RF signaal versterker VHF zendertje

Hallo,

Ik heb een audio/videozendertje op het oog voor een nieuw project. Die zender zend met 2mW uit op 224,5Mhz. Dat zou ik graag iets willen versterken. Heeft iemand hier een schema voor, of weet iemand een geschikte tor?

groet,
Alex

Versterkertjes voor deze frequenties zijn nog best te bouwen, alleen wordt het wat tricky omdat je TV signaal wil uitzenden. Helaas is dat nog immer VSB (een soort gefilterde AM), dus zul je iets (sort-of) linears moeten bouwen.

Geschikte torretjes: bijvoorbeeld BFR96(s), een transistor met fT rond 5 GHz die ongeveer een halve watt mag dissiperen. En niet al te duur, denk 1 a 2 euro per stuk momenteel.

Met VSB modulatie wil je graag klasse AB gaan zitten denk ik, dan zou je uit een BFF96s tot ca 100 mW kunnen halen, is dat voldoende?

Hoi Benm,

100mw is prima. Ik zal eens zoeken op een BRF96. Weet je ook ergens voorbeeld schema's te staan om het principe te kunnen doorgronden?

Wat is VSB modulatie en klasse AB? Wel interessante materie dit!

hey alex die tor die jij van mij hebt gekregen is ook zo'n tor... en nog en dure ook... 25 euro kost zo'n ding gaat tot 5 ghz

en ps. die booster voor die zender kost maar 15 euro

[Bericht gewijzigd door Erik op ]

Als je gaat zenden op die frequentie is de kans groot dat je storing veroorzaakt. Reportage zenders moeten (moesten) ook al op een andere frequentie gezet worden.

Rob

Een datasheet van motorola over hun BFR96 (zonder s):
http://www.iz8ede.it/datasheet/bfr96.pdf

De s versie heeft als verschil een iets grotere maximale dissipatie, maar daar zal het niet op hangen. In de sheet wordt al aangegeven dat de tor geschikt is voor CATV amplifiers (breedband, kabel-tv dus).

Op 26 mei 2003 19:27:38 schreef Rob Keij:
Als je gaat zenden op die frequentie is de kans groot dat je storing veroorzaakt. Reportage zenders moeten (moesten) ook al op een andere frequentie gezet worden.

Rob

de zender is echt HEEL nauwkeurig kheb het getest bij me buren en die hebben er geen last van verder zit hij ook niet op kanalen van andere tv stations dus valt het wel mee

Ik weet niet hoe dat bij jullie in de omgeving zit met TV ontvangst Erik, maar de draaggolf van Band-III, kanaal E-12 zit op 224,25 MHZ. Pluis maar eens na welke zender daar zit en kijk eens wat het effect is als je het zendertje aanzet. Waarschijnlijk zal er een flinke interferentie ontstaan.

hebben wij niet hier hoor! zdf1 ( duits kanaal ) zit een stuk verderop verder niks... maar daar merk je niks van.

ps. Carel... kan jij mij vertellen wat 19dbm ( 80 miliwatt zag ik in een tabel )aan versterking voor die video zender voor effect heeft? wij deden met 2 miliwatt ongeveer 20 a 25 meter ik denk niet dat je gewoon de afstand kan gaan vermenigvuldigen met de factor dat het hoger word. en ik weet dat jij er nogal wat verstand hebt van RF spullen

Erik,
De te overbruggen afstand neemt niet rechtevenredig toe met het verhogen van het uitgezonden vermogen. Natuurlijk is de vergroting van 2mW naar 80mW een flinke stap, maar zoals ik al eerder (en met mij ook anderen) in andere topics schreef zijn allerlei factoren onderweg van invloed op de reikwijdte. Wat voor afstand wil je overbruggen en hoe. In het vrije veld of tussen gebouwen?
Als je meer vermogen wil moet je dat toch trapsgewijs opbouwen. Van 2mW naar 1W zal toch in twee stappen moeten wil je de boel stabiel houden. De eerste stap naar 80-100mW is dan een juiste keuze en als dat volstaat kun je stoppen of verder bouwen. Let wel op dat met het vergroten van het vermogen de kans op storing ook toeneemt. Enne...
het blijft illegaal waarmee je bezig bent Erik!

@Carel,

Opnieuw een beroep op jouw kennis ;-)

Weet jij waar ik een opzet kan vinden voor versterkingstrap rond e BRF96. Ik kan de datasheet van de tor wel vinden, maar geen "application notes".

groet,
Alex

dat het illegaal is carel snap ik... maarja wat is er tegenwoordig nog legaal... het is voor ons niet om dingen te storen of een tv station te beginnen het is voor ons meer om voor de hobby te gebruiken dus als wij een uur gaan zenden is dat al HEEL lang... maar bij ons is het eigenlijk helemaal vrije omgeving. Is het dan te schatten wat de afstand is of is dat gewoon praktijk ervaring?

Afstand is meestal toch een kwestie van proberen, zeker bij kleine vermogens. Het is afhankelijk van vermogen, antenne's, storing, ruis, medium tussen zender en ontvanger, en als je boos naar je zender kijkt lijkt dat soms ook nog invloed te hebben ;) De meeste van die effecten zijn berekenbaar, maar daar ben je langer mee bezig dan gewoon proberen en zien of het werkt ;)

Goed, nu naar de versterker met BFR96, met hulp van de datasheet. We bouwen gewoon een class-AB versterker zoals je dat bij laagfrequent ook doet. De collectorstroom wil je op ongeveer 40 mA hebben, dat is safe qua vermogen en rond het optimum voor de fT.

Tussen emitter en ground een weerstand van 27 ohm, daarover dus een spanning van zeg 40x27 ~ 1 V. De bias-spanning op de basis wordt dan 1 + 0.7 ~ 1.7 volt. Dat bereik je het beste met een weerstandsdeler, bijvoorbeeld 1k/6k8 bij 12 volt voeding. Het ingangssignaal koppel je daar met een c'tje van 47 pF aan, das alles.

Voor de uitgang plaats je het beste in de collectorlijn een simpel transformatortje met een paar wikkelingen op een ferrietkraaltje, zeg primair en secundair 2 of 3 wikkelingen.

Deze opzet is nogal bot genomen, maar kan heel aardig werken. Voordeel aan de BFR96 is dat zijn impedanties aardig rond de 50 ohm zitten zodat je met niet al te veel moeite iets aardigs kunt bouwen.

In dit artikel vind je wat interesting info over dit soort versterkers voor HF: http://w1.859.telia.com/~u85920178/ De principes gaan echter hier wel op aangezien de Ft van de BFR96 groot genoeg is.

Op 27 mei 2003 13:01:44 schreef Alex Talsma:
@Carel,
Opnieuw een beroep op jouw kennis ;-)

Is al niet meer nodig zo te zien Alex. Benm heeft prima beschreven hoe het moet.

Maar werkt dat dan ook met UHF??

en weet iemand misschien waar je goede schema's kan krijgen??