als je batterijen apart oplaad en ontlaad, kan er verschil optreden.
als je ze in serie oplaad en ontlaad zouden beide altijd dezelfde SOC hebben.

stel je hebt 50% en 40% oplading en je zal die 2de wat bijladen. dan zou je de boel kunnen scheeftrekken naar 50% en 70%.

echter als de batterij al scheef loopt, kan je niet anders dan beide apart volladen. en dan echt volladen naar 100%

In een vrachtwagen, bus, vrachtschip, ... met andere worden (bijna) alles op 24V zitten 2 batterijen. Worden gewoon gelijk geladen. Dat gaat blijkbaar toch zeer lang goed.

In het verleden hadden we op het werk een batterijen rek voor de server UPS. Emerson controleerde jaarlijks elke batterij individueel. Blijkbaar waren de batterijen van een bepaald jaartal minder goed en vielen er al snel enkelen door de mand. In plaats van alles gelijk te vervangen (50 stuks in serie) kozen de bazen ervoor alleen de slechte te vervangen. Waardoor er het volgende jaar nog meer slechte waren. Uiteindelijk is alles dan toch vervangen door een nieuwe APC UPS 45kVA.

Op die ene staat tijdens laden maar dan 16V terwijl die andere nog op 13 zit.

Dat is ook juist de bedoeling. Die accu van 16V is nu vol en die kan niet meer nog voller. De ander raakt nu ook vol. Dat is de enige manier om ze allebei vol te krijgen.

Een AGM type accu die moet je ook tot 16V laden. Maar is de lader in palletstapelaar wel geschikt voor dit type accu. Want als de lader bedoelt is voor normale loodaccu's dan zal die met max 29V laden om elke accu op 14,4V te krijgen. Nu zit je met 16V + 13V ook aan 29V en dan komt die van 13V nooit vol.

Dit is de palletstapelaar. Elektrisch tillen, maar handmatig verrijden op vlakke vloer. Gevonden op een veiling. Een reden voor mij om deze aan te schaffen was juist dat hij met gewone, betaalbare autoaccu's werkt. Helaas kan ik op internet hiervan geen gegevens meer vinden.

Dit zijn de 2 accu's, AGM dus (waarschijnlijk i.v.m. de piekstroom) en de lader:

Ondertussen heb ik de handleiding van de charger gevonden met hierin

Models 1604 and 1608 use a multi-stage charge cycle, dependent upon battery
geometry, with software programmable set points.
1. Constant Current Mode: Output current is 4.0A max for the 4A models or
8.0A max for the 8A models. Current is held constant until the constant
voltage is reached. Output current is reduced during the Constant Current
Mode if the charger should begin to overheat.
2. Constant Voltage Mode: Output voltage shall be held at an average voltage of
approximately 14.3V for 12V chargers or 28.6V for 24V chargers. The charger
will hold the voltage to within 100mV of this value, reducing the current
gradually until the charging ends. Charging ends when the current falls below
0.5A or the charger remains in Constant Voltage Mode for more than 4 hours.
The charger will shut down and remain in standby.

Helaas is hij programmeerbaar en weet ik niet waarop hij staat ingesteld:

Constant Voltage (CV, see figures 1, 2, 3 and 4)
Constant voltage defines the battery voltage at which point the charger changes
from constant current mode to constant voltage mode. Three Constant Voltage setpoints
are available:
Option Setpoint (VDC) Battery Chemistry
12VDC charger 24VDC charger
1 14.0 28.0 Gel
2 14.3 28.6 AGM, Gel, SLA, VRLA
3 14.6 29.2 special applications as required by the
battery manufacturer

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (63%)]

werken op auto accus is niet goed.
je hebt tractie of semi tractie accu nodig. die bestaan in dezelfde vorm als auto startaccus.

een startaccu van een auto heeft veel dunne platen waardoor er veel oppervlak is en ze hoge stromen leveren. uw stapelaar heeft die 900A volgens mij niet nodig.
het nadeel van een start accu is dat die loden platen snel kapot gaan. 50-80 laadbeurten tot 50% en ze zijn kapot.
doordat een auto bij het starten maar 2-3% gebruik kan de accu dat een paar 1000 keer.
maar in jouw stapelaar en dagelijks gebruik, zal je maar een 2-3 maand halen met startaccu's.
vervang ze dus maar door de correcte accu's en dan zal alles wel langer leven.

ik vermoed dat die ene accu al kapot is (die op 16V)

Op vrijdag 1 augustus 2025 12:19:22 schreef Bobosje:
Bedenk wel dat de 6 cellen in een loodaccu chemisch gezien met elkaar in verbinding kunnen staan en de 6 cellen zich onderling daarop instellen. Deze chemische verbinding is er niet tussen de cellen van losse loodaccus, die staan alleen elektrisch gezien met elkaar in verbinding.

De cellen binnen één accu staan ook alleen elektrisch met elkaar in verbinding (i.e., ze staan in serie geschakeld).
Hun elektrolyten zijn gescheiden; de cellen zitten in aparte compartimenten. Zelfs bij onderhoudsvrije batterijen is dat vaak wel te zien.

Met gedeeld elektrolyt zouden alle platen in verbinding staan met alle andere platen, en zou de accu niet werken als bedoeld.

Ik heb 12 accus serie parallel staan.
6V exemplaren in groepen van 4 (24V) parallel.
Alles met elkaar op 24V doorverbonden met 35qmm koper.
Eventuele vereffeningsstromen worden door het koper wel opgelost.
De meeste weerstand zal nog in de meszekeringen zitten. (3 maal plus en 3 maal min)

Op vrijdag 1 augustus 2025 15:30:49 schreef fcapri:
werken op auto accus is niet goed.
je hebt tractie of semi tractie accu nodig. die bestaan in dezelfde vorm als auto startaccus.

ik vermoed dat die ene accu al kapot is (die op 16V)

Dit zijn AGM accu's. Een AGM accu die laad je op tot 16V. Dus die 16V is heel normaal.

Het probleem is denk dat de lader maar maximaal 29V aan spanning heeft en voor 2x een AGM accu zou je dan 33V aan spanning nodig hebben. Dat is de reden waarom de andere op 13V blijft staan.

In principe kan de stapelaar prima werken op auto accu's maar dan geen AGM accu's. Een nadeel van startaccu's dat je die maar maximaal voor 25% mag ontladen dus er moet altijd 75% inblijven. Een paar keer wat dieper ontladen is niet zo erg maar ze gaan heel snel defect als je continu dieper ontlaad.

De cellen binnen één accu staan ook alleen elektrisch met elkaar in verbinding (i.e., ze staan in serie geschakeld).

Precies en de enegine maneer om ze allemaal vol te krijgen = balanceren is net zo lang door te laden tot ze allemaal vol staan. Echter hoef je die niet tijden elke lading te doen maar alleen als nodig.

Met 16V help je een AGM loodaccu zeer snel de vernieling in, veel sneller dan een normale loodaccu...

AGM laad je het best op met 13,8V of in zeer speciale gevallen met 14,4V tot max. 15V.

Op vrijdag 1 augustus 2025 16:24:52 schreef benleentje:
[...]
Dit zijn AGM accu's. Een AGM accu die laad je op tot 16V. Dus die 16V is heel normaal.

Het probleem is denk dat de lader maar maximaal 29V aan spanning heeft en voor 2x een AGM accu zou je dan 33V aan spanning nodig hebben. Dat is de reden waarom de andere op 13V blijft staan.

In principe kan de stapelaar prima werken op auto accu's maar dan geen AGM accu's. Een nadeel van startaccu's dat je die maar maximaal voor 25% mag ontladen dus er moet altijd 75% inblijven. Een paar keer wat dieper ontladen is niet zo erg maar ze gaan heel snel defect als je continu dieper ontlaad.

net zo lang door te laden tot ze allemaal vol staan

Ik til maar af en toe een pallet en kan vaak laden. Dus dat mag geen probleem zijn. Ik weet dat het voordeel van deze stapelaar de autoaccu is, dus ik denk dat het wel goed zit. Maar ik heb geen handleiding. De accu drijft een pneumatische pomp aan. Ik heb geen idee van de stroom, er zit een zekering in van 150A.

En ik weet niet of eerder al accu's vervangen zijn, of dit originele zijn. 2006 lijkt me sterk, dat ze zolang meegaan.

Ik zie hier: https://www.accuweb.nl/service/onderhoud-en-laden-accus/.

De laadspanning voor AGM accu's moet 14,6 Volt zijn, voldoet u lader hier niet aan dan beïnvloed dat de levensduur van de accu.

Maar er staan niet bij maximaal, of minimaal.

(semi)tractieaccus hebben toch ongeveer dezelfde spanning?

Op vrijdag 1 augustus 2025 17:37:57 schreef Bobosje:
Met 16V help je een AGM loodaccu zeer snel de vernieling in, veel sneller dan een normale loodaccu...

AGM laad je het best op met 13,8V of in zeer speciale gevallen met 14,4V tot max. 15V.

IK lees dat ook en dat je een AGM het beste oplaat tot 14,4 - 14,8V. IEts hoger dan een normale accu. Maar als je een AGM blijft doorladen dan loopt de spanning hoger op. Of anders gezegd bij een normale loodaccu loopt de spanning niet op tot 16V tenzij je met een veel te hoge stroom aan het opladen bent. De oplader doet maximaal 8A en daarmee zou een normale accu op ca 14,5V blijven hangen.

Ik weet dat het voordeel van deze stapelaar de autoaccu is,

Dat het op een startaccu lijkt wil niet zeggen dat die er ook in moet. Hier horen tractie of semi tractie accu's in. En zeker geen AGM's

Aangezien je de accu's al hebt zou ik opletten met laden en de spanning niet te hoog laten oplopen. OP anders beide accu's apart laden, of een andere acculader die wel met AGM accu's overweg kan.

De accu's zijn in alle geval niet uit dezelfde batch. Dan zouden ze dezelfde sticker hebben. De kans is dus reëel dat ze niet dezelfde levensloop hebben en niet dezelfde karakteristiek. Een datum dat ze in gebruik zijn genomen staat er ook niet op.

Overweeg om er Yellow Top in te steken. Dat zijn ook 12V AGM accu's. Veel gebruikt voor onder andere movers in caravans.

Op vrijdag 1 augustus 2025 12:19:22 schreef Bobosje:

Bedenk wel dat de 6 cellen in een loodaccu chemisch gezien met elkaar in verbinding kunnen staan en de 6 cellen zich onderling daarop instellen. Deze chemische verbinding is er niet tussen de cellen van losse loodaccus, die staan alleen elektrisch gezien met elkaar in verbinding.

Onjuiste gedachte!

Cellen zijn altijd chemisch gescheiden ook de 6 cellen in een 12v accu, of welke accu dan ook!
Ze zijn alleen elektrisch gekoppeld (staan in serie)

De accu's zijn in alle geval niet uit dezelfde batch.

Dat maakt niet zoveel uit als ze maar ongeveer dezelfde capaciteit hebben.

Het zijn beide AGM's en dan zullen ze ook wel dezelfde karakteristiek hebben.
Ik denk dat de acculader gewoon in de fout gaat omdat die niet met AGM overweg kan.

Overwegingen bij het opladen van AGM-accu's

Verschillende laders hebben verschillende mogelijkheden. Hoewel de meeste automatische 12-volt acculaders onder normale omstandigheden werken op een AGM-accu, laadt de accu slechts tot ongeveer 80 procent van zijn volledige capaciteit op. Veel nieuwere acculaders hebben instellingen die specifiek zijn voor AGM-accu's. Houd er rekening mee dat de technologie van een AGM-accu niet hetzelfde is als die van een gelaccu, die zijn eigen laadvereisten heeft. Als de lader verschillende modi biedt, selecteer dan de juiste voor uw accu. Het gebruik van de gelinstelling om een AGM-accu op te laden, laadt deze niet volledig op en zal na verloop van tijd zelfs schade aan uw AGM-accu veroorzaken.

https://federalbatteries-com-au.translate.goog/news/charging-absorbed-…

Op vrijdag 1 augustus 2025 13:18:51 schreef buckfast_beekeeper:

In het verleden hadden we op het werk een batterijen rek voor de server UPS. Emerson controleerde jaarlijks elke batterij individueel. Blijkbaar waren de batterijen van een bepaald jaartal minder goed en vielen er al snel enkelen door de mand. In plaats van alles gelijk te vervangen (50 stuks in serie) kozen de bazen ervoor alleen de slechte te vervangen. Waardoor er het volgende jaar nog meer slechte waren. Uiteindelijk is alles dan toch vervangen door een nieuwe APC UPS 45kVA.

zo'n opstelling eens gesloopt in een datacenter. daar stonden 2 60kVA ups met 33x 55Ah in serie op aangesloten. het leeuwendeel van de accu's waren toen al niet de jongste meer, maar er waren 4 stuks pas enige jaren oud. die heb ik nu nog steeds draaien. met een paar nieuwe trek je de DC spanning wat omhoog onder last, in dit geval ging er in 45sec een 250kVA generator al leveren, dus als het zo lang hield was het genoeg.

een oude ups van emerson ook eens omgezet in onderdelen, die kwam uit hun eigen pand nadat ze waren vertrokken daar.

Op vrijdag 1 augustus 2025 18:19:57 schreef vergeten:
Onjuiste gedachte!

Cellen zijn altijd chemisch gescheiden ook de 6 cellen in een 12v accu, of welke accu dan ook!
Ze zijn alleen elektrisch gekoppeld (staan in serie)

Dan graag een verklaring waarom het water (in het elektrolyte) in een volgeladen loodaccu begint te ontleden / begint te borrelen / of zelfs te koken bij een laadspanning gelijk of hoger dan 14,4V de spanning waarbij water begint te ontleden.
De spanning over een cel ligt immers maar rond de 2,3V.

EDIT:

Was op het verkeerde been gezet door de vermelding van "Spanning waarbij water ontleedt in waterstof en zuurstof: 14,4 V" hier : https://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu

Puur water ontleed al vanaf ongeveer 1,229V.

[Bericht gewijzigd door Bobosje op (16%)]

14,4V is de totale spanning bij een 6 cels loodaccu. koken gaat een cel idd bij 2,3V al. nu ja koken is een groot woord, je bent waterstof aan het maken. daar kom je wel achter als je een accu hebt geladen en die dampen hangen nog rond de accu en dan een accuklem verwijderen die even vonkt, kaboem :P

Elke cel in een loodaccu is chemisch en elektrische geisoleerd van de andere cellen. Een accucel heeft een maximum wat het aan lading kan opslaan. Tijdens het laden stijgt de celspanning totdat hij geen lading meer kan opnemen. Maar de laadstroom die loopt er dan nog wel en die word dan omgezet in warmte. Dus als je 12 cellen in serie allemaal vol wilt laden dan ontkom je er niet aan dat een aantal cellen al eerder vol zijn en warm worden. Die warme is op zich niet zo een probleem en bij niet onderhoudsvrije accu's verlies je dan wat water. Zolang er genoeg water in zo een accu zit dan kan die dat overladen prima aan.

Waarom niet gewoon een 24V Tractie-accu gemonteerd?

Op vrijdag 1 augustus 2025 21:08:36 schreef Tidak Ada:
Waarom niet gewoon een 24V Tractie-accu gemonteerd?

witte nie wa da kost? deze accu's had ts wrs nog ergens staan..

"gewoon" kan inderdaad voor verschillende mensen verschillende betekenissen hebben :)
Maar ook ik zou hier toch tractie- of semi-tractiebatterijen aanbevelen. Gewoon of niet.

ik had er ook vlot een startaccu ingezet die ik nog had staan. gaan ze nog 3 jaar mee is het meegenomen. zeker een stapelaar die niet veel werk heeft. nog wat anders zls zo'n ding dagelijks 10 pallets verzet.

Als de stapelaar maar weinig gebruikt word dan kan een startaccu prima.

Maar geen AGM accu want de lader die TS heeft is daar niet geschikt voor.
OF een andere lader die wel geschikt is.
OF gewoon zo doorgaan je weet maar nooit hoe lang het mee gaat.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (27%)]

Op vrijdag 1 augustus 2025 18:50:18 schreef benleentje:
[...]Dat maakt niet zoveel uit als ze maar ongeveer dezelfde capaciteit hebben.

Het zijn beide AGM's en dan zullen ze ook wel dezelfde karakteristiek hebben.
Ik denk dat de acculader gewoon in de fout gaat omdat die niet met AGM overweg kan.
[...]

Maar ze kunnen wel allebei al een totaal ander leven gehad hebben. En dan hoeft de karakteristiek niet meer hetzelfde te zijn. Er staat nergens dat ze er nieuw zijn ingezet.

Gewoon in geval van twijfel separaat laden tot ze vol zijn en weer in gebruik nemen.