uv-led lichtbak voor printplaten

Op 11 maart 2007 21:58:41 schreef joerideman:

Vorderingen te zien op laatste pagina of hier klikken

Zo volgends de elektuur van september zou je met uv-leds een prima lichtbak kunnen maken. Ik heb leds gevonden op samenkopen.net 400-405 nm prima geschikt dus, hoek is 15 graden geen 20 of meer dat is iets minder. Maar goed, zij plaatsen de leds op zo'n manier neer dat de lichtbundels elkaar niet overlappen.

Heeft iemand dit al met succes geprobeerd?

Noujah ik dacht dus, als je die led's zo neerzet, je kan natuurlijk nooit een mooi egaal rechthoekig vlak maken met alleen maar leds, of zie ik dat nu verkeerd?

LED there be light

Omdat een LED nooit vierkant uitstraalt, zul je nooit een volledige dekking krijgen, of juist een lappendeken van te hoge concentraties UV licht.
Je kunt ook overwegen het licht te verstrooien met een (UV-doorlatende!!) glasplaat.
Maar is een gezichtsbruiner niet veel voordeliger??

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

nou het grote voordeel van leds is, dat ik veel kleiner en compacter kan werken. want ik ga niet op A4 formaat printjes maken hoor voorlopig. een 200*150 plaatje misschien, en op deze manier kan dat veel en veel kleiner, plus dat het vrijwel geen ruimte inneemt.

LED there be light

Op 1 november 2006 22:34:24 schreef joerideman:
nou het grote voordeel van leds is, dat ik veel kleiner en compacter kan werken. want ik ga niet op A4 formaat printjes maken hoor voorlopig. een 200*150 plaatje misschien, en op deze manier kan dat veel en veel kleiner, plus dat het vrijwel geen ruimte inneemt.

Slimme zet!
Alleen blijf ik erbij dat je je licht moet verstrooien omdat je anders punten van hoge concentratie UV licht krijgt tov slecht belichte stukken.
Maak de leds op een plankje dat weer op een stje springveren rust. Door lichtjes te wiegen, zal het licht nooit geconcentreert op 1 plek blijven.
Tis maar een brainwave. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
klein is fijn

Moderator

Als je de LED's in zeshoekig patroon plaatst zal je ook al een aardige gelijke spreiding krijgen. Je moet alleen even rekenen met de hoek van de LED's en de afstand tot de print, die moet wel precies goed zijn zodat je geen blinde vlekken hebt maar ook niet teveel overlapping.

Maar wel een leuke brainwave :D ja ik zat ook al te denken om een difuserende plaat te gebruiken, maarja wat gebruik je om UV straling te difusen.

LED there be light

hmm als je ze in een 3 hoek tegen elkaar aan zet, met een hele kleine overlapping heb je nog maar heel weing ruimte waar geen belichting is. Maarja als een glasplaat nou ook een beetje spreiding geeft zou dit wel uitkomen denk ik.

LED there be light

Ik heb een stukje melkwit plexiglas gebruikt om de zwarte strepen uit mijn gezichtsbruiner te verhullen.
Voldoet goed op het eerste gezicht. Ik moet er nog mee belichten, maar ik zie geen donkere of juist lichtere banen door de plaat heen.

Even bij een glashandel kijken wat ze hebben liggen.
Misschien lukt het ook wel met van dat folie wat je op je ramen kunt plakken. Zolang het maar geen UV blockers zijn.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

precies om nou maar blauw licht te gaan belichten

LED there be light

400 nm golflengte is goed verder weet ik het ook niet zeker.

LED there be light

de afstand bepalen van één led tot de print dat die geheel met uv gedekt is,dan alle leds op dezelfde plek focussen.
hmmm,15 graden wordt een behoorlijke afstand

[Bericht gewijzigd door johne op woensdag 1 november 2006 23:53:30

?

je wou elke led de hele print laten belichten :P

LED there be light
klein is fijn

Moderator

Ik heb het even in het tekenprogramma gemikt, en als je LED's van 15 graden op 10cm afstand van de print zet dan heb je al 12 LED's nodig om een stukje van 5 x 8cm te belichten zonder blinde vlekken.

15 graden is dus wel erg weinig..

Op 1 november 2006 22:44:22 schreef joerideman:
Maar wel een leuke brainwave :D ja ik zat ook al te denken om een difuserende plaat te gebruiken, maarja wat gebruik je om UV straling te difusen.

Haal een schuurpapiertje over je LED.

oh ja wat dat betreft ik zit op 112 leds op een afstand van 50 mm om een stukje van 100 * 160 te belichten.

en dan heb ik geen overlapping en kleine puntjes tussen 2 leds in die niet belicht zijn.

LED there be light

Als je het topje van een LED afvlakt (wegslijpt met een Dremeltje), geeft die mooi egaal licht over een grotere breedte. Maar 't is wel een klus, met meer dan 100 LED's...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Leds met een grotere afstraalhoek moeten toch ook wel te krijgen zijn. 'T is alleen de kunst om 't voordelig te houden...
Bij Segor.de hebben ze in elk geval 20 gr. leds.
Bij Farnell 100 gr. maar beeeeeetje duur :)

Turbokeu

Golden Member

Bij eBayverkoper Ivehk uit Hongkong heb ik al eens zeer goedkoop (3.91 Euro) 100stuks 20° UV-LEDs gekocht met gratis 100 weerstanden erbij.
Snelle levering - betaling via Paypal.
Hij heeft verschillende soorten UV-LEDs in zijn winkel.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik heb laatst ook een lichtbakje met UV leds gemaakt. Zal d'r vanavond wel wat foto's van posten. Ik heb een dubbelzijdige versie gemaakt.

Op 2 november 2006 06:50:26 schreef pros:
Als je het topje van een LED afvlakt (wegslijpt met een Dremeltje), geeft die mooi egaal licht over een grotere breedte. Maar 't is wel een klus, met meer dan 100 LED's...

Daarom moet je dat ook met een bandschuurmachine doen :)

Ja... en toen ?

helaas staat nergens hoeveel mcd leds ze gebruikt hebben:( bij de elektuur niet en bij die link niet

grtz Bas

Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl

Op 2 november 2006 06:50:26 schreef pros:
Als je het topje van een LED afvlakt (wegslijpt met een Dremeltje), geeft die mooi egaal licht over een grotere breedte. Maar 't is wel een klus, met meer dan 100 LED's...

schuurbandmachine, moet je is kijken hoe snel dat gaat met meerdere led's tegelijk :P.

Take a parachute, and jump!

Edit:sorry verkeerd gelezen

[Bericht gewijzigd door elektrohenri op donderdag 2 november 2006 19:04:18