idee ?!?!

Tedde

AKA ripkip

Is het een idee om bij een aantal populaire schema's ook een PCB layout toe te voegen ??

Groeten Tedde

HF blijft kriebelen !!

dat kan zeker.

het is alleen veel werk.

en helaas hebben wij mods het ook errug druk :(

(ben zelf bezig met een project voor mijn studie)

maar als we tijd hebben dan zullen we er een goed en serieus naar gaan kijken. misschien kan je zelf PCB-layout maken zodat wij ze eventueel uppen

IF you can't convince them, then confuse them!

Als iemand een goed PCB programma weet wil ik me wel voor een stel schakelingen opofferen :) want ik heb nu tot 17 mei geen School en na mijn examens heb ik ook veel tijd :)

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

uhm............ wat is PCB?

Hieper de piep!

Op zo 12-05-2002 18:32:28 schreef Roel:
uhm............ wat is PCB?

De layout van het printbordje.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Jeroen

Moderator

Move naar Site Feedback :-)

Edit: dit idee loopt bij ons al langer, alleen is er tot nu toe niks van gekomen. Ik weet ook niet op welke termijn dit zal komen. Maar hulp van bezoekers is natuurlijk altijd handig.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op zondag 12 mei 2002 18:54:58

Op zo 12-05-2002 18:53:23 schreef Jeroen:
Move naar Site Feedback :-)

You are the master in moves (ik vergeet er altijd naar te kijken) ;)

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Tedde

AKA ripkip

Ik heb zelf nog geen ervaring met al die programmatjes om PCB's te maken. Ik ga er wel mee aan de slag en zal dan ook wat schema's op me nemen....
groeten Tedde.

HF blijft kriebelen !!
High met Henk

Special Member

hmm heeft een PCB layout wel zin is mijn vraag meteen?
wie gebruikt er nou een astbiele multivibrator zoals hij op print is gezet? Iedereen past toch maten aan aan de maat waarin zijn behuizing is?

I can't see the point, maar een PCB layout is ook nooit af, je kan er uren naar kijken en in aanpassen/verbeteren/verkleinen/vereenvoudigen.

Dus mijn vraag is: heeft een PCB layout echt zin?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tedde

AKA ripkip

Persoonlijk denk ik dat het niet super noodzakelijk is maar ik, en de moderators van circuits online denk ik ook, maak vaak mee dat mensen om een PCB van een bepaalde schakeling vragen. Als mensen de layout anders willen kunnen ze dit makkelijk veranderen als ze een "voorbeeld" bij de hand hebben als soort geheugen steuntje....

En het was maar een "idee ?!?!"

groeten Tedde

HF blijft kriebelen !!
Jeroen

Moderator

Het is inderdaad zo dat je vaak schakelingen samenvoegd en zo weinig aan een printlayout hebt, of als inderdaad de afmetingen een rol spelen.

Toch denk ik dat het wel handig is bij een aantal schakelingen printlayouts te zetten, om iemand een beetje op weg te helpen. Het is niet erg handig als iedereen het wiel opnieuw uitvindt.

ik vind het voor zulke kleine schema's niet echt noodzakelijk maar het kan nooit weg wezen voor de mensen die geen programma hebben om het te maken ... en geen zin hebben om het te downloaden of wat anders...

In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.

misschien is het ook wel handig om bij een schema waar een IC in gebruikt wordt, het IC weer te geven zoals in het echt. dus pootje 1 linksboven, pootje 2 daaronder etc. Dat scheelt een hoop teken/puzzelwerk met een PCB maken.

Op zo 12-05-2002 21:23:26 schreef Joost:
misschien is het ook wel handig om bij een schema waar een IC in gebruikt wordt, het IC weer te geven zoals in het echt. dus pootje 1 linksboven, pootje 2 daaronder etc. Dat scheelt een hoop teken/puzzelwerk met een PCB maken.

dat ben ik deels met jou eens, maar als je professionele design programmatuur bekijkt waarmee onder andere deze tekeningen mee gemaakt worden zijn deze componenten gestandardiseerd (over het algemeen)

dus lijkt het me juist verwarrend als je zelf het ic op pen nummer volgorde gaat tekenen.

IF you can't convince them, then confuse them!
Jeroen

Moderator

Lijkt me inderdaad erg verwarrend als een opamp ineens een rechthoekje wordt in plaats van een (gestandariseerd) driehoekje.

Maar het is ook zo met IC's dat je die niet zo makkelijk met eilandjes of strip prints kan gebruiken. Ik bedoel je moet dan strips door halen of onderdoor door halen en als er mensen zijn die liever etsen :) Is het makkelijker voor hun om PCB prints te hebben.
Mijn aanbod geldt nog voor de liefhebbers.

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ

Op zo 12-05-2002 17:12:42 schreef MADdie:
Als iemand een goed PCB programma weet ... ... ...

Ik gebruik zelf altijd het prima programma Protel 99. Kijk maar eens op www.protel.com .

JP

[Bericht gewijzigd door JPP op woensdag 22 mei 2002 18:41:25

Mja, mijn examens beginne a.s. Wo 22-05 dus nu begint het een beetje druk te worden :) Maar ik heb gehoord dat Eagle ook een goed programma is.
Ik zal wel kijken zodra alles voorbij is :)
En iedereen bedankt voor ideen van programma's.
SMAD

Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ