Verschil 433 Mhz en 863-865Mhz

Ik zie de laatste tijd dat draadloze koptelefoons voornamelijk op de bandbreedte 863-865 MHz werken, terwijl ze vroeger meestal op de 433 MHz golflengte zaten. Ik was benieuwd naar het verschil, is de kwaliteit op de 863 golflengte beter? En hoe zit het met storingen van mobiele telefoons enzo? Ik wil nl zelf een draadloos systeem maken voor meerdere koptelefoons, en ik ben benieuwd wat voor zenders/ontvangers ik het beste kan kopen.
Ik heb proberen navraag te doen bij de helpdesk van Philips en van Sony, maar die bleken me niet verder ermee te kunnen helpen.

433MHz:
- grotere antennes
- groter bereik
- lagere datasnelheden
- drukker bezet, door oa garageafstandsbedieningen, deurbellen etc
- in Europa toegestaan

En op 433 MHz wordt de band gedeeld met de zendamateurs.
Zendamateurs zijn op 70cm (dus van 430 tot 440 MHz) primaire gebruikers.

Dus aub niet komen reclameren als je storing hebt :-)

Anoniem

Het zit voor een newbee nogal complex in elkaar.

Ik raad je aan om gratis de standaard ETS 300.220 op de website van ETSI.org down te loaden. Als je daar iets niet van begrijpt, dan wil ik je verder helpen.

Even nog wat toelichtingen in mijn eigen woorden:
De wetgever: 433 MHz is een zgn gedeelde ISM band. Dat betekent dat er allerlei apparaten voor de industrie en medische doeleinden mogen gebruik van maken. Ook de zendamateurs hebben er een band. Voor zogenaamde short range devices zoals afstandsbesturingen, draadloze koptelefoons enz.. is het toegestane vermogen maximaal 10mW ERP. Let wel, dit geldt alleen als de frequentieafwijking minder is dan +-2,5 kHz. Dat is alleen haalbaar met en kristal (synthesiser). Wanneer je gebruik maakt van de gekende SAWresonatoren mag je maximaal 250 µW uitzenden. De preciese frequentie verschilt per toepassing maar het meest frequent wordt 433.920MHz gebruikt.
Omdat deze band stilaan overbelast wordt heeft de wetgever een nieuwe band toegestaan in in het 865MHz gebied. De frequentieindeling is er lichtjes anders.
In de praktijk heeft de 865 MHz band het voordeel wat compacter te zijn qua antennes, maar kan iets moeilijker door en om muren en andere obstakels passeren.
Storingen door mobieltjes zijn niet meer te verwachten dan op 433 mHz, tenzij bij een slecht ontwerp van je project.
Het verschil zit vooral inhet feit dat fabrikanten voor bepaalde toepassingen geen nieuwe ontwerpen meer op de oude frequentie mogen maken.

Dus als het een commerciele opdracht is, zou ik zeggen,lees de Norm eens heel goed door.
Gaat het om hobby, trek je er dan niet teveel van aan, eigenlijk mag je het niet zelfbouwen. Bestaande Vellemankitjes mag je dan wel weer gebruiken in je ontwerp omdat deze in principe voldoen aan de wetgeving.
Maar nogmaals, als je je houdt aan waarvoor die dingen ontworpen zijn is de kans op moeilijkheden zo goed als nul.

Ga je daarentegen het vermogen opdrijven omdat je ook een groot bereik wilt, dan is je risico evenredig met het vermogen en de last die je eventueel anderen berokkent. En daar vrees ik een beetje voor als je schrijft: voor meerdere koptelefoons. Dan kan ik me een cinemazaal voorstellen of een lokale radio in een studentenhuis. Dat risico wordt dan heel reeel omdat in tegenstelling van een afstandsbesturing, zo' draadloze koptelefoonzender uren of zelfs continue aanstaat.

Als buur zijn auto dan niet meer openkrijgt, dan zal het niet lang duren voor ome agent op de stoep staat. En het ene brengt soms het andere mee. Hopelijk heb je dan geen verkeerde kamerplant op je vensterbank staan:-)

echtepino

Golden Member

Op 6 november 2006 12:44:51 schreef JurgenG:
En op 433 MHz wordt de band gedeeld met de zendamateurs.
Zendamateurs zijn op 70cm (dus van 430 tot 440 MHz) primaire gebruikers.

Dus aub niet komen reclameren als je storing hebt :-)

[mierenneukmodus]
Zendamateurs zijn alleen primaire gebruiker van 436 tot 440 MHz.
[/mierenneukmodus]

Word lid van de Benelux DX Club

Op 6 november 2006 13:40:10 schreef echtepino:
[...]
[mierenneukmodus]
Zendamateurs zijn alleen primaire gebruiker van 436 tot 440 MHz.
[/mierenneukmodus]

[nog meer mierennuekmodus]
Zendamatuers hebben een primaire status van 430 tot 436 MHz
Van 436 tot 440 secundair.
[/nog meer mierenneukmodus]

Als je al zoiets roept, roep het dan wel juist.

echtepino

Golden Member

Word lid van de Benelux DX Club

[super mierenneukmodus]
Volgens de frequentietabel van BIPT (http://www.bipt.be/Telecoms/ReseauxRadiocom/radioam_freq_table_05.pdf) zijn de zendamateurs in België primair van 430 tot 440 MHz.
[/super mierenneukmodus]

Om terug ON-TOPIC te komen, momenteel hoor ik hier rond de 433 MHz toch wel enkele verschillende (zwakke) signalen door elkaar.
Dat stuk van de band zit toch behoorlijk vol als je midden de gemeente woont.

Op 6 november 2006 19:49:51 schreef JurgenG:
[super mierenneukmodus]
Volgens de frequentietabel van BIPT (http://www.bipt.be/Telecoms/ReseauxRadiocom/radioam_freq_table_05.pdf) zijn de zendamateurs in België primair van 430 tot 440 MHz.
[/super mierenneukmodus]

Om terug ON-TOPIC te komen, momenteel hoor ik hier rond de 433 MHz toch wel enkele verschillende (zwakke) signalen door elkaar.
Dat stuk van de band zit toch behoorlijk vol als je midden de gemeente woont.

klopt, verschilt van land tot land, die frequentietoewijzing, ik sprak voor nederland.
in duitsland is ook 430-440 primair.
en in Italie bijvoorbeeld hebben de amateurs 'slechts' 6 MHz ter beschikking (432-438 MHz)

[Ontopic]
(alhoewel ik het opnoemen van andere spectrumgebruikers niet geheel offtopic vind)
op 433(.92) MHz is inderdaad erg veel gaande, ten eerste is het bandsegment vrij klein, ten tweede is er geen indeling gemaakt wat waar mag etc.
bij 866 MHz is meer ruimte gereserveerd, en is tevens een indeling gemaakt welke toepassingen waar ondergebracht moeten worden.

Voor het gebruik als draadloze-koptelefoon-frequentie kun je daarom beter de 866 MHz-band kiezen.
Storing van GSM's en dergelijke hoef je niet bang voor te zijn, mits je gebruik maakt van goede ontvangers, als je denkt met een brak superregje een simpel ontvangertje te kunnen bouwen en zo goedkoop klaar hoopt te zijn, dan mag je inderdaad storing verwachten. Maak een deftige superheterodyne, plaats een goed ingangsfilter (SAW-filtertjes in dat frequentiegebied zijn doorgaans goed verkrijgbaar en voorkomen al een hele hoop ellende.)
Kan zelfs met 1 chipje en 2 torren. Neem een TDA7088 als FM-ontvanger, een bijbehorende stereodecoder is ook wel in SMD te krijgen. bouw d'r een mengtrapje voor die 866 MHz naar beneden haalt naar ~100 MHz voor de TDA, (met een BF998 bijv.) en nog een voorversterkertje ervoor (ook BF998) en je bent klaar.

Als het om kopen gaat: (te snel gelezen)
koop allemaal van hetzelfde type, en probeer de ontvangers allemaal op 1 kanaal te zetten. 866 MHz verdient wegens de te verwachten storing de voorkeur.
wat de bezwaren van GD betreft de duur van de uitzending en de mogelijke storing, zolang je met gekocht spul werkt zit je aan de goede kant van de wet, en moeten de verschillende gebruikers (met gelijke status) storingen van elkaar accepteren.
Het risico is bij 866 MHz door de bandindeling en de geringere 'drukte' wat minder in vergelijing tot 433

[Bericht gewijzigd door DC2PCC op dinsdag 7 november 2006 09:11:18

Anoniem

Op 7 november 2006 09:07:02 schreef DC2PCC:
[...]

wat de bezwaren van GD betreft de duur van de uitzending en de mogelijke storing, zolang je met gekocht spul werkt zit je aan de goede kant van de wet, en moeten de verschillende gebruikers (met gelijke status) storingen van elkaar accepteren.
Het risico is bij 866 MHz door de bandindeling en de geringere 'drukte' wat minder in vergelijing tot 433

Ik heb geen bezwaar, maar meen tussen de regels te lezen dat Bramm een "omproepstationnetje" wil maken voor een al dan niet beperkt publiek. Immers voor een hoofdtelefoonzender maakt het niet uit als er 1 of 10 koptelefoons op aan het luisteren zijn. Jammer dat veel TS niet wat meer uitleggen wat ze precies willen doen. Dan krijgen ze een meer gericht antwoord.

Sorry voor mijn late reactie, en bedankt voor jullie snelle reacties. Om het één en ander wat te verduidelijken: de vraag die ik stelde was zuiver hypotetisch, het is voor een ontwerpopdracht op school, het systeem is vergelijkbaar met Silent Disco. Het gaat om 300-500 koptelefoons, binnenshuis.
Ik heb een testopstelling, en gebruik daar bestaande draadloze koptelefoons voor, ik moest alleen kunnen verdedigen in mijn verslag waarom ik die bandbreedte gebruik, en met jullie reacties kan ik dat goed, bedankt!

Op 29 november 2006 17:42:17 schreef Bramm:
Het gaat om 300-500 koptelefoons, binnenshuis.

Dan is storing van buitenaf niet echt je grootste zorg :|

Op 29 november 2006 17:42:17 schreef Bramm:
Sorry voor mijn late reactie, en bedankt voor jullie snelle reacties.

Silent Disco. Het gaat om 300-500 koptelefoons, binnenshuis.

Ik ga iets heel doms roepen: ringleiding.

Voor zo een toepassing (300-500 koptelefoons binnenshuis), in een beperkte ruimte zal 866 MHz prima gaan.