Hallo allemaal, ik wou even wat met jullie delen:

Ik kwam op internet het volgende tegen:
http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=62847

Voor zover ik het snap is het dus mogelijk draadloos je gsm of mp3 speler oid op te laden..

Dit zullen denk ik wel kleine vermogens zijn..
Nog even verder ontwikkelen en je kunt er je TV mee voeden. :D

Hoe denken jullie erover?

Draadloos energie overbrengen is een makkie. Werp maar eens een steen tegen het raam van je buur...

Op 16 november 2006 20:14:24 schreef pros:
Draadloos energie overbrengen is een makkie. Werp maar eens een steen tegen het raam van je buur...

onder het motto, ik wou me mobiel opladen?

tesla wilde het al bijna een eeuw geleden doen, alleen was het rendement superslecht en je kon niet zien wie er stroom afnam.
een bijkomstigheid was dat er ook af en toe vonken van metalen delen afschoten...

De tandenborstel doe ut al jaren, opladen dan :)

Op 16 november 2006 20:32:22 schreef Wiedewa:
De tandenborstel doe ut al jaren, opladen dan :)

ja vonken uit je tandenborstel is nogal pijnlijk denk ik ;)

Het is inderdaad een mooie droom die veel wetenschappers in vervulling wilden zien gaan. Of dit allemaal mogelijk is... Computersimulaties zijn natuurlijk ook niet 100% te vertrouwen (kijk maar naar het weer ;))

ABB heeft draadloze benaderingsschakelaars die ook hun energie draadloos bekomen. Deze zijn bedoeld voor in grote en snelle robots. Rond de robot komt een soort ringleiding die zo'n beetje hetzelfde werkt als de elektrische tandeborstellader, alleen veel groter. de maximummaat van de robot is geloof ik zo'n 30 meter bij 10 meter bij 10 meter. Dat geeft ook het bereik van de draadloze energieoverdracht weer.

Kenetishe energie, ja (als ik het zo goed schrijf)....
Maar als het goed is hebben we het hier over electriche engergie :p
(ik wil mijn PC nog wel eens draadloos zien, lkkr veel kabels nu :p)...

De meeste kabels bij je pc zijn geen voeding he ;)

Nu, als je een iMac koopt ben je er met enkel een netsnoer wel.
Tb, muis en dat soort dingen via bluetooth, WiFi netwerk, verder alles in 1 behuizing.

Ik denk niet dat `draadloze voeding' op enkele nices na snel terrein zal winnen van accu's of gewone bedrade zaken.
Duur, laag redement, mogelijke interferentieproblemen.

Voor mobieltjes e.d. is het misschien een nuttige optie. Maar om een PC te voeden? Waarom geen buisloze gas- en waterleidingen? :-)

Jaja, en dan gaan ze weer emmeren dat ze hoofdpijn krijgen en dat er een nieuwe teen bijgroeit.:-)

Een patent van Tesla weer vanonder het stof?
Maar soms komen heel oude technische principes weer met succes opduiken omdat ten tijde van de uitvinding de techniek niet ver genoeg gevorderd was voor een haalbare uitvoering.
Het artikel dat Danny aanhaalt is echter getikt door iemand die duidelijk niet weet waarover ie schrijft.
Ik zou er niet wakker van liggen, komkommertijd bij de pers waarschijnlijk.

Onze pros is misschien al wat ouder, hij is i.i.g. zijn humor nog niet kwijt...;)

CD :)

Op 17 november 2006 08:26:08 schreef Turbokeu:
[...]
Onze pros is misschien al wat ouder, hij is i.i.g. zijn humor nog niet kwijt...;)

CD :)

nja, als ge da wilt gebruiken om elektrische energie op te wekken, dan zullen der veel ruiten sneuvelen

Klinkt mij gewoon als energie overdracht via het reactive veld/nabije veld.
In transformatoren wordt dit al heeeeeeeeeeel erg lang toegepast :-P
Passive RFID is ook zo'n soort toepassing, enige term die ik niet kan plaatsen is deze: 'long-lived resonances'.
WTF wordt daar mee bedoelt?

Op 17 november 2006 08:52:20 schreef Xenobinol:
'long-lived resonances'.
WTF wordt daar mee bedoelt?

letterlijk vertaald, resonanties van lange duur, maar geen flauw id wat ermee bedoeld wordt, google levert ook niet veel op

klik voor google

Op 16 november 2006 20:55:35 schreef pros:
Voor mobieltjes e.d. is het misschien een nuttige optie. Maar om een PC te voeden? Waarom geen buisloze gas- en waterleidingen? :-)

Dat is inderdaad de nagel op z'n kop, elektrische energie kan wel draadloos overgedragen worden, denk aan een golfpijp voor hoogfrequente energie (radar etc.)
Maar zodra je de golfpijp weglaat vloeit die energie in alle richtingen af, net als een buisloze gas- en waterleiding.

Op 16 november 2006 20:45:28 schreef Nieko:
[...]
Kenetishe energie, ja (als ik het zo goed schrijf)....
Maar als het goed is hebben we het hier over electriche engergie :p

Werp maar eens een batterij tegen het raam van je buren ;)

Even serieus: lijkt me geen goed idee, we hebben nu al geen weet van de effecten van RF straling van bv. mobiele telefoons.

Bij grote zenders is het bekend dat mensen onwel worden/gekke dingen zien, is het handig om electrische apparatuur op te gaan laden door magnetische stralen over een paar meter?

Ik zou daar niet zo gerust op zijn...

Op 16 november 2006 20:51:35 schreef Aart:
Ik denk niet dat `draadloze voeding' op enkele nices na snel terrein zal winnen van accu's of gewone bedrade zaken.

Daar verschillen we dan toch van mening. Accu's en batterijen maakt de industrie niet gelukkig, maar kabels nog minder. Draadloos is heel hard in opmars, draadloze energieoverdracht ook.
Andere oplossingen zijn microgeneratoren (millimeters) die stroom opwekken door trillingen in de machine. De eersten hadden een 50Hz trilling nodig (of 60Hz voor aan de overkant) maar het frequentiebereik is al flink vergroot. Dit is dan wel niet echt draadloze energieoverdracht maar geeft wel aan hoe men met kabels, batterijen en accu's in de maag zit. Ze zijn verwerkt in sensoren samen met de zender.

Draadloze energie is inderdaad simpel (radio? niemand?) het is het richten van de energie.

EM golven doen niets anders dan energie overzetten zonder draad. Het is de mens zelfs al gelukt om energie vanaf mars naar de aarde te sturen en dat ging goed. (niet snel maar goed)

Het probleem is dat bij het uitzenden van EM golven deze nogal wat last hebben van in elke richting te willen voort bewegen waardoor op 1 lijn de energie te snel afneemt naar mate de afstand vergroot.

Leuk weetje:
- zendvermogen nodig om radio donna over net niet heel vlaanderen uit te zenden: orde grootte 100kW
- zendvermogen van marslander om foto's naar de aarde te sturen: orde grootte 100mW (dus 1 000 000 keer minder :) )

[Bericht gewijzigd door kluyze op ]

@ GJ_ : Dat vind ik dus een niche.

Voor mij valt het in dezelfde categorie als LED-verlichting, als de specifieke mix van voor- en nadelen gunstig uitpakt voor een toepassing wordt het gebruikt, anders niet.

Maar dat draadloze voeding (of LED) de standaard wordt en de oudere oplossingen verdwijnen zie ik niet zo snel gebeuren.

Maar wat zijn niet-stralende materialen?