Ik zit met het volgende probleem. Ik heb van wat oude pc onderdelen een mp3pc geprutst met LCD. Nou vond ik een oud los nummeriek Keypad van IBM uit 1992 die ooit bij een laptop zat met een PS/2 aansluiting. Aangezien de pc op DOS draait met MPXPLAY leek mij dit erg geschikt om het geheel te besturen. Alle functies van MPXPLAY zijn zo in te stellen dat je alles ermee kan besturen.
Maar nou doet dat ding het niet!! Ik heb hem aan m'n pc gehangen maar nix hoor, op m'n huidige laptop is alleen de 9 nu ctrl-F4 geworden en 8 een '. Iemand enig idee hoe ik het wel aan de praat krijg? Ik heb het geheel opengeschroeft, alles zat nog vast dus daar kan het niet aan liggen. Is er een driver nodig of moet ik ergens iets in het BIOS veranderen? Alle tips en ideeën zijn hartelijk welkom!!
Ewoud Melis
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Kloppen de scan-codes van het keypad wel met de standaard scan-codes van het toetsenbord?
IBM was daar vroeger altijd wat eigenwijs in en had eigen codes en ID's zodat je vooral geen third-party onderdelen kon gebuiken, omgekeerd werkte het dan ook niet op een andere pc.
Ehm, ik heb geen idee van SCAN codes zijn en hoe ik die mogelijk kan meten? Zijn dat die codes met een cijfers 06/35 zoiets? Ik heb wel iets van Keycodes gezien bij MPXPLAY, keycodes.lst is dat het soms? Zo kun je namelijk de toetsen instellen bij MPXPLAY.
Ewoud
De scancode kan je vergelijken met de rij/kolom code als je je toestenbord in kolommen en rijen verdeeld.
BV kolom 2 rij 2 is de '1' en heeft dan als scan-code 0202. De ROM (ASCII-tabel) in je PC vertaald dit dan weer in de standaard ASCII-code die bij de '1' hoort.
Vroeger in het 'plain old dos' tijdperk had je progjes om je scan-codes uit te lezen. Je kon dan de ROM tabel in de PC voor de gek houden dat er andere ASCII waarde voor een toets werd gegenereerd.
Ik ken MPXPLAY niet dus, zou niet weten of dat het is. Maar probeer het eens uit.
http://home.quicknet.nl/qn/prive/rmelis/keycodes.txt
Dit stond in keycodes.lst van MPXPLAY. Maar hoe kan ik dan uitlezen welke code er van het keypad komt? Ik kan niet echt een proggy vinden die dat doet.
Alvast bedankt!!
Ewoud
Hier vind je wel wat van die utilites. http://www.simtel.net/category.php?id=172
Maar heb je geen driver nodig voor dat keypad?
Ja dat vroeg ik met dus ook af.....
Hmm scncd500.zip zou dat iet zijn? Ik heb er echt geen verstand van hoor!! Er zit een enorm document bij met uitleg over de scan code 5.00 maar of dat nou de code uitleest die van het keypad afkomstig is weet ik niet. Zal het uittesten morgen. Nog andere suggesties voor mogelijke programmatjes?