Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, en heb al gelijk een vraag over een project wat ik voor school moet maken.

Heb ook al hier gezocht en enkele soort gelijke vragen gezien met oplossingen, maar ik vraag me af wat nu de beste/makkelijkste optie voor mijn probleem is.

De opdracht:
Een kubus uit metaal maken, die hol van binnen is. Daar moet precies 1 Liter (1dm3, 1 kg) water inkunnen. Vervolgens dit draaibaar op een cilindrische staander, en dan een massieve voet maken uit metaal.

Zodra de kubus gevuld is met 1 Liter water, moeter er op de voet 3 LEDjes gaan branden die op een 9V batterij zijn aangesloten. Het aansluiten van de ledjes is verder geen probleem, ik weet alleen niet precies hoe ik kan maken dat bij 1 Liter de ledjes aangaan.

Heb zelf een aantal oplossingen gevonden/bedacht.

-Een druksensor onder in die cilindrische staander, zodra er dan 1 KG omkomt dat de weerstand minder wordt en lampjes gaan branden. Heb bij Conrad al z'n dingen gezien, maar die werken pas bij 10 Kg
-Onder op de voet een schakelaar maken, met daarop een drukveer. Zodra de veer ingeduwt wordt door 1 Kg dat het de schakelaar raakt
-Helemaal bovenaan de holle kubus een watersensor maken. Dan is het alleen lastig met kabels die helemaal naar onder moeten, en dan het waterdicht maken van de kabel doorvoor.

Hier ook nog snel een schets van gemaakt. Boven dus de kubus waar water ik komt, dan de staander en onder de voet. Bij de pijl zou dan bijvoorbeeld een veer met schakelaar komen.
http://i22.photobucket.com/albums/b342/peetersn/opdracht.jpg

Maar wat zou nou de betrouwbaarste/makkelijkste oplossing hiervoor zijn?

Alvast bedankt
Mvg,
Erik

Je zult moeten vragen hoe groot de gewenste nauwkeurigheid is. Wat je namelijk ook kunt doen is een foto-electrische sensor door een smalle stijgbuis (zeg 2 tot 5 mm) plaatsen. Zodra er een vloeistofspiegel voor je lichtsensor komt zul je dat zien. De precieze plaats bepaal je door met een 1L maatkolf te bepalen hoe hoog 't water komt.

Bereken maar eens de nauwkeurigheid van, zeg, een volumefout van 2mm hoogteverschil vs. de nauwkeurigheid van een 'weeg'-sensor.

ik zou opteren voor de veer

veerconstante = delta Lengte* kracht

LaStei

carpe cerevisi

Weegschaal met auto-zero, eventueel nog aangepast met een tempeartuur compensatie?

Op 2 november 2006 18:25:43 schreef LaStei:
Weegschaal met auto-zero, eventueel nog aangepast met een tempeartuur compensatie?

is mooi id, maar hoe geef je dan uit met leds dat het 1Kg is?

Martijn v

KIS!!: Keep It Simple

piezo element/rekstrook, met een opamp?

LaStei

carpe cerevisi

Even een klein beetje rommelen in de display sturing? Zodra het kilo segment aangestuurd word, het ledje laten branden? (met LCD is dit wel een EXOR funtie!)

P.S. is natuurlijk wel je temperatuurcompensatie voor de kat zijn viool... ;-)

[Bericht gewijzigd door LaStei op donderdag 2 november 2006 20:49:21 ]

pros

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op Fixa's schets zie ik daar 3 puntjes (LED's ?). Moet er nog meer gemeten worden? Fixa?

Is een load sensor uit een goedkope Aldi of Blokker keukenweegschaal een optie? Je zult dan een keer je ledjes moeten ijken door de hele opstelling op een andere balans te plaatsen. Het voordeel van werken in massa boven liters is dat je dan altijd dezelfde hoeveelheid water afmeet, ongeacht de temperatuur.

free_electron

Silicon Member

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

een melkfles een schaal en een 2 draden

de melkfles zet je in de schaal.
de 2 draden hang je ook in de schaal.

als de fles vol is en overloopt worden de draden nat : dat kan je detectern.

zimpel .. newaar ?

Marco69

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Melkfles? Bestaat dat nog? :)

ik zou voor een no-budget weegschaaltje gaan en wat op het display interfacen.

Op 3 november 2006 06:22:55 schreef free_electron:
en overloopt worden de draden nat : dat kan je detectern.

zimpel .. newaar ?

kweet niet of het de bedoeling is om iets te doen overlopen...moet gwn een bakje zijn met daaronder een poot die het geheel laat ronddraaien

Roland van Leusden

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

kweet niet of het de bedoeling is om iets te doen overlopen

Als er niet in de opdracht staat dat het niet mag...
Bakje in een bakje dus...

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

maak een druppelaar , en tel het aantal druppel die in een liter gaan.

druppel nu de cilinder vol en maak een detector die de druppels telt , xxxxx aantal druppels = 1 liter

p.s. moet het voor water zijn ? dan kun je met gewicht werken, als het een liter vloeisof moet zijn gaat dat niet op!

Bedankt voor de snelle reactie's allemaal.

@Alex278 Een fout van 2 of 3 mm zou niet zo erg zijn, zo precies komt het eigenlijk niet.

@Pros Als er 1L inzit moeten er 3 ledjes op de voet gaan branden, maar het mag ook een heel licht orgel worden :P Verder hoeft er niks gemeten te worden.

Het moet alleen voor water zijn, dus met 1 Kg werken zou kunnen. Maar hier komt dan ook nog de massa van de kubus en staander bij, dus iets meer dan 1 Kg.

Zou iemand misschien kunnen uitleggen hoe dat met z'n weegschaal display precies gaat? Ik neem aan gewoon de weegschaal slopen, de weegsensor en display eruit halen en dan ? Bij +/- 1,4 kg (schat ik) zouden dan de lampjes moeten gaan branden.
Lijkt mij in ieder geval een erg goede oplossing.

Je spreekt regelmatig over `nauwkeurig', maar `1 liter' met slechts 1 significant cijver kan tussen de 0.5 en 1.5 liggen. Dat vind ik niet zo nauwkeurig.

Wil je 1.000 (dus + of - 1 ml) of beter halen dan wordt het lastiger, op een gegeven moment krijg je bij wegen ook last van het feit dat 1 liter water = 1 kg gedefineerd is bij ongeveer 4 oC, niet bij kamertemperatuur.

[edit] Merk op: De inhoud klopt dan niet, het aantal mol H2O uiteraard wel. Ik weet niet wat van belang is.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 3 november 2006 13:54:42 ]

Op zich moet ik wel zeggen dat dat soort meetproblemen wel de leukere zijn. 't lijkt me ook een aardige om te kijken hoe goed je nu eigenlijk 1 liter kan afwegen, met huis, tuin en keukenspullen en wat je op ebay tegenkomt

(overigens reken ik een freesmachine nog wel tot de huis, tuin en keukenspullen :P )

Aart, bij de opdracht staat verder niet wat de afwijking mag zijn. Maar bij een meting tussen de 0,9 en 1,1 kg ben ik al dik tevreden :) (wat dan dus 1,3 en 1,5 wordt ivm de massa van de kubus)

Natuurlijk hoe precieser hoe beter, maar het moet voor een stelletje simpele werktuigbouwkundige wel te maken zijn :P

Ohja, zou z'n weegschaal wel werken op 9V batterij, of moet dan nog eerste de spanning omlaag gebracht worden?

Ok, ik snap het. In dat geval zou ik zelf gaan voor een geschikte kleine loadcell icm een leuke voorversterker en wat comparatoren. Een nauwkeurigheid van 1/10 moet dan gemakkelijk te halen zijn.

Mogelijk kun je inderdaad de nodige onderdelen uit een weegschaal halen, daar weet ik niets van - nog nooit zoiets gesloopt ;)