Buizenpraat, deel 2!

Dit topic is gesloten

Op 1 november 2006 03:03:40 schreef beertje_01:
ik zal morgen miss wel even een schematje posten.

Al iets getekend?

Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook

Op 1 november 2006 18:52:14 schreef KT88:
De "kloptest" ;-)

Buis op zijn plek, alle gains open, en tikken maar.

doe dat bij mijn everready radio en je krijgt een luide Poeeiinnggggggggggggggggg..... door de luidspreker. D buisjes zijn eigenlijk niet stevig genoeg voor gebruik in draagbare radio's vind ik...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 1 november 2006 13:10:20 schreef Ganzz:
[...]

Ik heb gezocht naar een schema met een ECC83 + EL84 Ook als zoekterm SE/Single Ended/ECC83/EL84/EL41/EF40 maar ik niet echt een schema voor bij mijn trafo. Ik heb geen extra aftakkingen, alleen een primair en een secundair van 4 Ohm. Wie heeft er iets waar in naar kan kijken?

net weer gevonden :)

[afbeelding]

Daar zou wel wat mee te doen zijn denk ik.

hier gevonden

http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-64604.html

zou er iemand naar dit schema kunnen kijken of dit aan te passen is voor een EL41 & EF40

Ik heb wel een theorie boek maar daar gaat het alleen over Balance eindtrappen.

-
KT88

Overleden

Yep, triodestrappen van de EF40, kathodeweerstand naar 2k2 doen, anodeweerstand 47 k maken.
EL41: kan op 5 k, kathodeweerstand 170 ohm.
Optimaal is de belasting 7k, dus even een geschikte tap zoeken op de secundaire, of Rk iets verhogen, 180 of zelfs 220 ohm.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ik ben bezig met het schema maar hoe schakel ik een EF40 in triode. Het is een penthode buisje dus wat doe ik met de G2 & G3

-
Hugo Welther

Moderator

Op 5 november 2006 13:15:14 schreef Ganzz:
Ik ben bezig met het schema maar hoe schakel ik een EF40 in triode. Het is een penthode buisje dus wat doe ik met de G2 & G3

G3 met de kathode doorverbinden.
G2 met de anode doorverbinden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

En dan nog een laatste vraagje. De uitgangstrafo, die bij de EL41 zat die meet op de ohm stand 500 Ohm primair en 1 Ohm secundaire. Is deze te gebruiken in dit schema? Aangezien hij bij de EL41 versterkertje zat

-
KT88

Overleden

Dat zijn de DC waarden, de getallen die opgegegeven staan zijn de AC impedanties en verhoudingen.

De waarden die je noemt kloppen wel, maar dus alleen voor DC.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

ok,

na het eten, het aangepaste tekening scannen

-

Op 3 november 2006 23:10:19 schreef Ibanez:
[...]

Al iets getekend?

nog niet gebeurt srry druk druk ken je dat...
maar het komt deze week nog ze
en anders stuurde maar ne mail moest ik tegen dinsdag nog niks posten.
om een idee te hebben ik heb voor de moment in herstelling en in maak.

-fender super amp (brown face)
-buizen transceiver (kw2000)
-klasse a versterker
-regenerative receiver (school project)
-trafo zelfwikkelen.
etc......
you know the feeling ;)

My Tube is bigger then yours

Hier zijn mijn aangepaste schema's

http://ganzz.powerflux.be/Circuitonline/tubeamp.jpg

Alleen bij de voeding zet ik nog vraagtekens,
http://ganzz.powerflux.be/Circuitonline/tubeamppsu.jpg

Het orginele schema gaat uit van een 2x 300v trafo, maar de mijne is 2x 265v. Dat word hier gelijkgericht met een andere buis (EZ80) Ik meet dan voor de spoel 360v (onbelast wel gelijkgericht met 47uF elco). Dan vraag ik mij af of die spoel met die 2 condensatoren wel kloppen.

Dan vind ik op internet het volgende
De minimale serieweerstand is 125 Ohm/250V tot 300 Ohm/350V, de maximale capaciteit is 50uF. Nu zit er na de gelijkrichter een 47uF dat moet kunnen maar na de spoel zit een 220uF. Kan/mag dat?

Als dit schema klopt dan ga ik donderdag de laatste onderdelen shoppen

sorry, ik ben al aan het resisen

-
KT88

Overleden

Die laatste elco zou ik 47 of 100 uF maken, en minstens 400V.

Verder gaat het bij die serieweerstanden in de voeding om de DC weerstand van de secundaire spoelen, plus een eventuele extra serieweerstand ivm. de laadstroompieken van de eropvolgende elco's.

Omdat die smoor ertussen zit, mag je de capaciteit erachter wel hoger nemen, maar in zo'n klein schakelingetje als dit heeft dat niet zoveel zin.

Wat doet die 100k trouwens tussen de anodes van EF40 en EL41?
Wil je een oscillator maken? ;-)

47µF of 100µF lijkt me nu ook wel meer als genoeg.
bij vele gitaar eindtrappen PP dan wel gebruiken ze alleen maar die waarden. ok dan wel meestal een serieweerstand nog in een paar stukken om verschillende spanningswaardes te krijgen maar hoger als 100µF zie je bijna nooit.
dit is wel se maar dan nog het is geen groot vermogen ook niet hé.
zie maar eens naar de fender champs ;)

Op 5 november 2006 20:10:36 schreef KT88:

Wat doet die 100k trouwens tussen de anodes van EF40 en EL41?
Wil je een oscillator maken? ;-)

Ik heb 2 47uF dus die kan ik mooi gebruiken.

Die 100K komt van het orginele schema

ziehier
http://simpletube.com/databank/SingleEnded/EL84_SE_ECC81.gif

Maar het schema ziet er voor de rest wel werkend uit. Moet ik nog bepaalde types condensatoren hebben? En de kathode weerstanden van de EL41 een 5W type. Voor de rest allen 1/4w weerstanden.

-

Op 5 november 2006 19:22:57 schreef beertje_01:
[...]
nog niet gebeurt srry druk druk ken je dat...
maar het komt deze week nog ze
you know the feeling ;)

Idd ;) hej igg vast bedankt:)

KT88

Overleden

Op 5 november 2006 20:37:09 schreef Ganzz:
Die 100K komt van het orginele schema

Is inderdaad feedback, en nogal een straffe ook.
Maar werkt wel.

Maar het schema ziet er voor de rest wel werkend uit. Moet ik nog bepaalde types condensatoren hebben? En de kathode weerstanden van de EL41 een 5W type. Voor de rest allen 1/4w weerstanden.

Let op dat alle C's 400V types zijn, MKS Wima ofzo werkt best, MKP zou wat overkill zijn, of je moet het hebben liggen.........

gaat sebiet onder scanner maar eerst bad in ik stink....:p

hier komt die
verkleinen heb ik ngo niet kunnen doen
http://www.aman-nai.be/CO/12ax7.jpg

tis vrij simpel eigenlijk
2 gain stages waar tussen dan een tonsestack zit (optioneel) en een gain potmeter.
voor de eerste trap staan een 68k weerstand tegen het oscileren geloof ik en dat is historisch gegroeit en kom je in bijna elke gitaarversterker tegen.
dan een 1m weerstand van rooster naar ground.
kathodebias met 1k2. heb ook al andere waardes gezien maar dit zou normaal moeten werken.
die 220k lijkt miss veel maar zorgt voor veel gain van de eerste trap. hier kun je ook mee spelen. de tweede trap heeft hier minder en gaat daan vooral een grotere spanningszwaai kunnen leveren. bij orange versterker heb je bijvoorbeeld in elke trap 220k als anodeweerstand en dit is vooral kwa smaak. 120k zou ik wel als minimum nemen. beetje experimenteren dus.
de tonestack moet je een sgooglen dat ken je wel denk ik :)
dan de gain pot spreken voor zich.
tweede trap spreekt ook voor zich. dan heb je de koppelc's vrij standaard. het is allemaal een beetje natte vinger ze ; aan de uitgang heb je dan een volumepot. vele zouden zeggen niet echt ideaal en ze hebben idd een punt. een 12ax7 kan normaal gezien niet echt een line input driven van pakweg 10k ofzo
echter ga je die volumepot ook niet helemaal opendraaien.
hetgeen je krijgt als resultaat is dat bij hogere standen de bas niet zo goed meer door komt enzo. voor een gitaar miss wel gewenst. ;)
je kan ook een weerstandje van pakweg 470k ofzo nemen en dat in serie met een pot van 100 a 50k ofzo.
je spanning na de potmeter wordt minder maar je zwaai zal wrsch toch hoog genoeg zijn. tevens is dit dan weer veiliger voor je apparatuur aangezien de spanning niet echt hoog kan oplopen. beetje experimenteren. ik heb dit al zo doodgewoon gedaan en je gebruikt het dan om je klank te maken en dan als je je klank hebt kan je op je mixer desnood wat meer of minder "clean" gain geven.

de voeding dan. als je geen HUMMMMM wilt raad ik je aan om zowiezo een smoorspoel te gebruiken. iets rond 10-20H
de rest van de elco's zou ongeveer goed moeten zijn ben alleen snubbers op de diodebrug nog vergeten.
je zou een 250-300vdc moeten bekomen. niet al te kritisch maar het bepaald wel je klank een beetje.
as said before tubes have guidelines ;)
als je gaat kijken ga je zien dat deze preamp veel weg heeft van elke standaard preamp in een gitaaramp.
je kan dan nog je tonestack in plaat svan het midden achter je volledige preamp zetten en dergelijke. experiment ;)
maar wees voorzichtig 300v prikt wel weet ik uit eigen ervaring.

edit: vergeet ook geen grid stoppers ;) )

Grid stoppers?

en die C'tje naast de 100uf in de voedingslijn wat moet die zijn dan? en de weerstanden waat verder niks bij staat gewoon 1/4 watt?

[Bericht gewijzigd door Ibanez op donderdag 9 november 2006 23:57:30

100nF
ben ik idd vergeten bij te zetten
is voor het hoogfrequent gedrag van de elco te verbeteren
oeps idd vergeten weerstanden neem ik liever 1/2w of zelfs hoger.
toch zeker voor de anode weerstanden en de weerstanden in de voedingslijn. en het werkt ook gemakkelijker.
grid stoppers zijn 100ohm weerstandjes op de grid van de buis.
zo dicht mogelijk tegen de aansluiting op de buisvoet. dit is tegen oscillatie.

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op vrijdag 10 november 2006 00:00:35

dus gewoon tussen pen 2 en de massa een 100ohm:)

dan kan ik mooi aan de slag in de volgende vakantie:D:D

nee tussen de normale aansluing op de grid en de grid zelf. in serie dus.
ben kerieus naar je resultaat. en speel wat met waardes hé dat is zo tof aan buizen :p .
die 1k2 kathodeweerstanden kan je ook verhogen naar 1k5 of zelfs 1k8. krijg je wel enorme distortie maar miss wil je dat wel. meestal wordt het geluid vooral muddy.
wat je ook kan doen is van de tweede trap de bypas elco weghalen. heeft ook een heel andere invloed op de klank maar wel minder gain.
dit is de basis en nu spelen maar :p
in orange amps gaan ze bijvoorbeeld tussen de twee trappen een schakelaar zetten waaruit je verschillende kopelcondensatoren kunt selecteren zodat je de bas kunt weg schakelen in verschillende standen. en dat gaat ontzettend hard dan. tonestacks vind je ook in allerlij soorten en maten.
van de fender 1 tone tot baxandel en marshall stacks. zie daarvoor eens op de site van duncanamps die heeft daar een mooi programma voor ;)

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op vrijdag 10 november 2006 00:50:18

KT88

Overleden

GniGniGni!

Hoogste bieder op een paar Magnepans MG1 Improved, dezelfde "grote" die ik al heb staan. Nieuwstaat.

Woensdag ophalen.........http://home.quicknet.nl/qn/prive/susan.soeters/TechGraphix/Plaatjes/smiley_yeah.gif

Grand total dan: 6 Maggies!

Ik moet dringend een derde grote versterker gaan bouwen ;-)

of zal ik eens surround gaan proberen?

Naah, die 4 grote komen 2 bij 2 in 1 frame te staan, met scharnieren ertussen.
De kleintjes ga ik erboven aan het plafond hangen, met een mogelijkheid ze wat te draaien voor een juiste afstraalkarakteristiek.

Foto's zullen volgen >:-)

[Bericht gewijzigd door KT88 op zondag 12 november 2006 23:08:00

Bekend gegeven: dikke installaties willen nog wel eens jonkies krijgen. :D

Dit topic is gesloten