mogelijk of niet? pic-bluetooth-gsm ---->gsm - pc

Hallo,

ik ben pas recent begonnen met het programmeren van een pic. mbv picdem 2 plus en de daarbij behorende pic18f4520 heb ik een beetje kunnen 'spelen' met een pic.

Maar ik heb nu een project waarbij ik informatie over een lange afstand moet versturen.

dus het idee is als volgt:

PIC verbonden met een bluetooth module (nog niet gekozen), en deze (draadloos) contact maken met een gsm. En de gsm als een soort modem te laten gebruiken en deze te laten inbellen naar een soort van database en dan de informatie versturen.

dus data versturen als een soort van fax op deze manier.

is dit uberhaupt mogelijk? of heeft iemand een simpelere oplossing omdat ik weer te idioot moeilijk heb zitten doen. hehe.

hopelijk heb is het een beetje duidelijk wat ik heb uitgelegd, zoniet. excuses.

alvast bedankt

Jouw bedoeling is om draadloos data te verzenden naar de PC met een telefon? Zo ja en als het dan ook de bedoeling is om te je telefoon altijd bij de print te houden. Dan zou je ook je telefoon misschien regstreeks aan de PIC kunnen kopellen. Dat is denk ik veel makkelijker en goedkoper dan met bleutooth te gaan proberen.

het is idd de bedoeling om de telefoon in de buurt te houden van de print.

Maar ik wil een zekere onafhankelijkheid behouden. Dus de telefoon is niet constant verbonden met het printje want de telefoon moet nog steeds gebruikt kunnen worden (in praktijk).

Levert het fysiek verbinding maken met een telefoon minder problemen op dan draadloos verbinding maken? wat is het gemakkelijker deel eraan dan, want ik dacht juist meer problemen te verwachten. welke pinning, drivers problemen etc etc.

de draadloos idee moet zoiets worden als, een laptop dat verbinding maakt met internet dmv een bluetooth telefoon.

Ik heb met een AVR wel eens met een M35i gekletst. Beetje google kietelen om de command set te vinden. Wel bedraad, dat wel...

is de communicatie over de UART? of heb ik de communicatie van bluetooth en pic verkeerd begrepen?

Misschien kun je iets meer vertellen over de toepassing.
Je zegt: data en lange afstand. Ik denk: het Internet.

Waar komt het draadloze deel vandaan?

Het gaat om een medisch toepassing, waarbij de patient (afhankelijk van de toestand) een meting doet.
deze 'data' word automatisch overgenomen door een PIC.

Maar deze 'data' moet een lange afstand overbruggen. En mijn gedachte was om dit over het gsm netwerk te doen.

Dus nogmaal: pic maakt met behulp van bluetooth contact met een gsm en belt in op een een database ergens.

Waarom de patient niet de meting doet en dan internet op en de data (bijv) mailen naar de centraal. Het praktische verhaal, meeste patienten hebben hier geen zin in, en laten het ook maar zitten. Dus ik wil het beperken tot een meting maken en dan versturen over gsm netwerk.

Ok. Dat snap ik.

Ik neem aan dat de toepassing op het lijf wordt gedragen?

Is er geen mogelijkheid om de data lokaal op te slaan en dan als het binnen het bereik van het basisstation komt, dat het dan de 'data' verzend?

Je moet je realiseren dat een GSM ook onderhoud behoeft. En niet idereen wil de verantwoordelijkheid voor zo'n ding. En een extra kastje, met weer een accu, moet dan ook geconditioneerd worden en dat geeft dan weer extra onderhoud bovenop het onderhoud van de GSM.

Misschien is het wel veel eenvoudiger om een data-logger te maken, zoals een Holter (ik neem aan dat je weet wat dat is) en dat moet de patiënt dan elke dag in de lader stoppen. Dan wordt de accu geladen en de data verzameld. Die kan dan via het Internet worden verzonden.
In dit geval hoeft de patiënt het minst te doen.

Ik denk dat dubbel-draadloos in dit geval een stap terug is.

Maar ik denk even met je mee..

Het is mogelijk om via Bluetooth commando's te verzenden. Het kan prima vanuit de GSM; de GSM is dan als het ware de Host. Die host kan dan meetgegevens opvragen uit het Bluetooth device.

Waar je hoogstwaarschijnlijk op uit zult komen is een smartphone of Windows mobile device en daarop zelf een toepassing schijft die het werk voor je doet.
Denk aan Visual Studio en een .NET toepassing.

Wel heel erg leuk om te doen, maar neem er even de tijd voor.

Het voordeel van een Bluetooth verbinding is dat het telefoon onafhankelijk wordt. Je heb als het ware een extra ontkoppelpunt.

Voor de combinatie van Bluetooth en PIC kun je o.a. bij FlexiPanel terecht:

http://www.flexipanel.com/Docs/Toothpick%202.1%20DS484.pdf

bedankt voor je reactie bart, sorry ben een paar dagen weggeweest.

Ik snap dat een GSM weer meer onderhoud vereist en weer een bakje om mee te dragen valt mee, omdat het hier een bloedsuiker meter gaat. wat zowieso meegedragen word, maar het is een verzoek van de baas dus...

En helaas is het ook zo dat het niet aan het eind van de dag kan, maar de gegevens na elke meting verzonden worden. zodat deze mensen in de gaten kunnen worden gehouden. en direct bereikbaar zijn op de gsm waarop dit verzonden is.

Ik denk dat in mijn situatie het boardje de host is omdat deze contact maakt met de telefoon en het bordje de telefoon 'verteld' dat ie moet gaan bellen.

Bedankt voor de link.

Maar hoe werkt de principe dat een laptop contact maak met een gsm en dan inbelt naar internet. hiervoor hoef je toch ook niks op de telefoon te installeren. maar eerder iets op de 'laptop', bluetooth modem driver. Ik probeer het zo onafhankelijk te maken zodat het niet eens nodig is om iets voor telefoon te maken maar puur voor het bordje zelf.

Dus via UART communiceren met bluetooth module en deze contact laten maken met telefoon en dan bellen en verzenden maar.

Geen probleem.

Wat kan werken is een 'transparante' mode van Bluetooth.
Hiermee stel je de Bluetooth verbinding zo in, dat als de Bluetooth module wordt ingeschakeld er automatisch een RS232 poort wordt gemaakt.
Dan is het nog het programmeren van de telefoon met de juiste AT commando's en de functies voor een MODEM aan je schakeling toevoegen.
Deze opzet is ook telefoon (type, merk) onafhankelijk.

Dat moet gaan werken volgens mij.

Ik heb even met chef gesproken en we zijn het erover eens, het kan niet.

Het is extreem telefoon afhankelijk. De meeste telefoons zijn niet in staat gelijktijdig een dataverbinding te onderhouden via GSM en BT.

Wat wel kan, en dat is bij BT ook een speciaal profiel, is een headset (spraak)verbinding. Daarbij zijn wel beide verbindingen actief, maar specifiek voor spraak.

(wild idee: Je kunt d.m.v. spraak natuurlijk ook gegevens overbrengen. Maar dan betekend dat je aan beide kanten fink wat moeite moet doen om klanken te maken en klanken te herkennen. Dit heeft zeker niet de voorkeur. Ik denk dat dit idee overigens plat gaat op de eigenschappen van de GSM vocoder.)

Misschien dat je met een hoop uitzoekrij een telefoon kunt vinden die het wel kan, het blijft een wat omslachtig proces.

Het spiltsen in de tijd een mogelijke oplossing. Verzend de data als tekst via BT naar de telefoon, en daarna van daaruit verzend je het bericht als SMS naar een PC.

Als je er echt mee door wilt gaan, dan stel ik je voor om op z'n minst wat dieper in Bluetooth te duiken.

Ik kan je nog deze link aanbieden:
http://www.flexipanel.com/Docs/LinkMatik%202.0%20Reference%20DS389.pdf

Daarin de command ref. manual van BlueGiga technologies, de leverancier van de chip op de LinkMatic.
Hou er wel rekening mee dat de manual is geschreven voor lezers die weten wat o.a. SPP, GAP, OPP en GOEP inhoud.

Bedankt dat je een heel gesprek met je chef over dit onderwerp heb gehad.

Helaas geen goed nieuws, maar het klinkt alsof jullie meer dan gemiddeld kennis over de bluetooth protocol hebt.

Ik heb net de Linkmatic 2.0 gehaald en wou aan de slag gaan.

Maar als het niet mogelijk is dat een telefoon gelijktijdig een verbinding opzet, weet je misschien hoe een laptop via een gsm het internet op kan? telefoon onderhoud dan toch ook 2 verbindingen tegelijk, bluetooth richting laptop en uiteraard de 'inbelverbinding'.

Ik zat te idd te denken aan data te versturen a la fax. dus tonen op een of ander manier maar ik heb me nog niet echt verdiept daarin, was nog bezig met de stap ervoor :S

maar enig idee over het laptopvoorbeeld?

Is het versturen van een SMS geen optie?
Een vriend van me gebruikte het versturen van een SMS om een telefooncentrale een alarm naar een GSM te laten sturen en commando's aan de centrale te geven. Er bestaan GSM-modules die alleen maar SMS'en kunnen versturen en ontvangen. Ze kennen een uitgebreid Hayes-protocol (AT-commando's) hiervoor.

Me dunkt dat het hier om een kleine hoeveelheid gegevens gaat.

[Bericht gewijzigd door ON4 op (16%)]

Je bedoelt een GSM melder van Adesys?

Dat kan wel, maar de functie was dat de BT module de GSM telefoon de informatie moet geven, en dan de GSM telefoon zover krijgt datie de SMS (met de informatie) verzend.

De SMS is het probleem niet, het is de aansturing van de GSM door de BT module.

Ik had al gedacht aan sms. Maar ik probeerde alles zoveel mogelijk in een stap te doen, dus dat er info wordt verzameld door het bord en dan contact maakt met gsm en dan belt.

het kan misschien wel met sms, het word in ieder geval een heel stuk simpeler aan de patient zijde omdat eigenlijk dan een kwestie van kijken op glucose meter en dan het getal in te voeren in sms en dan te versturen.

Maar een stap te veel zeg maar, volgens een onderzoek van mn bedrijf.

Met die ene stap bedoel je de menselijke handelingen?

yups, menselijke handelingen moeten minimaal blijven.

Op 20 augustus 2007 15:05:22 schreef weili191:
Bedankt dat je een heel gesprek met je chef over dit onderwerp heb gehad.

Helaas geen goed nieuws, maar het klinkt alsof jullie meer dan gemiddeld kennis over de bluetooth protocol hebt.

Ik heb net de Linkmatic 2.0 gehaald en wou aan de slag gaan.

Maar als het niet mogelijk is dat een telefoon gelijktijdig een verbinding opzet, weet je misschien hoe een laptop via een gsm het internet op kan? telefoon onderhoud dan toch ook 2 verbindingen tegelijk, bluetooth richting laptop en uiteraard de 'inbelverbinding'.

Ik zat te idd te denken aan data te versturen a la fax. dus tonen op een of ander manier maar ik heb me nog niet echt verdiept daarin, was nog bezig met de stap ervoor :S

maar enig idee over het laptopvoorbeeld?

Wat is meer dan gemiddeld. Bluetooth is erg complex. Je wilt eigenlijk geen toepassing willen schrijven voor BT. Daarom zijn er bedrijven die modules maken waarmee je beperkte functies kunt gebruiken, zonder al teveel code te hoeven kloppen.

Ik weet niet of je via een BT verbinding je GSM als gateway naar het Internet kunt gebruiken.
In mijn optiek is dat ook een flinke omweg.

PC -> BT -> GSM -> Internet

De meeste laptops hebben WiFi en dat is er voor gemaakt.

PC -> Internet

Dan heb je maar 1 draadloze 'hop'.

Ik heb geen ervaring met jou voorbeeld.