test progje doet bij mij 6% , laptop 3.06 Ghz

@free wat kan jouw scoop meer/minder in vergelijking met die DSO die hier pas voorbij kwam, ondermerk van Angilent.

wat gaat de scoop totaal ongeveer kosten?

[edit] deze scoop bedoelde ik:

Na het lezen van de originiele post was ik geinteresseerd.
wat navragen en rigol contacterne heeft me geleerd dat er ene in mijn buurt zit die die dingen verdeelt..

Dus daar naartoe en ik heb er ene gezien ( en mee gespeeld. de 2+16 100 MHz)

En das echt een merk om in de gaten te houden hoor.

Deftig gemaakt , eenvoudige bediening en goedkoop !

DS1022C - 25MHz 2 Channel $499.00
DS1022CD - 25MHz 2Channel + 16 Logic $659.00
DS1042C - 40MHz 2 Channel $699.00
DS1042CD - 40MHz 2Channel +16Logic $949.00
DS1062C - 60MHz 2Channel $799.00
DS1062CD - 60MHz 2Channel +16Logic $1,199.00
DS1102C - 100MHz 2 Channel $999.00
DS1102CD - 100MHz 2Channel +16Logic $1,499.00

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op ]

Op 13 november 2006 18:12:52 schreef shiptronic:

@free wat kan jouw scoop meer/minder in vergelijking met die DSO die hier pas voorbij kwam, ondermerk van Angilent.

veel minder voor het ogenblik. ( vooral doordat het nog altijd als ene berg onderdelen in een karton doos ligt. )

die Rigol kan echt een heel pak dingen ( om te beginnen samplet ie al 4x sneller... ) en al de special triggermogelijkheden die dat ding heeft haal ik ook niet.

dc level trigger , combo trigger ( verschillende kanalen combineren , edge trigger ) maar zaken zoals glitch of time trigger doe ik niet.

op wat voor prijs komt uw scoop dan? Is het dan wel zinvol om zoiets te bouwen?

Op 13 november 2006 21:37:30 schreef shiptronic:
op wat voor prijs komt uw scoop dan? Is het dan wel zinvol om zoiets te bouwen?

Dat vraag ik me ook af. Niet om je te ontmoeddigen, maar een goedde scope bouwen is een vak appart. Ik wil ook niet zeggen dat je er niet slim genoeg voor bent. Maar je hebt nogal een aantal dingen waar je last van krijgt.

- hoe wil je hem eiken? (hoe moet een hobbist dat doen?)

Een goedde USB 2.0 (High Speed) scope kost zn €600 - €1100, en dan heb je een goedde scope (met Fgen) met garantie en goedde software.

Ik snap niet zo goed wat iedereen zo leuk vind aan een PC scoop. Persoonlijk vind ik het maar ondingen.

Ik denk dat je een zelfbouw digitale scoop meer als een technisch intressant bouwproject moet zien, waar je een hoop van kan leren.

Als je snel een scoop nodig hebt en hogere eisen hebt dan het voorstel van F_E dat je dan gewoon moet kijken bij de reguliere handel naar een 'digitale / computer 'scoop moet zoeken.

Op 21 november 2006 13:20:44 schreef Dominic:
Ik snap niet zo goed wat iedereen zo leuk vind aan een PC scoop. Persoonlijk vind ik het maar ondingen.

Agilent, Tektronix en al die andere bedrijven vinden het hele leuke dingen.

Waarom? nou een computer is al een kant en klaar ding, je hoeft er maar een beeldscherm toetsenboard muis hardeschijf en (hoooo ouderwets) floppydrive aan te hangen en je hebt een volwaardige user interface zonder dat je zelf dure dingen hebt moeten ontwikkelen (die mini ATX boardjes/hardeschijven, etc worden in miljoenen tegelijk gemaakt en zijn dus erg goedkoop).

Als bedrijf (Agilent, etc) kun je je dan prima richten op het maken van goede meet hardware en software hoef je je geen zorgen te maken over niet meet gerelateerde zaken.

Dus PC scopes zijn gewoon handig en daarnaast zijn bijna alle "top of the line" scopes/networkanalysers/logicanalysers/etc. om een computer heen gebouwd.

ik zou wel eens een schema willen in zien ,of een onderdelen lijst.

Goedkope scoop nodig? Volgens mij kun je dit makkelijk zelf knutselen voor weinig. Ok mijn zelfbouwknutsel meet maar tot 200kHz AD maar ze zijn makkelijk te maken voor hogere snelheden.
SX controller met TDA8703 kun je makkelijk de 10Mhz halen.
Maar voor die paar tientjes en wat vrije klusavondjes krijg je er ook een FFT analyser en 2kanaals TTL recorder bij. Alles is nog uit te lezen op de PC ook.
Handig is dat je niets op je PC hoeft aan te sluiten tijdens het meten, dus als de schakeling in rook opgaat valt de schade mee. Gewoon ff je software opnieuw laden en kijken welke onderdelen je nog kan hergebruiken. Ach dat zijn de kosten niet. FF wat fotootjes:

http://www.uploadarchief.net/files/download/Img_1804.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/Img_1613.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/FFT%20Noise_Bandpassed24db.JPG

[Bericht gewijzigd door Effeen op ]

Ik denk niet dat je zomaar eigen ?? plaatjes in een Co dir hebt staan ? Je zult toch op zoek moeten naar een eigen host voor je plaatjes ... Overbodig ..

Op 21 november 2006 19:13:38 schreef Effeen:
Handig is dat je niets op je PC hoeft aan te sluiten tijdens het meten, dus als de schakeling in rook opgaat valt de schade mee.

Een goed-opgebouwde, frequentiegecompenseerde ingangsverzwakker/versterker is toch wel een must als je zelf een scoop wil bouwen. En het beschermt meteen de achterliggende electronica tegen malheuren.
Mijn zelfbouw-scoopje doet het ondertussen al 14 jaar, zonder rookschade.

Deze toppics heb ik wel met intrese gevolgt maar aangezien ik niet heel veel kan betekenen hiervoor heb ik me maar wat stil gehouden.

Vroeg me af hoever het met de scoop is maar zo te lezen staat het nog in een grote doos.

Wat nog een mogelijke feature is:
(mogelijk softwarematig) de meting automatisch te laten starten wanneer er een bepaald (intestellen) verschijnsel optreed. Bijvoorbeeld een spanningsoverschrijding op een ingang. Maar dan dus niet dan dom inschakelen en beginnen met een record van zoveel seconden maar dan ook daar enige tijd voor beginnen met meten. Nu kan je dus denken dat dat helemaal niet kan, maar wanneer je een soort schuifgeheugen(in de pc of ingebouwd ram) gebruikt kan dit wel. Je slaat gewoon 5 seconden op en laat dit constand overschrijven. Wanneer hij dan inschakeld komt er dus eerst dat reeds opgenomen stuk in beeld en daarna dus de actuele meting.

T is maar een idee maar in de praktijk blijkt dat dit soort 'storings'recorders met enige regelmaat gebruikt worden en voor de minder zakelijke markt ook wel handig zijn...

Zelf heb ik het zo gedaan: handmatig (op bevel v/d PC) starten met sampelen. Een triggercircuit vergelijkt constant (digitaal) de samples, en als een ingestelde grens (gelijk-aan, lager-naar-hoger-dan of hoger-naar-lager-dan het triggerpunt; ook instelbaar) overschreden wordt, gaat het samplen nog door tot 1/2 de beschikbare geheugenruimte (8k) gevuld is, waarna de boel stilvalt. Zo kan ik 4k aan samples voor- en 4k aan samples na het triggerpunt op de PC visualiseren.

Sow, 21 November, dat is lang geleden.

De winter is nu al weer voorbij (voor zo ver het winter geweest is), van daar deze toppic kick. Ik weet dat F_E met zn boek bezig is (van 1 en 0 tot FPGA, is het niet?).

Maar is er ooit nog iets van die scoop gekomen?

ik ben bang van niet maar ik ben ook heel benieuwd of er al meer bekend is en of er schema's zijn.

Hey free_electron, zou je al je werk van je scoop ontwerp online kunnen gooien? Ik zou zelf graag zo'n scoop willen maken, met jouw ontwerp als referentie, maar dan iets anders :). Met name het analoge deel, om dat nou netjes te krijgen heb ik te weinig ervaring er mee.

de PDF's die staan in de thread hier ergens ( de links )
ik moet eens zoeken waar gans die database staat. in elk geval kan je mijn databse enkel openen als je Altium tools hebt

Dat is de oude domeinnaam van het Upload Archief, die draait tegenwoordig op http://www.uploadarchief.net
De files kan je vinden op
http://www.uploadarchief.net/files/download/logiscope_input.pdf
http://www.uploadarchief.net/files/download/logiscope_digitizer.pdf
Andere links kan je op dezelfde manier aanpassen.