johne
?
de bedoeling is om misbruik te maken van het lan.
een lan netwerk is altijd wel ergens in een pand dichtbij te vinden op iedere locatie.
om dan geen nieuwe kabel te hoeven leggen wou ik dat via het lan doen.
helemaal achter in het gebouw komt een beldrukker bij de achterdeur die via het lan een signaal geeft naar welke pc dan ook.
die deur is dan te openen vanaf de pc.
anders moeten er kabels komen van en naar diverse plekken.
en verzin nog maar wat van die simpele applicaties.
Op 23 november 2006 23:01:31 schreef Marcel:
Je kan ook prima iets aansturen met een vooraf gedefineert UDP of TCP pakketje.
maar *wat* kan dat pakketje dan ontvangen en versturen?
johne
?
Op 23 november 2006 23:16:14 schreef lucas:
Goedkope kant en klare oplossing:
http://www.siteplayer.com/applications.htm.
helaas niet kant en klaar , er moet nog enige intelligentie op aangesloten worden om de siteplayer aan te sturen.
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Op 23 november 2006 23:14:50 schreef johne:
de bedoeling is om misbruik te maken van het lan.
een lan netwerk is altijd wel ergens in een pand dichtbij te vinden op iedere locatie.om dan geen nieuwe kabel te hoeven leggen wou ik dat via het lan doen.
...
Had dat nou direct gezegd. Want dan ben je dus helemaal niet op zoek naar een webserver, maar naar twee modules die middels een ethernet packetje met elkaar kunnen communiceren. Het hoeft niet eens IP te zijn als er geen router in het netwerk zit.
maar *wat* kan dat pakketje dan ontvangen en versturen?
En daar blijven we steeds hangen. Dat is al eerder aangegeven. Een microcontroller met een netwerkinterface (danwel intern/extern). En een stuk software daarop.
Wat ook nog niet duidelijk is wat je precies wilt. Wil je zelf wat bouwen? Kan je zelf wat bouwen? Dit blijft toch een hobby/dhz forum. Of zoek je naar een kant en klare oplossing? En wat is dan het budget?
johne
?
het is een bedrijfsnetwerk.
zelf bouwen is geen probleem met prik-ic's (dil,sil)
smd vindt ik al behoorlijk zweten.(vooral de vierkante)
bga en aanverwante is uit de boze.(is geen hobby meer)
avr,pic en consorte heb ik geen kaas van gegeten.
blijft in dit geval voor mij alleen nog kant en klaar over.
en omdat ik te lui ben om van de TD naar die deur te lopen is het budget mijn eigen portomonee.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 23 november 2006 22:46:56 schreef hennep:
[...]
Dat ben ik niet met je eens Marcel.
Wanneer je een systeem met uitsluitend een linux kernel uitrust dan kun je de webserver achterwege laten.
Je zult wat aanpassingen in de kernel moeten doen om dit systeem naar een poort te laten luisteren en naar wens io-pennen aansturen.
Het is echter niet voor iedereen weggelegd om in kernelsources te hackenJohne,
Ik zou het zeker niet met een winhoosdoos doen. Waarom die grafische ballast?
Dan is het eenvoudiger om een programma op een msdosfloppy te zetten.
en als je 4dos loopt ? ( open source dos )
of windows embedded ? das de kernel van windows 2000 zonder gui erop. dat kan ook.
of desnoods linux ( als je echt miserie wilt en 5 jaar bezig zijn ... )
maar waarom zo moeilijk maken ? en waarom een complex systeem laden van enkele megabyte om iets simpel te doen ?
al wat je moet doen is ene paar functies implementeren . de ganse klets code is hoop en al 1 kilobyte.
ga daar de schemas en code voor de nicky , packetwhacter of nicholas halen
der zit er een kant en klare tussen.
je kan gewoont elnetten naar dat ding en het smijt verzonden informatie op zijn i/o pinnen
een ethernet chippie en ene kleine microcontroller doen de rest.
Jordi
Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!
Johne, de X-port kost rond de €50,- en is verkrijgbaar bij Acal.
Voor jouw toepassing ideaal, hij kan de beldrukker inlezen op één van z'n inputs, en dit in een IP envelopje naar je PC sturen.
De X-port is een volledig embedded device, met webinterface. Ook kan hij telnet verbindingen aan.
Qua elektronica ben je hiermee dus klaar. Is alleen een kwestie van goed configureren op je netwerk, en op de PC-kant iets schrijven waarmee de status van de X-port uitgelezen wordt.
De X-port heeft 3 I/O's, dus vervolgens zou je dan een commando kunnen geven om de deur te openen.
Leuk toch?
Ik ga dit ding gebruiken om waar ook ter wereld mijn thuispc aan te schakelen. 
Is het trouwens niet makkelijker om een klik-aan klik-uit deurbel te kopen??
Met de Cobox Micro heb ik ervaring, hier een eenvoudig Perl script om UDP te praten met een Lantronix:
#!/usr/bin/perl
# Server script by Eat.
use IO::Socket::INET;
use warnings;
use strict;
sub verwerk;
# Variabelen
my $STUURCODE = chr(27).chr(10); # Voorbeeld van een ...
my $BUFFER='';
my $IP='';
my $PORT=666;
print "-->> Cobox/Xport "server" in Perl <<--\n";
# Maak een socket:
my $RX=new IO::Socket::INET->new(LocalPort=>$PORT,Proto=>'udp');
# Ontvang en verwerk ....
while(1)
{ $RX->recv($BUFFER,128);
$IP=$RX->peerhost();
verwerk;
print " Ontvangen: $BUFFER \n";
print " IP: $IP \n"}
sub verwerk
{ my $TX=new IO::Socket::INET->new(PeerPort=>$PORT,Proto=>'udp', PeerAddr=>$IP);
$TX->send($BUFFER);
$TX->send("Hallo daar!");
$TX->send($STUURCODE);
$TX->close();}
Wel je Xport/Cobox op UDP en poort 666 instellen!
Laat je niet misleiden door:
#!/usr/bin/perl
Het draait zelfs onder windhoos + Perl zonder aanpassing.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
dir zitten er hier blijkbaar nog die een xport gebruiken.
ik heb nog geen tijd gehad om het eens deftig uit te vlooien.
weet er iemand hoe je de poorten herconfigureert van dat ding ( tcp/ip poorten welteverstaan )
per default zitten die ergens in de 8000 range.
ik wil de telnet poort op 27 krijgen. ( standaard telnet poort ) zodat , als ik gewoon telnet op de rs232 poten nar buiten kom van dat ding.
ik heb geen zin om telkens bizarre poortnummers te moeten onthouden waar dat ding nu weer zit.
De standaard 'configuratie' poorten aanpassen gaat niet, wel de gebruikspoorten.
Met Cobox maak ik via een speciaal commando een dump, een image zeg maar. In de image verander ik de poorten en IP-adres, daarna schrijf ik de image terug naar de Cobox. Of dat met de Xport ook kan?. Ik vermoed van wel.
Standaard telnet poort is 23...
Wat Marcel bedoelt is dat je een eigen applicatie op basis van het TCP of UDP pakketjes. Maar de vraag is of dit wel zo logisch is. Gezien je toepassing is een embedded web server de meest logische keuze. Vooral vanwege Grafische opzichten is dit de meest logische keuze. Ik denkt dat het handiger is om te vertellen waarvoor je wilt gebruiken. Is bedoelt voor als hobby project? Of wil je het echt gaan toepassen? Produkten als de X-Port kunnen je ontwikkel tijd behoorlijk versnellen, maar zijn veelal daarom ook iets duurder en betrouwbaarder. De volgende site biedt een behoorlijke hoeveelheid aan ethernet bordjes www.olimex.com, die je onder andere bij een leverancier in Nederland kunt bestellen www.antratek.nl. Gezien je toepassing kan je dit makkelijk met een 8-bit microcontroller en ethetnet chip oplossen. De bords ondersteunen zo goed als alle webserver, dus daar hoef jij je dus ook geen zorgen over te maken. Het produceren van een dergelijke produkt hoeft niet meer dan 15 euro te kosten pst en ontwikkel bordjes zijn er vanaf 50 euro.
free_electron
Silicon Member
Op 24 november 2006 17:22:46 schreef Rd12tf:
De standaard 'configuratie' poorten aanpassen gaat niet, wel de gebruikspoorten.Met Cobox maak ik via een speciaal commando een dump, een image zeg maar. In de image verander ik de poorten en IP-adres, daarna schrijf ik de image terug naar de Cobox. Of dat met de Xport ook kan?. Ik vermoed van wel.
Standaard telnet poort is 23...
ja 23 bedoelde ik.
@Jordi,
die Xport ben ik ook al eens naar aan het kijken geweest, is een zeer tof ding, ik stopte alleen toen ik hem in NL niet te pakken kon krijgen zonder dikke minimum orderbedragen ed. Uit de VS halen ivm. verzendkosten ook niet echt ideaal.
Verkoopt acal die dingen per stuk?
Jordi
Verkoopt acal die dingen per stuk?
Geen flauw idee...
Het is natuurlijk van mijn kant stoer om te zeggen dat ik die dingen kan krijgen, terwijl het voor de gewone man onmogelijk is.
Wij kopen ze bedrijfsmatig per tree van 50, plus het feit dat ik aardig veel werk met linear technology wat ook bij acal ondergebracht is.
Zodoende ken ik de jongens daar vrij goed.
Ze zullen denk ik niet particulier verkopen, maar als er veel animo is voor het ding dan kan er misschien een inkoopactie gestart worden...
Dan wil ik nog wel als tussenpersoon fungeren, want ik krijg die dingen wel los bij hun.
Succes, Jordi
johne
?
http://www.ak-nord.de/ak/product_info.php?products_id=33
deze is naar mijn mening nog uitgebreider,oa 6 x I/O.
en aan te sturen via een web-pagina?
[Bericht gewijzigd door johne op ]
Ik zeg ja tegen een inkoop actie.
lijkt me een goed plan.
Iemand al eens gewerkt met de WiPort? de wireless versie van de Xport?
die xt nano is ook redelijk vet trouwens.
[Bericht gewijzigd door erwinz op ]
Hier hebben ze ook hele mooie bordjes om via het netwerk te communiceren. En met veel IO.
http://www.embeddedartists.com/products/boards/
Redelijk schappelijke prijzen als je weet wat er allemaal mee kan, je moet het alleen zelf programmeren. Wat ik heb gehoord is dat ze deze bordjes gebruiken om harddisks aan het netwerk te hangen. Er is vrij veel over te vinden.
Jordi
Iemand al eens gewerkt met de WiPort? de wireless versie van de Xport?
Neen, want die hebben ze dan weer in zo'n lomp blok gegoten.
Wel hebben we de WiME van Digi connect
http://www.digi.com/products/embeddedsolutions/digiconnectwime.jsp
Ook wel een leuk ding, maar vreet stroom.
ok, indicatie te geven van hoeveel dat ding trekt dan?
Wat kosten deze twee dingen in nederland? dus de XPort en die WiMe?
[Bericht gewijzigd door erwinz op ]
Jordi
yokiamy
Als het niet kan zoals het moet , dan moet het maar zoals het kan
Geranium
"Ik ben wel dom, maar niet slim!"
Is een standaard printservertje geen optie?
die dingen heb je vaak met 1 of 2 paralelle poorten, dus 8 of 16 i/o. Zul je alleen nog een progje moeten hebben om dat ding aan te spreken.
Misschien zijn er ook wel opties om een firmware om te bouwen, zeker als er bepaalde open-source modellen zijn.
Dingen zijn compleet, 25pol d stekker erop, relaisinterface en klaar is kees.
Iemand hier ervaringen mee?
edit:
Linkje Dit bedoel ik dus, voor nog geen 65 eurie 3 paralelle poorten
[Bericht gewijzigd door Geranium op ]
Bij Voti:
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?PIC-WEB
Met ingebouwde en modificeerbare web-server.
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Die standaard printservertjes hebben geen parallelle poort maar een Printer poort (dus alleen voor een printer) dus als je die dingen voor i/o wil gebruiken moet er andere firmware in.