Op 27 oktober 2005 01:02:04 schreef jojo:
Leuker zou dan zijn er zelf eentje te kunnen maken. Nu heb ik daar wel eens naar gezocht maar dat leverde niet veel op. Ja, Elektuur heeft er een jaartje (of 2) terug geloof een gepubliceerd, maar dat was een rechttoe-rechtaan Fet versterker (effectief een 1:10 verzwakker eigenlijk).
De common mode rejection zal naar verwachting niet hoog zijn. En volgens de dure probes die in de handel verkocht worden zal dit toch zijn nut wel hebben. Maar hoe die precies in elkaar zitten weet ik niet.
Jij misschien Free?

Ik heb de active probe uit de elektuur (okt-2004) bebouwd en hij bevalt prima. Ik merk dat ik hem meer gebruik dan mijn passieve probes.
Wat de common mode rejection is weet ik niet. Weet iemand mischien hoe ik dat kan bepalen ? (mischien een beetje offtopic...)

Op 27 oktober 2005 14:29:05 schreef dexter:
vanalles :

1) Hoe wil je uberhaupt als hobbyist aan de benodigde onderdelen komen???

2)Kan me herinneren dat indertijd toen die 60MHz logic analyser van elektuur werd gepubliceerd ook zowat niemand aan die FIFO's kon komen.

3)Hier moet je daarnaast gaan klooien met FPGA's ed. Hoe ga je die programmeren?

4) als een 1 kanaals 10 MSamples/s scoopje die je direct (1 printje dus) op de PC kunt aansluiten.

1) digikey. alles wat in de scop zit is daar verkrijgbaar. dus der zit niks moeilijks in en idereen, ook de particulier, kan daar bestellen

2) tjah ... toen was er nog geen digikey en moesten we het doen met de keuterboerkeswinkels waar ze alleen groene netschakelaars hadden met 5 poten.

3) de tools zijn gratis te downloaden bij Altera . www.altera.com Download quartus II Web edition. alles is daarin gemaakt. De programmer software zit er ook bij. en alles wat je nodig hebt is een kabeltje van de printerpoort met 6 draadjes en 4 weerstanden. dus dat is geen probleem. Dergelijk systeem met ttl bouwen is waanzin. je timing wordt een nachtmerrie en de hoeveelheid logica die je nodig hebt is zo groot dat dit monsterachtig groot wordt. Vergeet niet dat die FPGA een signaal processor wordt. Er worden naast de controle van de fifo en sampler ook bewerkingen op het signaal gedaan ( triggering , piek detectie , en nog ander leuks )

4) met 10 megasample kan je niks. je bruikbare frequentie is dan hooguit 5 MHz en das als je blokgolven binnekrijgt .... als je een sinus wilt digitaliser met 16 punten per periode ( wat nog niks is ) dan kan je hooguit 400 KHz meten. Das geen scoop maar een voltmeter ....

Op 27 oktober 2005 13:09:41 schreef surge_me:
ook vanalles

Ik was namelijk van plan om dat elektuur ding na te bouwen is trouwens uit het oktober nummer van vorig jaar

http://www.elektuur.nl/Default.aspx?tabid=27&year=2004&month=1…

hola das iets anders. daar kan ik wel wat voor maken.

ik zat aant denken ana commerciele probes. ( dat is niet haalbaar , die zijn merk specifiek en sommige hebben een ROM aan boord met de bandpass compensatie curve dus daar kun je ook al niks mee aanvangen zonder dat je die kunt lezen )

ik heb ooit zoiets gemaakt ui elektuur een aantal jaar terug. zat zo een rare dubbeltransistor in to100 behuizing in en een of andere exotische opamp.

ik zal voorzien dat de +7.5 en -7.5 naar buiten komt op een connector. dan kunnen we later nog actieve probes en eventueel differentiele probes gaan verzinnen. om aan te sluiten.

kzal dat circuit eens bekijken van elektuur.

Op 27 oktober 2005 01:02:04 schreef jojo:
Leuker zou dan zijn er zelf eentje te kunnen maken. Nu heb ik daar wel eens naar gezocht maar dat leverde niet veel op. Ja, Elektuur heeft er een jaartje (of 2) terug geloof een gepubliceerd, maar dat was een rechttoe-rechtaan Fet versterker (effectief een 1:10 verzwakker eigenlijk).
De common mode rejection zal naar verwachting niet hoog zijn. En volgens de dure probes die in de handel verkocht worden zal dit toch zijn nut wel hebben. Maar hoe die precies in elkaar zitten weet ik niet.
Jij misschien Free?

de meeste commerciele actieve probes bestaan uit een circuits met mosfets. je stuurt direct opd e gate binnen. die dingen zijn gestabiliseerd voor temperatuur ( er zit vaak gewoon een verwarmingselement met ene pid regelaar op de die de versterker op een constante temperatuur houden.
( zo werken de HP en Tek's )) een tweede ding is dat een breedbandige probe maken die een vlakke curve heeft bijna onmogelijk is. In de commerciele probes zit een rom met de bandpass curve ( gain per frequentie ) de scoop of network analyser leest die uit en houdt daar rekening mee.

de CMRR voor een actieve probe kan je nauwelijks bepalen. Tis trouwens meer je PSRR die daar een rol speelt. CMRR speelt alleen rol bij differentiele probes. ( een simpele actieve probe refereert ten opzichte van grond , een differentiele refereert tussen zijn pinnen )

Op 27 oktober 2005 17:43:46 schreef free_electron:
[...]
hola das iets anders. daar kan ik wel wat voor maken.
...
kzal dat circuit eens bekijken van elektuur.

Wat al heel wat zou zijn is een klein printje met een dual gate mosfet (a la elektuur) en dan daar een MAR/MMIC achter. Heb je gelijk de 1:10 verzwakking gecompenseerd.
Zonder printje is het gepriegel met smd niet echt leuk vind ik zelf. En lastiger om de "probe-kop" klein te houden
Zo droom ik wel eens weg...

Hey free_electron, ben je er al ingevlogen (zoals je hetzelf noemt) ik bedoel ben je al begonne?
Respect trouwens want ik heb het idee wel gestart maar ik heb er veel te weinig kennis voor (op het hoog frequent gebied) om het ooit te eindigen.

Op 15 november 2005 17:56:45 schreef Captnoord:
Hey free_electron, ben je er al ingevlogen (zoals je hetzelf noemt) ik bedoel ben je al begonne?
Respect trouwens want ik heb het idee wel gestart maar ik heb er veel te weinig kennis voor (op het hoog frequent gebied) om het ooit te eindigen.

hmmm, ik voel met je mee

indien betaalbaar ga ik dat wel bouwen :)

ik heb mijn werktafel al opgeruimd. en alles klaar gemaakt voor de eerste testen. de meeste componenten heb ik al. nu is het nog wat wachten op kastjes en dergelijke.

heb je je eerste tests al gedaan vertel hoe ver ben?
wat zijn de resultaten?
gaat het allemaal lukken?
heb je de behuizingen al binnen?

het is al een tijd geleden dat deze topic toen HOT was... Maar ik vroeg me free_electron, hoe staat het er mee? Of is de CO scope een project dat verlaten en vergeten is?

Op 20 juli 2006 10:51:11 schreef miniK0bo:
het is al een tijd geleden dat deze topic toen HOT was... Maar ik vroeg me free_electron, hoe staat het er mee? Of is de CO scope een project dat verlaten en vergeten is?

ik stem op het laatste

(maar hoop dat het af is)

Op 8 juli 2006 20:33:49 schreef free_electron:
[...]
da zit nog in het achterhoofd ja. tis diene tijd he ...

Op 15 november 2005 19:03:31 schreef free_electron:
ik heb mijn werktafel al opgeruimd. en alles klaar gemaakt voor de eerste testen.

Zit hij al ruim een half jaar naar een leeg stoffig werkblad te kijken?

XY functie, zal wel vrij standaard zijn voor de nieuwere generatie scopes maar toch. En zeker usb erop. Misschien nog iets van een ingebouwde pulsgenerator ofzo?

alles staat in een kartonnen doos stof te vergaren. das iets voor deze winter. veel te druk voor het moment met 'echt' werk , boeken schrijven , van het klimaat genieten hier. etc...

Op 20 juli 2006 21:53:03 schreef free_electron:
alles staat in een kartonnen doos stof te vergaren. das iets voor deze winter. veel te druk voor het moment met 'echt' werk , boeken schrijven , van het klimaat genieten hier. etc...

Even een vraagje. Je had eerder in het topic al beschreven dat je een databus via flatcable zou gaan gebruiken. Heb je al specs gemaakt voor pinout, en communicatie protocol.. ( adres selectie, read, write, evt interupts en sync lijnen tussen modules? )

Ik ben zelf bezig om plannen te maken voor wat HF meet modules met digitale interface en misschien is het handig om dan beetje standaar communicatie interface te gaan gebruiken :-)

Aantal zaken waar ik over aan het denken ben en al wat onderdelen voor in huis heb.

==Vector Volt meter op basis van een chip van analog devices.

==Powermeter op basis van een chip van analog

==DDS signaal generator

de backplane is voor low speed transport only. de highspeed blijft op het bord. bus is een gewone 16 bit address bus 8 bit databus ( 8051 compatible dus met wr\ rd\ ale\ en een clock erop ) zodanig kan ik kaarten mappen in de ram van de controller. elke kaart krijgt ene blok van 256 byte toegewezen ( ik kan dus de bovenst e8 bit die niet gemuxt zitten met data gebruiken als addresseerdecoder.

kaarten zitten vanaf C000h ( de onderste 32 k is gereserveerd voor de cpu zelf . daarnaa zit er 16k window voor andere peripherie . dan het io blok vanaf c000 en vanaf FE00 is het weer gereserveerd.

ik voorzie ene maximum van 8 kaarten. kaart addressen beginnen op C000. maar niks belet om op hogere poorten ander spul te steken en dat aantal uit te breiden. der is plaats zat.

er zijn ook 8 trigger chains (allemaal wired or-s) voorzien maar dat is voor gebruik tussen de kaarten onderling. de CPU kan daar zelfs niet komen.

vanaf address FE00 tot FFFF ( dus de bovenste 256 addressen zijn ook gereserveerd voor 'global calls' )

daar zit een semafoorregister wat kan aangeven dat de bus openstaat voor bepaalde kaarten om DMA te kunnen doen.
er is ook ene BUSY lijn. die gaat naar aan interrupt pin van de cpu.
de cpu zet het semafoor register en geeft aan wie er met wie mag praten. en schrijft dan naar het global call (FFFF) register. ALLE kaarten moeten naar dat address luisteren. gene enkele kaart behalve de CPU mag daar schrijven. dit is een trigger address van de cpu uit die ene process kan starten. als de kaarten klaar zijn laten ze de busy lijn los. ( wired or lijn ) als alle buy's los zijn krijgt de cpu een interrupt en wist het semafoorregister en beindigd zo de transactie.

het is niet nodig dat je kaart dat ondersteunt. maar ze mag gene storing veroorzaken op die addressen.

andere addressen in het FF00 -FFF kunnen gebruikt wordne om triggers te forceren en host triggers op te zetten.
zo zijn FE00 en FF00 software triggers. als dat address passeert dan triggeren de kaarten als hun software trigger register geladen is tenminste.

der warne nog alle soorten ideeen waar ik mee aan het spelen was. maar tzit ene beetje te ver om alles te herinneren. als ik er deze winter ( november ) terug invlieg hoor je er wel meer van.

er is niks wat je belet een eigen systeem te bouwen en daarna een bus adapter te maken. de controller voorziet toch een bypass om te kunen lezen schrijven naar random addressen in dat io bereik.

de ftdi is veel te traag voor wat ik wil doen. ik denk eraan een ez-usb van cypress erop te zetten die usb.0 full speed loopt (480mbit/s)

in eerste instantie kan ik alles testen met een ftdi2232 aangezine deze dergleijke bus kan emuleren. maar daarnaa gaat er een ez-usb op.

alles is wel 3.3 volt bij mij.

Ik had al beetje het vermoeden dat je de 8051 bus zou gebruiken inverband met de emulatie van de FTDI chip.

Ik zit op het moment met 5 volt te werken.

Mede omdat een aantal ic's die spanning nodig hebben. De digitale interface ben ik van plan te maken in een Altera MAX 7000 serie. Interface aanpassen moet niet al te moeilijk zijn om de ontwerpen aan te passen aan de bus.

OOIT lang geleden op FLEX10K series ontwikkeld tijdens mijn afstudeer opdracht, dus we gaag nu weer lekker aan de gang met de altera's.

Mogelijk dat er bij mij nog een microcontroller ( PIC 16F877 ) bij komt om een aantal AD converters en wat besturing te doen.

Voor een aantal functies ben ik vanplan om de microcontroller voor besturing te gebruiken en de UART op een FTDI aan te sluiten en via de PC een subset van GPIB protocol te gebruiken.

Voor de meeste van mijn taken is de Hihg Speed mode van USB niet echt noodzakelijk. SWR meting met VVM ( vector Volt Meter ) Filter karakteristieken, vermogens meting is niet echt dat je nu hoge data snelheid hebt. Een commando ontvangen meting en resultaat ( 2 keer een 10 of 12 bit AD waarde en dan heb je het wel gehad. )

DDS en clock generator kan ook simpel via GPIB subset via USB of seriele poort gebeuren. Evt dat je de microcontroller nog wat automatische metingen kan laten doen. Zelfs dan is de High speed niet nodig.

ingeval van een een frequentie response ( amplitude en fase ) over een bepaald frequentie gebied is relatief simpel te automatiseren.

Vermogensmeting is ook meestal maar 1 meting of een aantal perseconde hooguit.

Vanavond ga ik als ik tijd over heb op me werk kijken of ik wat blokschema's kan produceren.

Ik ben benieuwd of jij daarwerkelijk fatsoenlijke ADC's kunt krijgen
met een Samplerate van 120MHz en dan ook nog eens dik onder de 100 Euro.

Ik ben dam voor een ander project iig erg geinterreseerd in die ADC's
Ook vrees ik dat met jouw specs USB2 een vereiste is.

Tenslote mooi dat je voor OSS gaat want die visualtroep moet ik echt niet,
maar met open specs is dat ook geen probleem.

analog devices en national semi. ze draaien rond de 15 dollar bij digitkey. samplen op 125 MHz.

gene probleem dus

het staat iederene vrij zelf software te schrijven vor dat ding. ik lever volledige source aan ( visual basic )

Welke gebruik je dan ?
(Pascalletje is serieus geintereseerd)

[Bericht gewijzigd door Capt501 op ]

Op 21 juli 2006 20:12:10 schreef free_electron:
ze draaien rond de 15 dollar bij digitkey.

en dan 60 euro logistieke kost erbij :)

Op 24 juli 2006 12:53:08 schreef Mr. Digital:
[...]

en dan 60 euro logistieke kost erbij :)

tjah . kan ik er wat aan doen dat jullie allemaal in het verkeerde werelddeel voor het makkelijke verkrijgbaar zijn van allerhande electronische componenten leven ? :p

a/d is een AD9215 bijvoorbeeld

kwas mis tis 105 MHz. zit rond de 17 dollar.
ik laat die op 100MHz draaien. let wel. der zit een adder onder het gras bij dingen ! dit zijn charge transfer convertoren. dat wil zeggen dat die MOET op die samplesnelheid draaien. die kan niet trager. ik meen mij te herinneren dat je hem tussen de 90 en 105 kan laten draaien.

er is nog een addertje . dat ding heeft een differentiele ingang en veriest dat de common mode op bandgap spanning ligt. je hebt dus ene opamp nodig met differentiele uitgang om dat ding te sturen. ik gebruik een AD8036 geloof ik. kzou mijn plannen weer eens moeten bovenhalen. als je da appnote van analog binnehaalt staat er een voorbeeld in
die opamp heeft een reference pin waarmee je de boel kan 'liften' naar het juiste level.

dit zijn geen huis tuin en keuekn convertoren meer :p

Op 20 juli 2006 21:53:03 schreef free_electron:
alles staat in een kartonnen doos stof te vergaren. das iets voor deze winter.

Vincent,

Duurt niet lang meer, die winter. :-)

Je schreef dat het iedereen vrij stond om software te schrijven voor jouw scoop en ben daarom even bezig geweest met Borland CBuilder omdat ik me afvroeg hoeveel werk de processor heeft aan het bijwerken van de grafiek. Mijn laptop met 1500MHz Pentium heeft ca 10% van de rekenkracht nodig om ieder 100ms een nieuw beeld op te bouwen. Zie het testprogramma, dit programma doet verder niets, alleen de processor bezighouden.
Ik lees dat je hierboven iets over een AD9215, een 10-bits type. Kun je vertellen over hoe de data verstuurd gaat worden naar de pc? Worden het dan 2-bytes samples of reserveer je meer ruimte voor een sample? Ga je headers en footers aan de datablokken koppelen of wordt het alleen een continue stroom van data?
Kun je er al iets over vertellen zodat ik me alvast kan inleven in de komende uitdaging?

groet,
Hennie