Ik ben begonnen om een generiek H-brug schakelingetje voor lichte motoren te maken. Altijd handig om op de plank te hebben liggen.
Ik maak gebruik van een L298, voor velen een oude bekende.

Nu maak ik iets vreemds mee, wat ik niet kan verklaren.

Situatie:
Motor: 24V / 200mA
H-brug: L298 (ik gebruik 1 H-brug van de 2)
aansturing: 1000Hz PWM
current sense: 0.68 ohm naar ground
koeling: (nog) geen, aangezien ik even met een 0.2A motor bezig ben.
Overig: 4x 1N5819 voor vrijloop, 100nF + 6800uF over Vmotor.

Ik heb een PICje geprogrammeerd om in 256 stappen de PWM naar de H-brug te sturen. De 256 stappen regel ik met een potmetertje. Het PWM signaal is schoon en strak.

Als de dutycycle van de PWM tussen de 0 en 30% ligt, gaat alles goed, stroomverbuik tussen 0 en 100mA
Als ik de dutycycle verder opdraai gaat het stroomverbuik verder omhoog, tot ongeveer 500mA rond de 60%.
De L298 wordt ook serieus warm.
Verder opdraaien doet het stroomverbuik weer zakken tot ongeveer 200mA bij 100%.

BTW, de motor regelt wel goed in toeren, alleen het stroomverbuik is erg vreemd.

Ik snap hier helemaal niks meer van...
Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Of zie ik iets heel stoms over het hoofd?

Ik ben benieuwd..

Okey..verder gekomen..Ik heb de datasheet van de L298 blijkbaar verkeerd gelezen.. |:(

Wat ik deed is de enable van 1 H-brug hoog zetten en vervolgens PWM op ingang A. Ingang B hield ik laag.
Dit leek mij logisch..

Wat ik nu gedaan heb is ingang A hoog, ingang B laag en de PWM op de enable gezet. Probleem met vaag stroom verbuik is opgelost.

Zo, kan weer verder..dank voor de aandacht..

Wat je eerder deed zou gewoon moeten werken.

Op wat voor frequentie loop je te schakelen?

1000Hz.

En wat je zegt, dacht ik ook.. Heb mezelf suf gezocht op internet, maar de enige manier waarop ik het mensen heb zien doen is de tweede oplossing.

EDIT
Nu moet ik eerlijk zeggen dat de datasheet van die L298 wel een beetje beroerd is...

[Bericht gewijzigd door DIY op (23%)]

wat je eerst deed zorgt ervoor dat de l289 in recirculatie mode komt. je remt dan de motor af tijdens het choppen. de motor staat dan als generator . de stroom moet ergens heen en de l298 zet die om in warmte.

een transistor naar grond staat continue open.
de andere poot van de motor schakel je naar voeding en dan terug naar grond.

als de motor draait en je hangt beide draden van de motor aan grond , dan 'levert' de motor stroom.

je kan met de l298 op die manier 'remmen'. als je ene draaiende motor kortsluit dan rem je hem af.

enne. berorerde datasheet ... ben je zeker dat je de echte hebt en niet ene 'oude' van een van die vuilbaksites zoals alldatasheets.com ?

http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/1773.pdf

daar staat de echte.

op pagina 6 staat een schamtjje en ene tabel.

ENABLE HIGH en dan C = D maken is fast motor stop ( das het afremmen ) speelt gene rol of je 00 of 11 zet.
00 = remmen via de onderste 2 transistoren (gnd lus)
01 = links ( of rechts afhankelijk hoe je de motor zet)
10 = rechts (of links afhankelijk hoe je de motor zet)
11 = remmen via de bovenste 2 transistoren (voedinglus)

[Bericht gewijzigd door free_electron op (20%)]

@free electron: helemaal gelijk en duidelijk verwoordt, en gelukkig was ik ondertussen zelf ook zover gekomen.
De crux zat 'm dus in het PWM-en op 1 zijde van de van de brug, terwijl de andere zijde laag gehouden wordt. Tja..dan krijg je dus veel momenten waarin C=D (nul dus), terwijl enable = 1. (niet goed beseft, en ook stug blijven bedenken dat remmen alleen gebeurt bij C = D = 1 |:( )

Ik heb overigens dezelfde datasheet en 'm dus niet goed gelezen/begrepen..Gelukkig had ik 'm ondertussen wel door.

EDIT
Het woordje beroerd kwam meer uit frustratie :)

das ook de reden dat je spul zoveel stroom verbruikt.
tijdens de puls fase bouw je een veld op ( je stuurt stroom door de motor ) gevolg : motor wekt tegen-emk op.
de gestockeerde energie in de motor ( magnetische en mechanische : motor draait reeds ) sluit je kort tijdens de pause slag van je pwm ( de beide transistoren staan dan aan. je bent nu de energie aant opsouperen. gevolg : die regelaar dissipeert gelijk zot. ( de stroom moet ergns naartoe .. ) en je bouwt dat veld terug af. dus de tegen-emk van de motor klapt terug in alkaar.
bij de volgende puls slag moet dat terug opgebouwd worden.
je voeding ziet dus telkens een motor zonder tegen-emk. natuurlijk dat dat motortje stroom vreet en niks doet ...

Op 16 augustus 2007 05:59:17 schreef free_electron
natuurlijk dat dat motortje stroom vreet en niks doet ...

Nou..da's dus niet waar. Wat ik al schreef in de startpost: De motor draait wel, en is in snelheid regelbaar. Met 1 kanttekening: onbelast. Belast heb ik niet geprobeert. Maakt ook niet uit, want de benadering was toch onjuist.