Je mensen, ook ik ben verhuisd. nieuwe lokztie in the middle of nowhere, want men heft hier geen aansluiting op een centrale antenne (JA U LEEST HET GOED HET KAN NOG, HET MAG NOG EN DAT NOTA BENE IN EEN NIEUWBOUW INDUSTRIETERREIN (Wat dus wel weer inhoud dat je hier flink ken klooien, want er is geen kip die het merkt).
Maar anyweg, ik wil hier graag beetje radio & Tv ontvangst. Ik heb geen flauw benul van zenden en ontvangen, maar een paar wikkelingen om een of ander materiaal moet toch wel als een beetje goede antenne te voorzien zijn.
Een antenne versterker omdat er meerder radio's en TV's aan komen te hangen is ook niet echt overbodig, dus mijn vragen zijn: Is er iemand die hier wel kaas van gegeten heeft en die mij enige informatie hierover kan geven, complete schema's zouden helemaal ideaal zijn.
Groetjes
Sven
Als je meer wilt dan Ned 1, 2 en 3, adviseer ik je om maar gelijk een schotel aan te schaffen. Dan heb je 50+ TV-kanalen en even zo veel radiokanalen.
tja, nou die komt er ook wel, maar het probleem is dat ik die nu nog niet heb. Toch vor de radio vindt ik gewoon een ether verbinding niet onaardig en wil het signaal ook nog beetje boosten omdat er dus meerdere toestellen aan hangen.
Enne schotel = ook niet zow goedkoop voor 3 toestellen, want 3 ontvangers + een meervoudige LNB enzow. (400 Euro per ontvanger en een multiple LNB = ook 70 euro, dus tja)
dus vandaar deze oplossing.
En nu zitten wel met zijn allen heel knus voor een heel klein TV'tje te prutsen waarop ik ned 1 goed heb maar 2 en 3 laten afweten met 2 voelsprietjes in de huiskamer 
Dus wil het tijdelijk ff zo oplossen, moet toch niet zow duur zijn d8 ik???
maar het idee was hier ook al ontsproten voor de schotel.
DUS ALS HIER IEMAND ZELFBOUW ONTVANGER SCHEMA"S HEEFT (hmmm i wonder, zou het uberhaupt te doen zijn???? maar denk toch dat dit veruit een loze kreet voor deze hulp is
)
Groetjes
Sven
Je kan natuurlijk gewoon een standaard VHF (Ned 1)en UHF (Ned 2 en 3) antenne kopen in een goede electronica zaak. Dit aangevuld met een FM antenne.
Er bestaan koppelfilters om die drie antennes op één coaxkabel te zetten eventueel kan hier dan later ook de uitgang van de schotelontvanger bij.
Je laat dan door je huis één coaxkabel lopen met in elke kamer een CAI-rijgdoos (coax in-uit). Aan het eind van de coaxkabel komt een normale CAI-einddoos (rijgdoos met afsluitweerstand). Je hebt dan in elke kamer Radio en TV álà de kabel in gewone rijtjeshuizen.
Eventueel moet er een versterker tussen de kabel.
Gebruik goede kwaliteit coax (RG59) en CAI-dozen, dus geen bouwmarktspul.
Afhankelijk van je lokatie kan je met die losse antennes Belgische en Duitse zenders ook nog wel ontvangen.
Voor zenders als RTL/SBS en alle andere heb je toch echt die schotel nodig.
Hmm Hugo, dit werkt mischien wel voor de antenne's, mar niet voor de schotel in de toekomst hoor. de schotel komt nl. niet bij het oorspronkelijke signaal. Kan wel, maar dan krijg je op alle aangeslote TV's de zender warop de ontvanger is afgestemd, dus om allemaal zelf te kiezen heb je nog eigen ontvangers nodig. De ontvanger tuned namelijk den LNB (wis tik ook niet, maar kon men mij wel vertellen)
Dus het is nooit a la kabel
Groetjes & nog bedankt voor de rest van de tips
Sven