Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
Moeilijk, als er 1 van de galvo's kapot gaan of uit vallen (in rook vliegt
) dan zou het scan proces gewoon verder gaan, je neemt als ware het signaal van je dac X en Y. en als 1 van die galvos stuk gaan dan blijf er wel 1 die blijft scannen. de andere hangt dan gewoon lostjes oid.
op het laserevening hadden ze wel een keer de safety uit gezet waar teminste nog wel veel mensen in de zaal zaten gelukkig scheen die nergens heen, twas boven het publiek gelukkig (1 dikke een paar Watt straal WIT )
ik zou zeggen, trek de stekker ermaar uit als er iets mis is.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Nja, maar als er slechts 1 galvo in rook opgaat heeft de straal nog steeds voldoende snelheid om niemand te verblinden. Het gaat er mij vooral om dat de straal niet stil kan komen te staan tijdens een show. Daarom pak ik ook een signaal zo dicht mogelijk bij de galvo, mocht er dan iets tussen de pc en de galvo kapot gaan, dan wordt de laser uitgezet. Ik ga vandaag weer lekker testen:p
hi mensen,
ben opzoek naar 1 watt cmount 808 nM voor een niet al te hoog prijsje weet iemand een winkel in nederland of heeft iemand er een liggen
heb namelijk voor 4 euro een dpps met kappotte diode weten te bemachtigen 
Hoi Allemaal,
Wie kan mij helpen?
Ik heb waarschijnlijk een Argon luchtgekoelde 200mW laser model 60B gekocht.
Nu wil ik deze gaan gebruiken in mijn animatie systeem.
Het probleem is alleen dat ik hem dus moet kunnen blanken.
Heeft iemand iets tekoop waarmee ik dit kan doen?
Ik werk met een Easylease DAC.
Zou het e.v.t ook mogenlijk zijn dat diegene mij helpt of uitleg geeft met het monteren/installeren van dit onderdeel?
Ik hoop snel wat van jullie te horen.
M.v.g Hammink
roelke.nl
AVR powerd
het kan met een aom
maar deze zijn redelijk duur en heb je verlies in
maar heeft de laser gaan blaking input ?
edit :
argon oowww daar gebruiken ze altijd een aom 
[Bericht gewijzigd door roelke.nl op ]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Blanken met een galvo kan, AOM kan ook.. Hoeft tweedehands niet heel duur te zijn, mogelijk wel lastig te vinden.
Het blijft een stuk voordeliger als een DPSS op 473 
200 mW 488 is voor zover ik weet overigens vrij veel voor een ALC 60, is dat een gemeten vermogen ? Of komen er meer golflengtes uit ?
@ veiligheid: Ik zou in ieder geval voor een goede (fail-safe) noodknop zorgen.
Daarbij dan iets wat de boel tijdig dichtgooit als de sturing wegvalt, liefst door gebruik te maken van de feedback-signalen. Als die er niet zijn de stuursignalen, het is al beter als niets 
Ik heb ooit een schakeling geschetst, volgens mij heeft nog niemand die opgepakt, maar het lijkt me nog steeds geen raar vertrekpunt voor zelfbouw van iets dergelijks.
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
Ik vraag me af of de laser eigenlijk uitgeschakeld moet worden als één galvo uitvalt. Als dat zo is zou je ook geen 'streep' meer kunnen maken met de software. Bij een horizontale streep is de andere galvo niet aangestuurd en krijgt dus een spanning van 0 volt.
Zoals Aart als zegt, een systeem waarbij je het VERSCHIL kan meten tussen het IN-signaal en het feedback-sisnaal zou het beste zijn... Wie gaat er bouwen???
Ik ging uit van de verandering van de gemeten signalen, en mat die met een comparator achter een differentiator. Te lang geen verandering (te trage of geen beweging) -> laser uit.
Of X of Y moet in beweging zijn, inderdaad.
@ hammink zie marktplaats voor je AOM heb er 1 staan daaro.
Verder suc6 met je argon buis hoop alleen voor je dat er meer dan 20 mW uitkomt met minder worden namelijk veel verkocht voor weinig. Als je hem nog niet gekocht heb zal ik toch eerst even nog na vragen wat het vermogen is en bij welke stroom dit is. Die 200mW is absoluut maximum toen hij nieuw was. 10 Ampere is het maximum wat de buis kan hebben wil je er nog even plezier van hebben dus moet je hierbij het laser licht vermogen van weten. Dan weet je of je een goede buis hebt.
ps een argon buis mag niet meteen uitgezet worden als deze op 10 Ampere(MAX) gelopen heeft vind de mechanica niet leuk. Laat je buis altijd weer afkoelen op een lager vermogen voor dat je hem uitzet. Hou hier ook rekening mee met je veiligheidssysteem.
Veiligheidssysteem idd via de weg van Aart. Ik ga hier binnenkort mee beginnen. Als ik wat heb laat ik het wel weten. Voor nu een mooie grote rode knop
@ ScanTech: Met alle plezier: Linkje 
Ik wil mijn eigen site ook niet de hele tijd spammen, dat staat niet netjes.
Spammen is alleen als je er níet om vraagt toch? 
Je schema is makkelijk op te bouwen; weinig componenten.
Vreemd dat 'ie nog nooit uitgetest lijkt te zijn... Zal 'm volgende week eens bouwen. Ik heb in mijn 2e laserset helemaal geen beveiliging, en dat voelt niet goed. Misschien is dit een goedkope oplossing. MediaLas vraagt voor hun Safeguard II 169 euro.
@Muddy: ik zie dat je (hobby)laseristen vraagt voor je schoolfeest op 15 december. Waar is het feest? Ik wil wel komen met mijn Mamba/Easylase/200mW532nm/M9024-set.
Is dit de 1e Nederlandse LaserTreffen dan ??
Op 27 oktober 2006 20:48:35 schreef laserdesign:
@ hammink zie marktplaats voor je AOM heb er 1 staan daaro.Verder suc6 met je argon buis hoop alleen voor je dat er meer dan 20 mW uitkomt met minder worden namelijk veel verkocht voor weinig. Als je hem nog niet gekocht heb zal ik toch eerst even nog na vragen wat het vermogen is en bij welke stroom dit is. Die 200mW is absoluut maximum toen hij nieuw was. 10 Ampere is het maximum wat de buis kan hebben wil je er nog even plezier van hebben dus moet je hierbij het laser licht vermogen van weten. Dan weet je of je een goede buis hebt.
ps een argon buis mag niet meteen uitgezet worden als deze op 10 Ampere(MAX) gelopen heeft vind de mechanica niet leuk. Laat je buis altijd weer afkoelen op een lager vermogen voor dat je hem uitzet. Hou hier ook rekening mee met je veiligheidssysteem.
Veiligheidssysteem idd via de weg van Aart. Ik ga hier binnenkort mee beginnen. Als ik wat heb laat ik het wel weten. Voor nu een mooie grote rode knop
Het probleem is echter wel dat er geen sturing bij zit en omdat ik hier ook niet echt bekend mee ben zal dit ook lastig zoeken worden. Daarom koop ik er liever 1 die compleet is zodat ik hem meteen kan monteren en aansluiten.
Is een AOM trouwns maar voor 1 laser/golflengte geschikt of kunnen er ook meer door heen?
muddy
@Scantech: nou, het is mijn eerste lasershow, en misschien is het leuker om met twee lasers te komen dan met eentje:)
Damn, gister ben ik eens op onderzoek gegaan naar de ontplofte TDA2030, bleken er 3 pinnen kortgesloten te zijn. De post had al lang een nieuwe gebracht moeten hebben maar ik heb nog niks gezien. Hoogstwaarschijnlijk komt de kortsluiting doordat ik ipv. de max toegestane +-15V er +-16V in heb gestopt. En waarschijnlijk is na de kortsluiting ook de voeding weggevallen, want er is maar 1 TDA ontploft.
zou iemand kunnen kijken of dit schema werkt:
Het ledje wordt dan vervangen door een optocoupler of een relais. De elco is ervoor om te zorgen dat de laser nog even aan mag blijven als er geen signaal is, de waarde moet ik nog even experimenteren.
warom antwoord niemand op mij 
is steeds zo heb kleine vraag en die word ondergespoeld 
maar ik merk al de koude dagen beginnen en laseren word weer meer hier op co (dan zal ik ook weer is vaker hier opduiken ^^ )
quote van me reactie:
hi mensen,
ben opzoek naar 1 watt cmount 808 nM voor een niet al te hoog prijsje weet iemand een winkel in nederland of heeft iemand er een liggen
muddy
Ik heb besloten om misschien toch maar optische terugkoppeling te pakken, aangezien me dat ietsje makkelijker te maken lijkt. Alleen:
kan dat ook met fototransistors ipv. fotodiodes? Icm. Norm's schema.
@ Muddy: Hoe zou dat schema moeten werken, en wat moet het dan doen ?
De ingangsweerstand van deze comparatoren is hoog, en de uitgangen zijn open collectors.
Maar dan nog; het zou als ik het goed begrijp moeten werken door te detecteren of er vaak genoeg van kwadrant wordt gewisseld ?
Wat is er er tegen om uit te gaan van de snelheid ?
Anoniem
wat is eigenlijk een betere terugkoppeling? een optische of die andere (met vlindertje enz.)
Gegroet,
Jeffrey
Altijd al andere dingen willen doen met je laserpointer zoals balonnen kapotschieten of een lucifer aanmaken?
http://www.wickedlasers.com/videos.php geeft voorbeelden.
(misschien minder gevaarlijk dan een Croftybom...)
Ik heb hem...M'n Argon 60B
514.4 nm, 501.7 nm, 496.5 nm, 488.0 nm, 476.5 nm, 457.9 nm.
Nu nog een AOM.
Kan iemand me uitleggen hoe het gaat als ik ook de groene straal wil gebruiken van m'n argon?
Ben ik dan 2 AOM's nodig? En als ik een kleuren kristal gebruik, hoe gaat het dan met de blanking van de groene en blauwe kleur? Kan die dan met 1 AOM blauw en groen blanken? En hoe weer de AOM wanneer hij welke kleur moet blanken?
En laat het me weten als je nog iets hebt van een AOM of kleuren kristal !!! Dan kan ik verder met m'n fullcolor projeckt 
Op 29 oktober 2006 23:24:03 schreef Hammink:
Ik heb hem...M'n Argon 60B
514.4 nm, 501.7 nm, 496.5 nm, 488.0 nm, 476.5 nm, 457.9 nm.Nu nog een AOM.
Kan iemand me uitleggen hoe het gaat als ik ook de groene straal wil gebruiken van m'n argon?
Ben ik dan 2 AOM's nodig? En als ik een kleuren kristal gebruik, hoe gaat het dan met de blanking van de groene en blauwe kleur? Kan die dan met 1 AOM blauw en groen blanken? En hoe weer de AOM wanneer hij welke kleur moet blanken?En laat het me weten als je nog iets hebt van een AOM of kleuren kristal !!! Dan kan ik verder met m'n fullcolor projeckt
Heej kerel,
Wat ik van een aom weet is dat je met een electrische puls een kristal laat trillen. Afhankelijk van de spanning laat hij de straal 100% door en 0% door. ( blanken dus )
Je kunt de laserstraal dan in 256 stapjes "dimmen".
Doe je dit met RGB dan heb je 256^3= 16.7 miljoen kleuren combinaties. Das erg veel. Maar ook mooi. Je kunt dan ook de laser uit laten dimmen net als een par lamp.
Het is wel zo dat je een AOM nodig hebt per laserstraal. Je kunt niet een AOM hebben voor meerdere kleuren.
In eerder forums heb ik wel gelezen dat je dezelfde aom kunt gebriuken voor groen en blauw.
Grtzzz Antoine
De mij bekende informatie is wat anders:
Een AOM is te zien als een trali, gevormd door geluids ( dichtheids-) golven in een helder kristal. De frq van de golven is een stuk in het HF gebied, enkele tientallen tot honderden MHz. Ze worden weergegeven door een piezo-transducer. Met de frekwentie (`FM') stelt men de afstand tussen de trali's in, en daarmee dus de hoeken van de afgebogen eerste-orde bundels bij een bepaalde golflengte, met de sterkte van de golven (`AM') de verhouding tussen het afgebogen licht en het licht dat rechtdoor gaat.
Dit alles is analoog te sturen (de drivers ontvangen voor zover ik weet gewoonlijk een analoog ILDA-achtig signaal), hoewel in controllers inderdaad vrij standaard acht bits voor de sturing van de intensiteit-kanalen gebruikt worden.
Hier op het forum heb ik mensen gezien die AOM's (bedoeld voor 488) voor andere golflengtes gebruikten, maar met 1 gewone AOM kun je maar 1 modulatie uitvoeren.
Dus dat zou hier betekenen dat voor G en B het licht op golflengte gesplit wordt waarna na de modulatie de stralen weer over elkaar heen gelegd worden, dit alles in een stevige opstelling van dichro's.
Met name voor het gebruik icm `whitelight' Ar/Kr lasers (o.a. 650, 514, 488, 496 enzo) zijn er echter ook PCAOM's ontwikkeld welke met 1 enkel kristal door sturing met meerdere frq's door elkaar heen een aantal golflengtes tegelijk kunnen moduleren.
Handig, edoch tot voor kort nog onbetaalbaarder.
Omdat volgens mij ook grote mixed-gas lasers lankzaamaan minder rendabel worden zou ik verwachten dat de prijzen wel dalen.
Wie kan mij helpen aan een goede polarisatie filter?
Heb er 1 gevonden toch bedankt
[Bericht gewijzigd door laserdesign op ]
Op 28 oktober 2006 12:50:51 schreef Electrogek:
warom antwoord niemand op mij
is steeds zo heb kleine vraag en die word ondergespoeldmaar ik merk al de koude dagen beginnen en laseren word weer meer hier op co (dan zal ik ook weer is vaker hier opduiken ^^ )
quote van me reactie:
hi mensen,
heb er wel een van 1.5 wat