Allen,
voor een robotproject wil ik gebruik maken van 2 DC motors dewelke tot 22A bij 95VDC kunnen consumeren.
Hiervoor wou ik gebruik maken van een H-bridge schakeling zodat ik deze L/R kan aansturen.
Bedoeling moet zijn dat ik vanuit LPT poort (5VDC) deze schakeling zou moeten kunnen aansturen.
Ik ben nu al een hele tijd op het internet op zoek naar een schakeling dewelke ik zou kunnen gebruiken echter zijn de meeste ontwerpen maar tot 12 of 24 V.
Kent iemand een link dewelke ik als basis kan gebruiken om deze motoren aan te sturen ? en welke wijzigingen dien ik aan te brengen voor 22A en 95VDC. Zijn er speciale punten waar ik op moet letten ?
Mvgr,
Yves
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Met 5V kan je logic level fets opensturen met daarachteraan normale fets in een h-brug constructie. Het probleem is alleen dat zulke fets niet vaak van die voltages hebben. de irf3205 kan max tot 55V hebben. Normaal in zulke robots worden dacht ik meer 12/24/36 en 48 V motoren gebruikt. 95 lijkt mij behoorlijk veel. Daarnaast zul je met je lpt poort niet de snelheid kunnen regelen maar alleen aan en uit in beide richtingen.
Een H-brug veranderd niet qua constructie omdat je een grotere motor gebruikt. Je moet zorgen dat je schakelaars hebt die die 22A, 95V kunnen hebben. Deze zijn zeker te vinden. Mosfets gaan tot 400V en een heleboel A. Ze zullen echter niet goedkoop zijn. Verder heb je ook nog drivers nodig om zulke grote mosfets aan te sturen maar dit zijn enkele chipjes die 5V ingang accepteren en vervolgens 18V leveren aan de te schakelen fet. Denk er wel aan dat je dus nog een 18V (iets van 15-20V) voeding nodig hebt, grote fets werken niet op 5V.
Erik, Lemming_nl,
jullie spreken over een spanning van 5-18 volt om een mosfet open te sturen.
Is er verder ook geen verschil tussen NPN en PNP mosfet ?
Moeten beide met een positieve spanning aangestuurd worden om te schakelen ?
Mvgr,
Yves
Ben je wel zeker dat je dit wil doen, als je zo'n elementaire vragen hier moet komen stellen?
22A bij 95VDC is geen lachertje. Daar kan je mee lassen! Als er ergens wat fout gaat, trek je meteen een gigantische vlamboog die je niet zomaar uit krijgt. Als je een kortsluiting maakt, en je zet een voedingsschakelaar in je 95V lijn uit, dan ontstaat er een vette vlamboog tussen de contacten. Binnen enkele seconden staat je schakelaar in de fik.
De boel met mosfet's schakelen is ook niet zonder risico. Als je de fet niet voldoende snel schakelt, dan staat deze eventjes een kilowatt of nog meer (aanloopstroom!) te verstoken, BOEM! Waarschijnlijk gevolgd door een mooie vlamboog tussen de pinnen waar daarnet nog een fet stond.
subsonic,
ik ben mij terdege bewust van wat de gevaren kunnen zijn.
Dit is ook de reden dat ik mij (gezien ik een hobbyist ben) hier dan ook terdege wil over informeren.
Ik heb volgende site gevonden met nuttige info:
http://www.cadvision.com/blanchas/hexfet/
http://www.cadvision.com/blanchas/hexfet/np-s.htm
Wat dien ik hieraan te wijzigen om dergelijke amperages en spanningen aan te kunnen ?
Mvgr,
Yves
beertje_01
My Tube is bigger then yours
hmmm wat doe je met motoren die ongeveer 2kw consumeren in een robot.
reken maar uit
95v*22A is iets meer als 2kW.
dat is ENORM veel power.
je gaat in ieder geval serieze mosfets nodig hebben hebben + bijhorende drivers + bijhorende koeling.
is geen lachertje meer
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Voor robotwars werden veel 750W bosch motoren gebruikt dat is samen niet eens zoveel als 1 van zijn motors. Dus wat hij aant bouwen is moet idd een behoorlijk "Heavy Robot" worden. Die bosch motoren waren namelijk al behoorlijke joekels van motoren.
klein is fijn
Moderator
Op 3 mei 2007 00:12:26 schreef beertje_01:
hmmm wat doe je met motoren die ongeveer 2kw consumeren in een robot.
reken maar uit
95v*22A is iets meer als 2kW.
dat is ENORM veel power.
Keer twee. Krijg je wel een paar honderd kilo met 50km/h mee aan het rijden, gezien het vermogen vergelijkbaar is met een hele stevige volledige opgevoerde scooter.
Die paar honderd kilo gaat je ook wel nodig hebben wat betref accu's.
is geen lachertje meer
Nee, de prijs ook niet. Zal wel niet te betalen zijn.
Erik
Ja de accu's zullen behoorlijk worden, en wat te denken als er een h-brug gebruikt word en hij draait ineens de richting om. Dan krijg je leuke pieken.
dexter
It's a good day for science!
Lijkt mij ook wel dat je met zo'n bak power toch nét iets meer wil dan "aan" en "uit", of "links" en "rechts". Als je die motor vanuit stilstand aanzet, draait hij waarschijnlijk de complete overbrenging aan gort. Om nog maar te zwijgen van de aanloopstroom.
Je moet dus een PWM-achtige sturing gaan bedenken. Er bestaan leuke high-side mosfet driver chips, zoals de L6384. Voor een H-brug heb je zo 2 chipjes nodig, wat condensatortjes, en 4 (of meer) NMOS'en.
Aan die chipjes kan je gewoon een PWM signaal stuursignaal aanleggen. Dat kan je eventueel met de PC genereren, maar het lijkt mij veiliger om het extern te doen, bv. met een simpele microcontroller die commando's uit de PC ontvangt. Wel opletten dat je de duty cycle tussen pakweg 1% en 99% houdt, anders werkt de charge pump van de L6384 niet meer en gaat de boel waarschijnlijk in self destruct mode.
Qua keuze mosfets... mosfets van hetzelfde type en uit dezelfde batch kan je perfect parallel zetten. Zorg er dan wel voor dat de source en drain verbindingen van alle mosfets exact even lang zijn.
Maar toch... iets zegt mij dat dit allemaal wat over the top is voor jou. Maar het is natuurlijk moeilijk je kennis in te schatten op basis van 2 forumposts.
Tot slot, wat gebeurt er als je 80VDC/4A probeert te onderbreken? Een mooie vlamboog (foto), die 35x4mm schroef op de foto was op 3 seconden witheet, het metaal begon uit zichzelf de branden. Schroef was nadien 5mm korter.
dexter
It's a good day for science!
Veiligheid is hier een absolute must. Iig alles dus ZEER GOED afzekeren, dikke kabels gebruiken en ook noodschakelaars en eventueel bumpschakelaars rondom. 2kw kan goed fikken en veel geluid, stank en rook produceren!!!
Daarnaast moet je zeer goed nadenken over de stroomvoorziening en stroomkringen binnen je robot. Ik zou iig het stuurcircuit en het 'sterkstroom' circuit compleet geschieden houden (ook de voeding; aparte accu dus voor de besturing) en via optocouplers aan elkaar hangen. Eventuele defecten in het 'sterkstroom' circuit of gevaarlijke pulsen maken niet dat ook je stuurcircuit meteen aan gort gaat.
PWM signalen wil je idd dedicated opwekken. Dus mbv microcontroller en draai daar een watchdog op, ook in het protocol.
Dus dat je minimaal eens per seconde een pakketje moet sturen en dat anders de motoren automatisch (langzaam) afgeremd worden. Gaat er wat mis met de software, dan gaat je robot dus niet opeens full-power of full-stop met alle gevolgen. Eventueel zou je in die microcontroller ook een acceleratie begrenzer kunnen inbouwen. Je kunt dan relatief veilig whatever naar die controller toe sturen. Dat deel is dan relatief fail-safe.
Houdt er ook rekening mee dat je de H-brug via optocouplers wilt scheiden van de rest van de robot. Microcontroller kan je serieel aansturen, die je ook weer eventueel via optocouplers zou kunnen scheiden.