien. Bij wijze van fijnregeling wordt de zelfinductie zo enkele procenten (instelbaar met de schroeven) verminderd.
@Frederick,
Je bent geweldig!!! Het is een mooi ding voor de heb! Ik zou er echter niet meer mee willen draaien. In combinatie met de BC191 (ongemodificeerd) produceerde hij nogal wat spurs, enige TVI-ing was hem ook niet vreemd. De TV had nog wel eens last van schermwiebelingen op het ritme van de muziek het laat zich raden wat ik op dat moment aan't doen was!
Nogmaals bedankt voor je moeite en die foto's .......... harstikke mooi. (opgeslagen op HD)
Rob Veld