Hoi

Ik merk dat ik een scope toch wel een makkelijk gereedschap vind, en ik heb geen beschikking meer over de scopes bij mijn ex-ewrkgever (omdat het ex is....).

Ben zelf op zoek naar een goede staat 2nd hand scope, en heb de volgende modellen gevonden. Ik heb echter geen flauw idee of ze voldoen aan mijn eisen.

Zelf wil ik een beetje aan versterkers en (redelijk) simpele schakelingen meten:

Ik heb de keuze uit (binnen het betaalbare!!!):
Philips PM3200 15MHz, enkelkanaals,
GOULD OS1100-S1, 30MHz. twee kanalen.
PHILIPS PM3233, 10MHz,twee kanalen.

Deze kan ik stuk duurder krijgen:

TEKTRONIX 465, twee kanalen
PHILIPS PM3206, twee kanalen.

Wat is voor mij een leuke scope?
Die 2 onderste zijn stukkie duurder dan de andere; heb ik die 100Mhz van die tektronix eigenlijk wel nodig?

Waar moet ik sowieso op letten bij aanschaf?

Wil je het voor audio of hf gebruiken? Of Uc's?

Die gould lijkt me geschikt om mee te beginnen.

Op 20 augustus 2006 15:58:37 schreef Ibanez:
Wil je het voor audio of hf gebruiken? Of Uc's?

Die gould lijkt me geschikt om mee te beginnen.

niet voor HF iig.
ik heb voor straks een projectje staan waarbij ik veel wil gaan meten (wil verlichting met een opampje oid aansturen via een computer).

Sowieso merkte ik met het labvoeding-bouwen dat een scope wel makkelijk geweest was ;)

Als je vaak met een scoop gewerkt hebt weet je al het één en ander als je dan de types op internet gaat bekijken denk ik dat je er zelf wel uitkomt, ik zou zelf wel een gangbaar merk kopen i.v.m. de dokumentatie en eventueele toebehoren.

Izaak

Gould zegt me niets. Wel 30MHz dat is wel fijn.

Die PM3200 is 1 kanaals, 2 kanaals werkt een stuk fijner.

De PM3233 vind ik wel een fijn dingetje, maarja, 'maar' 10MHz (genoeg voor audio, maar met digitaal wel wat krapjes)

Ik heb niet al te vaak met een scope gewerkt, maar wel eens wat gespeeld met van ide leuke tektronix-jes (4 kanalen, kleuren LCD enzo).

heel ver buiten mijn budget.

Die tektronix 465 is 2 kanaals en 100Mhz.
Lijkt me dus afdoende; wat is zo'n ding 2nd hand nog waard?

Prijs van de Tek 465 varieert met de staat waarin ie verkeert en wat er bijzit aan probes en manuals.
Reken tussen de Euro 175,- en 300,-

Wil je de ingangsverzwakker (1:1 - 1:10) van de Tek optimaal benutten, moeten de speciale Tek probes erbij zitten. Daar zit een omschakelaar in de BNC aansluiting d.m.v. een pinnetje.

Alsje ook digitale communicatie wilt gaan bekijken, zul je moeten wachten op een betaalbare geheugenscope. Daar was ik toevallig tegenaan gelopen, een ex-army ding, draagbaar ed.

195 zonder probes.
wel getest door de verkopende instantie.

Manuals: ga ik even overbellen.
wat is redelijk voor die probes qua prijs?

Op 20 augustus 2006 16:42:35 schreef elmowww:
Alsje ook digitale communicatie wilt gaan bekijken, zul je moeten wachten op een betaalbare geheugenscope. Daar was ik toevallig tegenaan gelopen, een ex-army ding, draagbaar ed.

arme student enzo, elmowww ;)

Op 20 augustus 2006 16:47:08 schreef BoudewijnEctor:
195 zonder probes.

Een Euro 50,- 60,- per stuk 2de-hands

Ik ben ook student, alleen dat arm valt atm wel mee door het vele werken afgelopen jaar.

Mijn scoopje kostte maarliefst 150 ballen...

Van Eldik in Ter Aar.

ligt eraan wat je te besteden hebt.
die Philips dingen zijn ok.
ik zou gaan voor die 2 kanaals.
of die duurdere, maar alles uit dat lijstje is wel goed.

met een blik op de toekomst misschien gaan voor die 3206 ?
je weet nooit wat je nog eens wilt gaan doen...

Op 20 augustus 2006 16:56:55 schreef elmowww:
Ik ben ook student, alleen dat arm valt atm wel mee door het vele werken afgelopen jaar.

Mijn scoopje kostte maarliefst 150 ballen...

Van Eldik in Ter Aar.

ik ga voor die tektronix denk ik.

en ik werk ook wel hoor ;)
dat arm valt redelijk mee hoor, maar heb nog meer dure hobbies (computers? speciaalbier? whisky?)

Op 20 augustus 2006 16:47:08 schreef BoudewijnEctor:
195 zonder probes.

Bij baco neem ik aan ?

De 465 is toch alweer een 30 jaar oud, persoonlijk zou ik naar een iets modernere scope kijken... zeker voor die prijs.

Dat gould bakje ziet er misschien niet zo gelikt uit, maar is prima voor de beginner, en wat vriendelijker geprijst

Op 20 augustus 2006 20:39:49 schreef Sine:
[...]

Bij baco neem ik aan ?

Jep indeed.

staan goed bekend (ik kom ook op GoT, net als jij en heb daar even gezocht).
wat is nou netto het verschil tussen een Philips en die Tek? (ik wil liever wel een bekend cq. goed merk; heb leergeld betaald).

Sowieso: is een scope voor de hobbyist de afgelopen 30jaren functioneel (!!!) veranderd. LCD schermpjes met 16 kleuren etc is leuk hoor, maar ik heb het imo niet echt nodig (wel leuk als je het er voor noppes bij krijgt btw). Van 2 kanalen zie ik het nut in, en een beetje nette frequentie is ook wel tof.
Dus wat is er mis met die 465?

200E was volgens Hugo wel redelijk (175-300...).
Marktplaats vind ik persoonlijk wat minder fijn om te kopen, domweg omdat een winkel\dump een wat gerichtere plaats is als je klachten hebt (en een grote mond).

@Sine: hoe wist je dat van baco? Jij shopt daar ook?

Jup,

Ik heb daar zelfs een scoopje gekocht een paar jaar geleden

http://members.home.nl/guidomennen/meet/KIF_1076.jpg

Een tek 2213

En later via ebay een tek TAS 250

http://members.home.nl/guidomennen/scope/KIF_1179.jpg

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

Een van mijn Tek465's (heb er twee) komt ook bij Baco vandaan.
Is/was inderdaad in goede staat en volledig functioneel. Manual zat er bij, probes helaas niet. De originele Tek-probes kon ik er apart kopen.

Op 20 augustus 2006 21:29:33 schreef Hugo Welther:
Een van mijn Tek465's (heb er twee) komt ook bij Baco vandaan.
Is/was inderdaad in goede staat en volledig functioneel. Manual zat er bij, probes helaas niet. De originele Tek-probes kon ik er apart kopen.

Baco is voor mij een pokke-eind rijden, maar ik hoor er inderdaad gewoon nette verhalen over. Ook over tektronix, dat andere merk wat minder.

Maakt het voor hobby (en in mijn geval pruts-) doeleinden uit dat het ding zo'n 30 jaar oud is? Ik wil geen hippe RF\HF meuk gaan doen.
Ik wil gewoon wat meer kunnen meten aan voedinkjes enzo. Graag wel een degelijk model; ik vind het niet erg wat meer geld te spenderen, maar dan wil ik hem ook niet over 2 jaar bij het grofvuil kunnen droppen.

(heeft iemand btw de topic-titel veranderd? Volgens mij is een scoop iets anders dan een scope, maar dat terzijde (boeit ook niet)).

@Hugo: staat die daar rechts op je hobbytafel op zolder bij je soldeerbouten?
Baco heeft trouwens ook nog ander leuk spul (wat losse grut besteld, waaroder LM317's).

Zijn spare-parts en de verkrijgbaarheid daarvan een issue bij dit soort spul?
Lees buizen en dergelijke.

Ik heb een 30 jaar oud 2 kanaals - 10MHz scoopje (TelequipmenT D61a). Zelfs na 30 jaar werkt hij nog, en dat lijkt voorlopig wel zo te blijven.
Die Philips bakken zijn heel solide weet ik, maar ik denk die Tek ook wel.

Er is geen probleem emt 30 jaar oude apparaten (Just love them), als je er maar rekening mee houd dat je misschien een contactje moet schoonmaken of een weerstandje vervangen.
Vervelend zou het pas worden als er buizen / germanium torren kapot gaan... Maar ik vraag me af hoeveel die daar nog inzitten.
Aan de andere kant, als je een nieuwe budgetscoop koopt heb je veel minder kwa specs maar ook kwa kwaliteit. :)

@boudewijn
Nee websjops genoeg die van klein grut(knopjes connectoren) tot buizen verkopen,, kost ook wel wat >:)

Op 20 augustus 2006 21:33:23 schreef BoudewijnEctor:
[...]

Zijn spare-parts en de verkrijgbaarheid daarvan een issue bij dit soort spul?
Lees buizen en dergelijke.

Hier zitten geen buizen meer in ook geen nuvitors, alleen de CRT is een buis.

Dit is de Tek onderdelen boer voor vintage Tek-parts: http://www.sphere.bc.ca/test/tekparts.html

Yes, die rechts op mijn tafel staat.

die bak voldoet gewoon keurig voor het meeste werk dus?
dan ga ik van de week even shoppen :)

vandaag de 465 opgepikt.
morgen wilde ik eigenlijk een probe gaan halen: wat is een goed model om beetje aan versterkertjes te meten?

die 2 bovenste van deze pagina zijn ook 100mHz:
http://coditronix.nl/index.php?p=40&g=1183&v=343029
Ik heb die tent even gekozen omdat hij hier als enige vlak bij zit (wil niet wachten op shipping via internet).

heeft iemand een leuke tutorial om het apparaat goed te leren kennen?

ik ga straks de manual even lezen.

en er zit een DM44 multimeter op geschroefd. staat hier eea over:
http://www.amplifier.cd/Test_Equipment/Tektronix/Tektronix_other/475A_…

Lijkt me wel leuk ding.

Zeker vomdat die twee samen 195 waren (inc btw)

[Bericht gewijzigd door BoudewijnEctor op ]

Op 29 september 2006 21:02:26 schreef BoudewijnEctor:
...
heeft iemand een leuke tutorial om het apparaat goed te leren kennen?

ik ga straks de manual even lezen.
....

http://www.fontys.nl/werktuigbouwkunde/medewerker/cvanleuken/mechatron…

Om mee te beginnen.