Hoeveel Watt?

Ik wil een versterker maken voor een feest(je). Nou wou ik het schema gebruiken wat op deze site staat. Maar hoeveel Watt moet ik dan nemen? De schema's lopen van 1 t/m 40 Watt. Hoeveel is genoeg?

Dat ligt er maar net aan wat je met de versterker wilt doen. Wil je hem alleen gebruiken voor spraak dan is 40 watt wel genoeg, wil je echt muziek gaan draaien met een redelijk volume dan vindt ik zelf dat 40 watt niet bepaald veel is, het ligt ook aan grote van kamer, zaaltje etc. Ik zou dan zelf meer richting de 200 Watt gaan (2*100Watt) of nog meer wanneer je richting discotheekvolume wilt gaan.

Het is maar een feest in een kamer van circa 15 x 8 meter ongeveer. Disckotheek geluid hoeft ook weer niet :)
Maar hoe maak je van het schema van 40 W, 100 (of meer) W?

ik zou 200 watt nemen of 300 aan gezien je het soms wel eens luid wilt zetten wel bij 8 ohm :) ik heb er hier een staan van 1200 watt bij 8 ohm :p () neem een goei bass das tof

God schiep de wereld, wij het internet ...

dik overdreven... ik kan met 100 watt zoveel lawaai maken dat jou trommervliezen er van knappen...
100 watt of 80 watt is ZAT voldoende naar mijn mening...

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

inderdaad, waarom mensen versterkers kopen van meer dan 100W voor in de huiskamer te zetten blijft mij een raadsel.

Heb zelf een verterker met 100W per kanaal, is 100m verder nog te horen (met open ramen)

pointers don't kill programs, programmers kill programs
High met Henk

Special Member

Hmm het hangt ervanaf wat je eraan hangt, maar ik ben zlef in het gelukkige bezit van een technics die 2 x 150 W RMS op 8 ohm uit kan stoten en een sansui die 2x 80 W RMS om 8 ohm uit kan stoten en die technics heeft een Power meter. Maare op het moment dat ik 1 W zie staan heb ik al verruit genoeg om het gooed door het husi te laten klinken. Bij 10 W heb ik al genoeg voor een red feestje. Ik heb ooit 1 x gedraid met dat ding, maar bij 50 W per kanaal kun je elkaar nog net een beetje verstaan.
Is echt niet tof voor je feestgangers en dit was in een vrij grote garage.
Dus hangt af van je speakers en het rendement daarvan + je ruimte + of het vermogen wel in RMS is en niet in piek of muziek vermogen ofzow.
Maare heel eerlijk je kan als het voor een feestje is beter kopen dan bouwen denk ik. kopen is goedkoper.

groetjes

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jeroen

Moderator

Ja, watts worden tegenwoordig sterk overtrokken. Komt ook omdat de aanduidingen voor geen meter kloppen. Bedenk eens wat voor voeding computerspeakers moeten hebben als ze (volgens de fabrikant) 400 W kunnen leveren. Het blijkt dan dat die speakers nog niet aan 5 W 'echt' (RMS) vermogen komen.
Wat dat betreft zijn de wattages op deze site wat eerlijker, en 40 W lijkt me genoeg.

High met Henk

Special Member

Op di 23-04-2002 21:52:50 schreef Jeroen:
Ja, watts worden tegenwoordig sterk overtrokken. Komt ook omdat de aanduidingen voor geen meter kloppen. Bedenk eens wat voor voeding computerspeakers moeten hebben als ze (volgens de fabrikant) 400 W kunnen leveren. Het blijkt dan dat die speakers nog niet aan 5 W 'echt' (RMS) vermogen komen.
Wat dat betreft zijn de wattages op deze site wat eerlijker, en 40 W lijkt me genoeg.

Tja dat PMPO deel dat maar ongeveer door factor 100 ofzow.
Muziek ongeveer globaal door 4 delen
Piek vermogen als je dit door 2 deelt zit je meestal ook wel vrij aardig hoor.
Je als je het in RMS of continu of nominaal ofzow erop hebt staan. Dan heb je het over effective watt's

en met 40 W kun je je buren goed mee laten genieten. Ook is het zo dat je je versterker beter 20% minder vermogen dan de speakers aan meot kunnen. Dan blijven ze langer zuiverder klinken (dit is geen garantie dat het goed is je versterker open te schroeven, want dan gaat hij "clippen"en dat vernielt je tweeters want die houden neit van DC componenten)

Let ook even op de impedanties als hij 8 ohm minimaal aan kan, zet er dan geen 4 ohm op, want als er geen current limiter in zit verniel je hem. Als je over een uitang van 4 ohm beschikt, hang er dan 4 ohm aan voor een zo hoog mogelijk vermogen, want globaal mag je zeggen impedantie 2x zo hoog, vermogen 2x zo laag.

Volgens P = U x I

Dit klopt niet helemaal, dat weet ik want de schakeling heeft ook een impedantie, dus in de praktijk is het niet helemaal waar, maar in theorie (en helaas is menig op amp vrij ideaal te beschouwen) is het wel zo.
Dus houd anyweg rekening met deze factoren.

Veel suc6 met je feestje

Sven

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???