pcnerd
Take a parachute, and jump!
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
constante pomp met klein gaatje in de slang. of je kan je druppel gaan detecteren en daar de snelheid van de pomp op gaat afstellen.
klein is fijn
Moderator
In de chemie wordt daar een truukje voor gebruikt, een klein hamertje slaat de druppel eraf voordat die zelf eraf kan vallen. Zo krijg je een constante druppelgrote en druppelfrequentie.
Zelf zou je iets leuks met een relais tegen een slangetje kunnen maken.
Echter, ik denk dat je het beste een druppeldetector kan maken en het slangetje gewoon laten druppelen.
Een klein draadje aan het slangetje waarlangs de druppel moet zorgt ervoor dat de druppel steeds op dezelfde plek valt, ook blijft de druppelgrootte dan behoorlijk constant.
pcnerd
hmm, en dan de druppel detector gebruiken voor het flitsen of voor het afstellen van de motor? en hoe is dit lekker simpel te doen zonder μcontroller, maar met een (stel)555(jes) en evt wat logica?
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Een draadje gebruiken, om de druppel af te laten glijden, werkt prima. Zelf heb ik ooit een poging gedaan om --met inzet van een trechter-- op die manier een neerslagmeter te maken. Het werd een flop, omdat de druppels bij een lichte motregen op de wand van de trechter bleven kleven, en er bij zware neerslag geen druppels langs het draadje naar beneden kwamen, maar een mini-waterval. Tussen die twee uitersten werkte alles naar behoren. 
Wat de flitser betreft: druppeldedector -> monoflop (instelbaar) -> flitser. Niets is eenvoudiger.
Voor het bekomen van een gelijkmatig gedruppel heb je zelfs geen electronica nodig. Neem een reservoir dat voortduren bijgevuld wordt door de pomp. Plaats ergens halverwege een overloop, en zorg er voor, dat de pomp iets meer vloeistof levert dan hetgeen er langs het druppel-kanaal wegvloeit. Zo blijft de waterduk constant, met een regelmatig gedruppel als gevolg.
pcnerd
bestaat er ook iets dat een instelbaar aantal (micro)seconden na een pulsje, een pulsje afgeeft? soort vertraging..
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Daarvoor dient de monoflop. Of, beter gezegd, 2 monoflops in serie geschakeld. De eerste zorgt voor de vertraging, en triggert --na het verstrijken vd/ ingestelde tijd-- de tweede monoflop, die de flitser even laat oplichten. Kan je maken met 2 555'ers, 1 556 of 1 74HC00.
Sorry voor het kicken:+ maar ik heb hier een vraag over.
Hoeveel drupels zijn er constand in de lucht? en lees ik nou goed dat als er een drupel gezien word dat het licht 1.3ms aan gaat en dan 18ms uit? of op hoeveel Hz flits het?
alsvast bedankt!
gr,
Wouter
rimco
Digitaal - Mijn ding :P
5 ofzo, ligt aan de druppensnelheid, en de vertraging van de flits moet dan ook wat korter zijn bij vaker druppels.
de uit tijd is gewoon de tijd tussen de druppels
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Ja dat denk ik ook, Is namelijk ook mijn probleem. project weer even in de koelkast gestopt oooit gaat het me lukke;)
Arjan Swets
Op 25 januari 2007 21:10:55 schreef ~*SpArky*~:
Ja dat denk ik ook, Is namelijk ook mijn probleem. project weer even in de koelkast gestopt oooit gaat het me lukke;)
ja want die jeep waterfall is ook wel leuk... maar nog rotter te maken...
Arjan Swets
Op 25 januari 2007 21:10:55 schreef ~*SpArky*~:
dubbel post...
[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op ]
Op 25 januari 2007 21:06:39 schreef Arjan Swets:
ik had eigelijk al veel eerder resultaten verwacht...goed pompje is denk ik het probleem?
Stage kwam er tussen door plus alle verslagen en een verbouwing thuis. Ik ben wel al rustige bezig om onderdelen te verzamelen (ik kom net kijken qua zelf dingen maken dus om nog geen voorraad).
Zo wordt iets simpels als een strobo plus fonteintje een lange termijn project 
Hallo, Voor alle mensen die hier nog in geintresseerd zijn. http://cre.ations.net/creation/assembling-your-time-fountain
Dat is een link naar de bouw handleiding + de Code!
Groetjes,
Wouter