Wounded in Action Part 2.

Dit topic is gesloten

Heb zojuist mn Philips PM3543 'logic scope' omgebouwd tot 'Fully functional analog scope'. (heb dus de logic analyzer die erin zit opgeblazen)

kwas bezig met het maken van logic probes voor het ding, maar ik deed even 2 verkeerde draadjes tegen elkaar. Een klein vonkje gaf me de garantie dat de 74s00 niet tegen de 12V op de ingang kon. Het fijne is dat het precies de clock-ingang was. Hij kan dus geen clock-signalen meer ontvangen :(
Gelukkig is de processor enzo nog niet aangetast. Ik krijg nog wel gewoon beeld. Het moet dus nog wel te repareren zijn, zeker omdat ik dankzij moonwalker sinds kort de service-manual in bezit heb.

Heeft er iemand ervaring met wat een 74s00 doet wanneer ie teveel spanning op zn ingang krijgt? Zet ie het meteen door naar de uitgang? Of zou puur alleen die 74s00 opgeblazen zijn? Iemand ervaring? (met de 74HC serie heb ik de ervaring dat ie bij 15V op de ingang ook 15V op de uitgangen zet, met als gevolg een 'boom' van kapotte onderdelen in je schakeling.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 17 januari 2007 22:19:31 schreef Videomodulator:
(...) En componentjes afsolderen van afbraakprinten om in een herstelling te gebruiken is toch niet echt aangewezen bij de schermen voor kritische toepassingen (luchtverkeerstorens, tanks, duikboten,...) die op mijn werk gemaakt worden.

Rara... het begint met B en eindigt op ARCO? :)

Op 18 januari 2007 19:22:15 schreef (Z)weetvoetje:
(...)
Heeft er iemand ervaring met wat een 74s00 doet wanneer ie teveel spanning op zn ingang krijgt? Zet ie het meteen door naar de uitgang? (...)

Bijna om het even welk IC heeft op de digitale ingangen diodes staan in sperrichting naar voeding en GND. Als je dan 12V op je TTL ic'tje zet, gaat de diode naar voeding geleiden, en injecteer je stroom op de 5V voeding. Via die voeding kan de overspanning verder richting uitgang.

Als er nu genoeg andere belasting op de 5V voeding hangt, dan moet je best veel stroom injecteren om de 5V voeding hoger te krijgen (je moet alle circuits op de 5V voeden langs die ene ingang op overspanning). Veel kans dat er dan vanalles in je ic'tje doorfikt vooraleer je de 5V voeding hoger krijgt. Geen zorgen maken dus :)

De interne test geeft aan dat alles nog zou werken. De processor, het geheugen enz enz.
Volgens mij wordt dat allemaal gevoed met dezelfde 5V. En bijna alles lijkt dus nog te werken.

Nouja, ik ga maandag even een paar 74s00's kopen, en dan maar eens kijken of het succes heeft.

edit: na nog wat zoeken lijkt het erop dat eigenlijk alleen de 74s00's (quad AND) kapot kunnen zijn. Na de 74s00's gaat het clocksignaal door een 74ls86 (quad XOR), de XOR bepaalt de 'polariteit' van het clocksignaal. Deze XOR wordt daarnaast ook gebruikt om softwarematig een fake-clocksignaal te kunnen genereren voor tests. En omdat de tests lukken concludeer ik dat de 74ls86 nog goed moet zijn, of iig de onderdelen na de 74ls86 nog goed zijn.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op vrijdag 19 januari 2007 13:00:31

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Op 19 januari 2007 01:21:24 schreef subsonik:
[...]
Rara... het begint met B en eindigt op ARCO? :)

[...]

Zou het ;)

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor

Op 18 januari 2007 19:22:15 schreef (Z)weetvoetje:

kwas bezig met het maken van logic probes voor het ding, maar ik deed even 2 verkeerde draadjes tegen elkaar.

Eigenlijk wel suf dat er geen overload protection op zit.

normaal gesproken zijn de logic-probes bedoeld om die pieken dat op te vangen.
Ik kreeg ze dr echter niet bij, omdat het een tweede handsje was.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

hoe heb je eigelijk kunnen constateren dat je clock en fake-clock er nog zijn? met dezelfde scope? :P

Er zit een testmode op, en omdat ik de service-manual heb kan ik nagaan welke componenten er wel, en welke er niet getest worden. Als ik het goed heb is er maar 1 onderdeel in de keten die buiten de testloop valt, en dat is dus de betreffende 74s00. Als componenten daarachter kapot zijn, dan zou de test moeten falen, maar de test slaagt.

Maar goed, ik ben nog niet helemaal zeker van mn zaak. Ik hoop in ieder geval heel hard dat ik gelijk heb.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Hij werkt weer. Het waren idd de 74s00's. Nou nog even mijn logic-probes goed aan de gang zien te krijgen. (ze willen nu namelijk zo nu en dan een beetje oscilleren :( )

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Zojuist m'n kamer mogelijk gered van accu explosie.
Ik had een 6 Volt 7,2 Ah loodaccu aan de lader gehangen, en 'iets' dwong mij om even bij de accu's te gaan kijken rond 10 over 12.
Net dat ik daar aankwam kringelde er wat rook uit de accu, en hoorde ik borrelende en sissende geluiden: naast de - aansluiting van de accu was al een gaatje ontstaan.
Ik wou de lader vastpakken, maar die was kokend heet.
Nadat ik mijn pa ook nog even een diagnose liet stellen (en hij het ook niet vertrouwde, begon ik iets te vermoeden: nog niet zo heel lang geleden had ik nog 12 volt accuutjes opgeladen... een korte blik op de onderkant van de lader bevestigde mijn vermoeden: de lader stond nog op 12 Volt...

De accu staat nu in de schuur, iemand die weet of het slim is om hem nog op te laden? (ik vind van niet?)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

als ie niet drooggekookt en lek is kan het volgens mij nog wel...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
help

Golden Member

Op 3 februari 2007 00:48:23 schreef weardguy:
naast de - aansluiting van de accu was al een gaatje ontstaan.

Op 3 februari 2007 00:58:10 schreef ledlover:
als ie niet drooggekookt en lek is kan het volgens mij nog wel...

Op 3 februari 2007 00:48:23 schreef weardguy:
De accu staat nu in de schuur, iemand die weet of het slim is om hem nog op te laden? (ik vind van niet?)

Gooi maar weg ..

Op 3 februari 2007 07:22:56 schreef help:
Gooi maar weg ..

Op een millieu verantwoorde manier natuurlijk... ;-)

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op zaterdag 3 februari 2007 09:59:58

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik heb altijd geleerd van mijn vader dat ik nooit en te nimmer chemische spullen op mijn kamer mag gebruiken. dat doe je maar in de schuur, zegt hij altijd. Daar vallen loodaccu's dus ook onder. Altijd naar de raad van je ouwe luisteren ;):P

Wel: gooi je electronica onderdelen dan maar weg... de accu's/batterijen van je afstandsbediening zijn dan natuurlijk ook te gevaarlijk, en zet onmiddelijk dat beeldscherm/flatscreen uit! VEEL te chemisch...

Sorry... maar ik vind je opmerking wel erg kort door de bocht.

Fantomaz: natuurlijk, een dergelijke gifbom hoort niet in het normale milieu.

Dat wordt dus 2 acculaders kopen (het schakelaartje voor de laadspanning zit op de onderkant van de lader: dat vergeet je gewoon erg makkelijk) en bij elke lader het schakelaartje om solderen: een die vast staat op 6 Volt, en een die op 12 Volt vast staat.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Een opendag bij ons op school... Hadden ze een leuke vd graaf generator, en gezien mijn redelijk lange haar moest ik maar op het isolerende matje... Echter na een tijdje lading over te nemen begon er het een en ander te knetteren. Conclusie: isolatiematje was niet geschikt voor mijn veiligheidsschoenen :S toen heb ik mn beklag maar even bij de begeleider van de proef gedaan, wiens gezicht steeds bleker leek te worden

echt weer iets dat mij moet overkomen: snel even op een breadbordje een 555 blokgolf geval gemaakt, om wat te testen. Ik sluit hem aan, "Huh, hier klopt iets niet. Het te testen apparaat werkt niet." Ik overal fouten zoeken, bleek dat ik de condensator in de 555 vergeten was:@

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

heb je devolgende keer echt niet nog eens:p

Op 3 februari 2007 11:54:00 schreef weardguy:
Wel: gooi je electronica onderdelen dan maar weg... de accu's/batterijen van je afstandsbediening zijn dan natuurlijk ook te gevaarlijk, en zet onmiddelijk dat beeldscherm/flatscreen uit! VEEL te chemisch...

Sorry... maar ik vind je opmerking wel erg kort door de bocht.

Okee ik had het wat beter moeten formuleren. Ik bedoelde zulke dingen als loodaccu's, etsmiddelen en andere bijtende stoffen waarvan je lelijk vlekken krijgt of gaten in je kleren maakt. mischien is dit wat minder kort door de bocht ?

Ja hoor, vandaag was het weer raak voor de 238947ste keer :P
Weerstandje solderen en het weerstandje net zolang vasthouden tot de tin is "opgedroogd"... Vingertjes verbrand :)

lol, de laatste ontwikkelingen niet bijgehouden? voor dat probleem hebben ze net een verschrikkelijk goeie uitvinding gedaan. bestaat uit 2 hefbomen. is ook wel bekend als TANG!

Take a parachute, and jump!

Ik heb een tangetje die de pootjes schuin af knipt;) hoef je m niet meer vast te houden.
Laatste tijd erg lui om dat ding te gebruiken :$

ik zie hier niet zoveel foto's :P lijkt me ook logish :)

Onze was machine was nog niet zo lang geleden kapot.
Het is een miele en daar zat een trafo in die naar 15 jaar kapot ging ofzo iets..
We hebben in het washok 2 stopcontacten van 2.
Had gekeken maar er zat niks in het stop contact.
maak de wasmachine open en voel ene keer aan de knoppen en druk per ongeluk de aan knop in dat voel je wel hoor:P
Er zat nog een stopcontact achter de wasmachine:(

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

omfg, ook niet ff het idee om het aan knopje in te douwen om te kijken of er een lampje gaat branden oid..

Take a parachute, and jump!

Dit topic is gesloten