Nummers van boven naar beneden.

15 Polig
--------
3
9
6
2
1
5
7
8

9 Polig
-------
2
3
5

Onderdelen
----------
2x weerstand 150 Ohm
1x weerstand 4,7 K Ohm
1x weerstand 1 K Ohm
1x transistor BC548
1x IC MAX232
1x IC TIL 111
4x condensator 10uF/16v

[Bericht gewijzigd door MMSoft op ]

Hallo,

Ik las dat er software te downloaden was om de S5 te kunnen programeren. Ik kan alleen demo-versies vinden. Kan/wil iemand mij helpen voor een werkende versie alsjeblieft?

Als er alleen een demo versie te downloaden is betekend dat een volledig werkende versie illegaal is tenzij je er voor betaald.

Om die illegale software moet je niet hier zijn (!) en betalen kan gewoon bij de leverancier.

Op 27 juni 2006 14:00:43 schreef GJ_:
Als er alleen een demo versie te downloaden is betekend dat een volledig werkende versie illegaal is tenzij je er voor betaald.

Dit kost tegenwoordig maar 3010,- eurotjes dus valt mee he voor de hobby?!?!

Maar kijk ik op onderstaande link eventueel staat het daar wel op.

http://xxxxxxx/

(zal GJ wel niet leuk vinden maar voor die oude software 3010,- beetje heel erg veel)
mod edit: vondt ie niet leuk nee :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Vind GJ_ terecht niet leuk (kan het forum schaden), er is genoeg software voor de s5 (legaal) die of gratis is of voor veel, heel veel minder dan die 3000 Euro van jou.

Voor dat bedrag koop je trouwens een PLC+software en een scada pakket, ook bij Siempie dus ik weet niet hoe je aan die cijfers komt :-)

En als meneer de proces-engineer zou ik naar de toekomst werken en dus snel het S5 verhaal vergeten.

[Bericht gewijzigd door morc op ]

Op 27 juni 2006 20:04:17 schreef morc:

Voor dat bedrag koop je trouwens een PLC+software en een scada pakket, ook bij Siempie dus ik weet niet hoe je aan die cijfers komt :-)

En als meneer de proces-engineer zou ik naar de toekomst werken en dus snel het S5 verhaal vergeten.

https://mall.automation.siemens.com

Even inloggen en S5 pakket opzoeken. Echt wel 3010,- euro's hoor en als je bij siemens nog een nieuwe S5-155 CPU wilt kopen dan kan dit alleen nog maar door een oude in te leveren en een heleboel geld mee te nemen.

Hiernaast komen er tegenwoordig weer genoeg vrij omdat de meeste bedrijven aan het overschakelen zijn op S7.

Oke en illegale software kan natuurlijk niet maar als het voor prive gebruik is en om zelf wat mee te experimenteren dan moet dit wel gaan vind ik. Je moet het natuurlijk niet in industriële omgevingen \ bedrijven gaan gebruiken want dan ben je wel echt verkeerd bezig.

Oowh en als de proces engineer nog een kooklijn heeft draaien op een S5-155U dan heb je nog wel eens met Step 5 van doen.

Er draaien nog heel veel S5 installaties. Wij en anderen hebben ook nog voldoende op voorraad en dat houden we nog wel even vol. Die S5 PLC's waren onwaarschijnlijk robuust en reparatie is heel erg goed mogelijk, met garantie.

Een S5 pakket van Siemens is niet echt geweldig, ik werk zelf met PG95 van PI, dat geeft ook siemens-S5 compatible bestanden zonder te hoeven exporteren. Wat dat pakket nu kost weet ik niet maar ik heb er indertijd nieuw 275 gulden voor betaald omdat het dos pakket van Siemens een echte draak was.

hier: http://www.process-informatik.de/ kun je een demo downloaden. Wat ie wel en vooral niet kan weet ik niet. Goedkoop was ie altijd al en erg gebruiksvriendelijk en bugfree. Veel plezier op de PI site: zelden zo'n baggersite gezien.

@ rendschot:

Sorry dat was wat kort door de bocht, slechte ervaring (aanvaring) gehad die dag met een engineer (deze wordt niet gehinderd door enige kennis van zaken).

Natuurlijk draaid er nog veel s5 spul, probeer toch die boel te vervangen, kan ook stap voor stap.
Dat hebben wij in de fabriek ook gedaan, dikke 400 ophangen en dan stukje voor stukje overnemen.

Of een 200 van Vipa: die houd iedere S5 bij. Voordeel is dat je daar ook nog S5 processoren voor kunt krijgen. Dus eerst de HW ombouwen en een S5 processor steken met het orig programma. Dan rustig aan een nieuw programma in S7 schrijven en eventueel testen. Als het niet gelijk goed draait kan die S5 proc weer terug tot de productie weer een gaatje in kan plannen.

Wij hadden vooral problemen met een s5 155u en dan met name met de teller kaarten, door Sie... zelf nog aangepast ter plaatse dus niet meer aan de gang te krijgen na vervanging, oplossing was een 400 met wat servo drives en de posities via i/o heen en weer te schoppen.
Dezelfde 400 kan later de rest van het proces ook overnemen.

Heren,

Wij reviseren oude machines voor klanten. Vervangen is niet ter sprake, ik hoef alleen een timertje aan te passen en dan kan het ding weg. Op ebay heb ik al lopen zoeken, maar daar vind je alleen oude dos versies (al geprobeerd, krijg ze niet aan de praat). Vandaar mijn vraag.

Siemens (zowel NL als B) vragen inderdaad €3010, plus €160 voor de kabel. Die kabel zou nog niet het probleem zijn als we het vaker gebruiken, maar voor €3010 kunnen we een compleet nieuwe PLC (CPU313C) plaatsen en genoeg overhouden om met zijn allen een weekend te gaan stappen. Echter, wij gaan geen 3000 uitgeven om een timertje aan te passen. En ik heb ook nergens vermeld dat het gratis of illegaal hoefde te zijn.

Waar staat die machine? Als het om de hoek is kan het nooit een probleem zijn.

Zelfde verhaal, in de buurd ?
PG + kabel beschikbaar.

http://www.unisgroup.com/ kopen wel eens restpartijen op,hebben soms ook wel een programmeer apparaat liggen. Vraag me niet wat het kost, maar een belletje kan altijd natuurlijk. Heb goede ervaringen met reparaties van oude S5 spullen. (oude S5 dus niet weggooien)

Machine staat net over de grens bij Breda (in belgië dus). Echter, een kabel heb ik inmiddels gevonden op ebay. Heb net "S5 für Windows" gevonden en ga maandag eens kijken of ik iets uitgelezen krijg.

Industrieterrein Neer?
Daar moet ik deze maand nog een paar dagen naartoe.

Loodzware PG740 van Noord Holland naar Breda met de motor doe ik niet :-) , sorry.
Heb je trouwens het programma met symboliek en commentaar?
Anders wordt het nog wel een beetje zoeken als het gaat om een complex maschientje.

@GJ_: Industriezone Meer inderdaad. Ik moet alleen even kijken hoe ik met S5 voor Windhoos een programma kan uploaden.

@morc: Dat wordt zoeken inderdaad, maar de complexiteit valt mee.

Hou me dan op de hoogte. 24 en 25 juli ben ik daar toch al bezig. Dan heb je iig nog uitwijkmogelijkheden als het echt mis loopt.

Net terug van vakantie... Alles is gelukt. Hartelijk dank voor het aanbod.

Ah, mooi zo. Ik zat me van de week (onderweg naar Meer) al af te vragen hoe het ermee stond.

Mooi dat het gelukt is.
Was dat met S5 voor Raampjes ?

Dat is een programma dat voor de S5(/S7) is gemaakt, echter door het bedrijf IBH Softec.

http://www.ibhsoftec-sps.de/german/Produktauswahl_S5_S7.htm

Steps voor windhoos inderdaad. Vrij basic, maar deed wat ik wou.

Om nog even terug te komen op mijn display:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/28707

die ik graag via mijn Siemens S5 PLC wil aansturen en dit gedeelte weer goed bekeken wordt.

Zou iemand mij vertellen hoe je deze het beste kunt aansturen? Mij is verteld via ( BP ) maar hier heb ik nog geen verstand van, zou iemand me dit kort en krachtig kunnen uitleggen?

Of eventueel een andere oplossing hoe ik via mij plc de display het beste kan aansturen?

De verbindingen tussen PLC en Display gaat via +/- 24 aarderige kabel die ingangen van de display 0/1 doorgeeft 24VDC

Groeten Luc Poels