Nieuw laser en dergelijke topic deel 11

Dit topic is gesloten

Welkom
.. In het "laser en dergelijke topic" op Circuits Online.

Ik wil iedereen er bij deze vriendelijk op wijzen dat het helemaal niet verboden is voor een nieuwe laservraag gewoon een nieuw topic aan te maken :)

Topics behoren in de sectie waar ze het beste passen.
Als je "laser" ergens in de topictitle verwerkt weet je je verzekerd van de aandacht van andere laserknutselaars.

Dit topic is in de eerste plaats bedoeld voor leuke laserfoto's en lasernieuws over je eigen laserprojecten of van elders op het internet.

Denk bij foto's een beetje om het formaat, gebruik een link ipv een image als je foto te groot of de server traag is !

Vorige delen:

Nieuw laser en dergelijke topic (deel1)
Nieuw laser en dergelijke topic deel 2
Nieuw laser en dergelijke topic deel 3
Nieuw laser en dergelijke topic deel 4
Nieuw laser en dergelijke topic deel 5
Nieuw laser en dergelijke topic deel 6
Nieuw laser en dergelijke topic deel 7
Nieuw laser en dergelijke topic deel 8
Nieuw laser en dergelijke topic deel 9
Nieuw laser en dergelijke topic deel 10

Veel plezier weer.

{Off-Topic}

Sorry Muddy ik zie nu pas je berichtje. De volgende keer als ik ga zal ik het wel iets vroeger aangeven! ;)
Trouwens ik weet wel waarom die IC's zo duur zijn...
Er stond een dikke maserati van de eigenaar voor de deur bij Eijlander...
http://www.uploadarchief.net/files/download/05-06-06_1130.jpg

Mooi, zit daar een laser ingebouwd of is het offtopic? ;)
edit: Ik zie dat je het al aan hebt gepast :p

[Bericht gewijzigd door Laserist op zondag 7 mei 2006 23:19:51

@ledfreak, hoeveel vermogen denk jij nodig te hebben om een plaatje op de wolken te kunnen projecteren?

Op de site van het home built laser project was het hem gelukt met zijn laser van 20mW.

Giko-cat projected on the wall from distance of 60m (38fps)
It can also project on the cloud!

http://img308.imageshack.us/img308/759/gikosky9vr.jpg

Het kost net zoveel als dat jij er voor wilt uitgeven! :)

ja een stipje inderdaad lol
en anders waren het geen wolken maar mist

lage wolken zitten tussen de 2,5 - 6 km ongeveer

btw cdrom recorder hebben ongeveer 100-150 mw pulsed op 780 nm dus onzichtbaar infrarood

Laaghangende wolken gaan van 500 tot 2500 meter.

Op 7 mei 2006 17:55:52 schreef Meert:
[...]
Ongeveer é

Het ligt er echt aan.
Hoe sterk moet de laser zijn?
Maak je eigen galvo's of koop je die?
etc etc..

Op 7 mei 2006 17:59:21 schreef MaVaEe:
[...]

Het ligt er echt aan.
Hoe sterk moet de laser zijn?
Maak je eigen galvo's of koop je die?
etc etc..

Gewoon van nul beginnen.
Btw wat is een galvo?
Sterk... van 10 meter op een muur

Op 7 mei 2006 18:03:41 schreef Meert:
[...]
Gewoon van nul beginnen.
Btw wat is een galvo?
Sterk... van 10 meter op een muur

Als je niet weet wat een galvo is zou ik maar eens beginnen met Nieuw laser en dergelijke topic deel 1 te gaan lezen..
Daar worden al je vragen beantwoord.

Voor alle mensen die nog op zoek zijn naar onderdelen voor hun zelfbouw galvo's
Ik heb thuis nog het volgende over:
- 6 x CYL0275 magneten (20mm lang, 6mm OD, 2mm ID)
- 10 x kogellagers (6mm OD, 2mm ID)
Deze onderdelen zijn perfect voor het maken van zelfbouw galvo's en zijn nooit gebruikt. Voor een kleine prijs wil ik deze onderdelen verzenden.
Wie intresse heeft moet maar even mailen.

Heeft er toevallig iemand een prijslijst van lasever en dreamlaser?

Op 7 mei 2006 17:51:18 schreef swiebertje:
@ledfreak, hoeveel vermogen denk jij nodig te hebben om een plaatje op de wolken te kunnen projecteren?

Op de site van het home built laser project was het hem gelukt met zijn laser van 20mW.

[...]

[[url=http://img308.imageshack.us/img308/759/gikosky9vr.jpg]afbeelding][/URL]

dat zijn geen wolken das gewoon mist
denk minimaal 300 mw met een hele goede straal kwalitijd

Tja dankzij mij verkopen ze nu de DAC0832 :). inplaats van de Dac0831 voor 12 eurotjes. dat wachte deed mij een half uur voordat ze de dac0832 konde bestellen.

leuke foto btw. ff kieke wat ik morge weer daarzo kan halen.
@ maarten ik heb wel intresse, je hebt mail :)

Op 7 mei 2006 17:05:11 schreef MaVaEe:
{Off-Topic}

Sorry Muddy ik zie nu pas je berichtje. De volgende keer als ik ga zal ik het wel iets vroeger aangeven! ;)
Trouwens ik weet wel waarom die IC's zo duur zijn...
Er stond een dikke maserati van de eigenaar voor de deur bij Eijlander...
[afbeelding]

edit:

die zichtbaar infrarood is wel leuk voor een camera zonder IR filter, ik zag namelijk een heete lichtroode beam met rook door me kamer :)
en kon ermee brande ook.

offtopic: morge examen :@

[Bericht gewijzigd door Dnstje op zondag 7 mei 2006 22:34:53

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/

Op 7 mei 2006 17:57:29 schreef MaVaEe:
[...]

Laaghangende wolken gaan van 500 tot 2500 meter.

Aangezien ik dicht bij Lopik (Die grote zendmast van ca 375 meter hoog) woon kan ik vertellen dat laaghangende bewolking al kan beginnen op 150-200 meter. Dit is vaak het geval bij regen buien, of zware buien waarbij lage bewolking gevormt word zoals bij zwaar onweer.

Op 7 mei 2006 18:36:59 schreef Meert:
Bestaan er geen modules die je kunt aan sturen met pc?

Hier kunnen we echt heel weinig mee... En sterk 10 meter op een muur zegt ook zo weinig, wat wil je nou precies??? (en/of wat verwacht je eigenlijk)

[Bericht gewijzigd door Laserist op zondag 7 mei 2006 23:41:12

Op 7 mei 2006 23:21:29 schreef Laserist:
[...] Aangezien ik dicht bij Lopik (Die grote zendmast van ca 375 meter hoog) woon kan ik vertellen dat laaghangende bewolking al kan beginnen op 150-200 meter. Dit is vaak het geval bij regen buien, of zware buien waarbij lage bewolking gevormt word zoals bij zwaar onweer.

Dat worden geen wolken genoemd maar een mistlaag. :)

ik dank voor 10meter niet zo super hoef te zijn, als je de beams niet hoef te zien lijkt 10~20mW genoeg. aan rood of groen.
omte beginne kan je de mot-1 proberen + de guido dac.
of anders pak je gewoon andere stappen motoren maar daarkrijg je niet altijd goede resultaten.

Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
Anoniem

okee, een cd brander is dus 100-150 mW aan pulsed IR, maar ik had ergens gelezen op het forum dat je een IR laser zo kon modden tot een groene? Iets met frequentie verdubbelen? En stel, ik wil die 100-150 mW niet pulsed hebben, maar ik wil hem in een continous wave modus gebruiken, kan dat? en zo ja, welk vermogen kom ik dan uit? Als dit allemaal al ergens op het forum staat, sorry, maar ik heb niet echt veel zin om 10 laser topics van elk 30 paginas door te bladeren...

okee, een cd brander is dus 100-150 mW aan pulsed IR, maar ik had ergens gelezen op het forum dat je een IR laser zo kon modden tot een groene? Iets met frequentie verdubbelen?

Als de diode 808 nm is (volgens mij niet) zou je hem kunnen gebruiken om een FD DPSS mee te pompen.
Maar van `simpel ' modden is niet echt spraken, je bouwd er een extra solid state laser achter.

Het simpelste zijn dan de hybride kristallen, zie verder de laserfaq over DPSS.

En stel, ik wil die 100-150 mW niet pulsed hebben, maar ik wil hem in een continous wave modus gebruiken, kan dat? en zo ja, welk vermogen kom ik dan uit?

Zie de specificaties van de diode.

Als dit allemaal al ergens op het forum staat, sorry, maar ik heb niet echt veel zin om 10 laser topics van elk 30 paginas door te bladeren...

Dan kun je je vraag beter in een apart topic stellen. Het antwoord is dan later tenminste wel terug te vinden voor mensen met dezelfde vraag. Zo werkt een forum :)

even over de galvo-regelaar van chan...

de voeding op de TDA2030 mocht toch aan gesloten worden op de gelijk gerichten wisselspanning vlak na de diodes...

dus ik bedoel hij mocht toch voor de spanningregelaars gehaald worden?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

@Hilbren

kan jij alles van de optische PD nog eens posten...

dus welke componenten en het schema...

want ik denk dat optische PD makkelijker goed te krijgen is dan de capisatieve... (en ook norm denk dat... die zal het ook wel weten...)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

@ arjan galvo, dat ligt eraan welke voeding je gebruikt en bovenal met welke spanning je de galvo's wilt gaan voeden. Ik zal gaan voor een lage spanning omdat er dan ook minder stroom nodig is, maar dan kan het wel zijn dat de stabiliteit van de galvo's achteruit gaat. Als je dus veel stroom tot je beschikking hebt: laat hem op 20V oid lopen (chan gebruikt 20V). Maar ik zou er zeker een regelaar voor gebruiken (en in ieder geval afvlakelco's).

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

text aangepast op de volgende pagina

[Bericht gewijzigd door SMOG op woensdag 10 mei 2006 20:54:11

Dit topic is gesloten