Hallo zo is een tijdje geleden dat ik mijn hoofdje heb laten zien op Co maar I'm back.
Er is het nodige veranderd zie ik dus ik hoop maar dat ik mijn post in het juiste gedeelde kwijtzet.

Ik heb een camera bij een van de grotere electronica boeren van NL besteld, deze heeft meteen PAl uit voeding van 12v=. mooi spul en hij werkt prima.
Wat alleen de pest aan die dingetjes is (3x1 cm) als je ze ergens neerzet blijven ze maar een kant opkijken, en als ik via mijn werk streaming bij ons de tuin bekijk zie ik maar een punt. (Gebruik een pinnacle video kaart en streaming video van win 2000)

Nu heb ik met VB 6 via winsock en het artikel over de printerpoort en VB op CO een mooi client/server programmatje geschreven dat ik via het internet mijn camera zou moeten kunnen draaien.
Alleen nu dringt bij mij het probleem aandat ik twee verschillende steppers wil gebruiken.
Een oude 4 polige uit een 5,25 ich FDD
en een kleine 6 polige uit een tandy plotter (die helaas overleden was).

Nu zat ik zelf te denken om met een 4017 teller chip en een paar torren de motors aan te sturen. Alleen dan zit ik met de vraag hoe kan ik de steppen dan ook de andere kant op laten draaien?

of een andere optie is natuurlijk een ULN chip alleen ik wil zo min mogenlijk I/O poorten van mijn printer poort gebruiken. Het liefste 4 voor de twee steppen aan te sturen.

Ik weet dat er op het forum genoeg te vinden is over steppermotoren maar ik wou oude topics niet omhoog gooien en zoals sommige members nog wel kunnen herrinderen heb ik niet altijd veel over om dure chips te kopen :$

Nou is mischien de beste manier om beknopt mijn vraag nogmaals te stellen.
Hoe kan ik met bijvoorbeeld 4 a 5 I/O pinnen 2 steppen motoren aansturen via de printer poort?
Ik heb nog veel logische chips liggen en wil het schema qua aansturing zo simpel mogenlijk houden (omdat mijn VB kennis niet al te goed is).

Mvg Stefan

Je link wil niet echt werken, doel je nu op een kant en klaar product?

werkt bij mij prima, is een shema met TTL ic's

Link werkt hier ook niet hoor

Oops !, Our apologies but it appears that the file you requested appears to be missing.

We would be grateful if you would E-mail us (from the contact webmaster link below) and let us know about the error so that it can be fixed.

Meanwhile please continue to browse our site using this return link ......>>>>

4 pinnen voor 2 motoren is toch simpel. Elke motor 1 pin met een snelheid, dus een frequentie en dan nog een pin voor de richting. Dan moet je natuurlijk nog de gnd pin hebben wat eigenlijk op 5 pinnen uitkomt.

Der zijn ook ic's zoals de 5804 van Allegro.

http://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/55137/ALLEGRO/5804.html

Met Google zoeken op “stappenmotor ic”

zie ook ic: ede1200