Hoi,

Weet er iemand hoe ik een koppel van 0.2mNm kan meten. Het koppel wordt geleverd door een zeer klein stappenmotortje d.m.v. microstepping.
Alvast bedankt!

Touwtje om de as, veerunstertje?
0.2Nm doet op een as met een diameter van 2mm 0.2N. Dat lijkt me meetbaar.

Op 6 februari 2007 14:27:00 schreef Marco69:
Touwtje om de as, veerunstertje?
0.2Nm doet op een as met een diameter van 2mm 0.2N. Dat lijkt me meetbaar.

Het gaat hier dus om mili-newton-meter he, dus geen 0.2 newtonmeter. Dus ik denk niet dat het dan met een veerunster gaat lukken, toch?

rekstrookje op stuk zwak verenstaal?

doen wij hier ook tot 5 nM.

Maare je moet even kijken 0,2 mNm is wat anders a 5 Nm....

maar drager zwakker..... Moet lukken

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

Wijzer met bekende massa er aan en de hoek waarover het motortje deze kan verdraaien tov recht omlaag meten ?

Op 6 februari 2007 14:33:12 schreef Gurneyhck:
[...]

Het gaat hier dus om mili-newton-meter he, dus geen 0.2 newtonmeter. Dus ik denk niet dat het dan met een veerunster gaat lukken, toch?

En waarom dan niet??? 0.2N is toch goed te meten?

het gaat om 0,2 mN op 1 meter afstand, das dus 0,0002 N op 1 meter, als je bedenkt dat dat overeenkomt met een gewicht van 2 gram op een stok van 1 meter... wordt niet eenvoudig met een veertje...

En als je de stok 1mm maakt (LEZEN!) zit je dus op 0.2N... Is dat nou zo moeilijk?

klopt, maar 1mm is wel heel weinig.. as van 1 mm als toouwtje op elkaar rolt is je hele meting......

Op 6 februari 2007 15:36:27 schreef High met Henk:
klopt, maar 1mm is wel heel weinig.. as van 1 mm als toouwtje op elkaar rolt is je hele meting......

Ik vind 1mm ook nogal weinig en dus niet echt bruikbaar voro een goede meting. Iemand nog suggesties?

Ik heb weinig verstand van dergelijke mechanische dingen, maar wat is er tegen mijn suggestie ?
Misschien was 'ie wel erg dom maar ik ben gewoon nieuwsgierig :)

@aart, lijkt mij goed idee, verenigbaar met het rekstrookje, zo meten we hier koppel aan kleine brandstofmotortjes.... (ongeijkt...)

Koppel de motor aan een draad, met een bekende torsieconstante, in het verlengde van de as.

Bekrachtig de motor en meet de torsie hoek H.
Dan is M=F.r=k.H (Wet van Hook)

M: Torsiemoment.
F: Kracht in N.
r: Straal van draad.
k: Torsieconstante.
H: Torsiehoek.

motorstroom via een weerstand laten lopen en daar de spanning over meten?

hier stond iets van iemand die niet goed gelezen had

[Bericht gewijzigd door High met Henk op ]

[semi-offtopic]deze vraag maakt mij nieuwsgierig waarom je een zeer klein koppel wilt meten dat eigenlijk al bekend is? Wanneer iets functioneert is het toch goed/sterk genoeg? [/semi-offtopic]

Op 6 februari 2007 18:47:34 schreef GJ_:
motorstroom via een weerstand laten lopen en daar de spanning over meten?

Gewoon uit nieuwsgierigheid, gaat dat ook met een stappenmotor? Ook in microstep?

Bestaat voor zulks ook geen momentsleutel?

Op 6 februari 2007 15:36:27 schreef High met Henk:

Bijna goed...
Je arm moet 1mm zijn. De diameter van je as dus 2mm. En dat is alweer een stuk behapbaarder.

Als dat te spannend is: trucen met katrollen doen het ook wel goed denk ik. Meten lukt evt. ook nog wel met een nauwkeurige balansweegschaal

klopt, dat had ik me beseft, want de STRAAL moet 1 mm zijn, maar je touwtje is al snel 1 mm dik.

1x op elkaar en je hebt een afwijking van 100%!!

dan heb ik het nog niet over:
.1 fluctuaties in de as
.2 fluctuaties in het dikte van het touwtje
.3 rek in het touwtje
.4 de afwijkingen van de meting.

Op 6 februari 2007 19:57:23 schreef Rd12tf:
Gewoon uit nieuwsgierigheid, gaat dat ook met een stappenmotor? Ook in microstep?

Ik heb geen flauw idee. Ik opper maar wat.
Ik neem aan dat dit wat lastiger is dan bij een gewone DC motor. Maar bij bv servo's is het op deze manier ook behoorlijk nauwkeurig meetbaar. En dat die drives voor de hobby niet even snel na te bouwen zijn realiseer ik me best.

maarem.. hoe zit het dan als hij tegengehouden wordt? ik d8 ooit gehord te hebben dat servo's een overstroom beveiliging hadden...

@GJ_ Bedankt, ik vermoedde al dat het, op zijn minst, lastiger zou zijn.

Op 6 februari 2007 20:27:23 schreef High met Henk:
klopt, dat had ik me beseft, want de STRAAL moet 1 mm zijn, maar je touwtje is al snel 1 mm dik.

1x op elkaar en je hebt een afwijking van 100%!!

dan heb ik het nog niet over:
.1 fluctuaties in de as
.2 fluctuaties in het dikte van het touwtje
.3 rek in het touwtje
.4 de afwijkingen van de meting.

Weer bijna goed... Een touwtje van 1mm geeft een afwijking van 0.5mm. Da's dus 50%. En dat is wel heeeele dikke vislijn... Buiten dat: die dikte laat zich goed meten, dus dat is prima corrigeerbaar.
Verder snap ik niet wat je bedoelt met fluctuaties in de as. Een as is gewoon rond (mag ik hopen...). Klaar.
Dikte van het touwtje? Vislijntje is heel mooi gelijk hoor.
Rek is absoluut niet relevant. Het gaat om de spanning, of het ding een cm. langer wordt, boeit niet.
En ja... Dit alles heeft een afwijking in de meting tot gevolg... Sterker nog... elke meting heeft een afwijking...