Ik heb een avond opleiding (basisdiploma elektronica)gevolgd waar geen praktijklessen bij zatten, hoe kan ik het beste mijn theorie in praktijk brengen, bijvoorbelt storingen zoeken in elektronische schakelingen?
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Tja hoe kan je dat het beste doen.
Mijn visie erop is gewoon proberen.
Koop eens een defect apparaat op marktplaats (versterker of iets dergelijks) met bijvoorbeeld een defect kanaal/brom/kraak/ruis etc.
Lees eens op diverse forums wat voor tips er zoal gegeven worden bij dit soort problemen, en ga aan de slag.
Multimeter en soldeerbout in de aanslag 
Je kan misschien ook nog praktijk lessen gaan volgen, maar ik denk dat je het net zo goed zelf kan proberen.
En mocht je er niet uitkomen, of op den duur vastlopen dan zijn hier genoeg mensen die je weer op weg kunnen helpen 
Elektronica is een heel breed vak, je kan overal wel wat van opsteken.
Alle praktijkproblemen die je tegenkomt blijft altijd wel iets van steken.
Van ah ja dat was toen dit en die oorzaak.
De theorie is veelal om even snel in je hoofd te bedenken hoe een schakeling zich zal gedragen.
Of waarom een weerstand in rook opgaat 
Succes!
[Bericht gewijzigd door Piet elektro op (22%)]
Theoretische cursus elektronica ?
Dat komt imho in de buurt van een schriftelijke cursus boxen ..
Begin inderdaad eens met een defect apparaat, of een zelfbouw projectje ( bijvoorbeeld uit de schakelingen rubriek hier links )
Als je zelf nog geen apparatuur hebt is een labvoeding oid misschien een leuk begin.
[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]
benleentje
Golden Member
Wat ik ook wel eens doe pak gwoon je theorie boek erbij. Koop een zooi transistors en opamp en die de praktijk oefeningen na.
Ik begreep eerst wel hoe een opamp werkt maar ik snapte er eigenlijk ook niet alles van.\
Dus gewoon een paar lm741 gekocht, kosten toch niks. Een breadbordje en gewoon een paar schakelingtjes opgebout.
Een zooi ledjes erin en je ziet wat er waarner gebeurt.
Maar het is net zoals fitmes er aleen over praten geeft geen resultaat.
Is de soldeer bout al warm? 
hmm en als je niet al teveel geld wil spenderen aan al die dure componenten kan je:
- Op het containerpark een aantal toestellen (versterkers) halen voor de elco's, transfo's en dergelijke meer
- PIC's enzo sampelen op de site van oa. Microchip, Texas Instruments,...
- kijken op samenkopen.net, leds-buy.nl etc.
En voor nog enkele andere boeken waar labo's, oefeningen en theorie in staan kun je hier terecht: http://www.elektronicaforum.nl/e-books-post-ze-hier-t3937.html
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ik zou niet al teveel concentreren op het herstellen van apparatuur. Leer je wel wat van, maar ik denk dat je meer leert van het zelf bouwen van schakelingen.
Misschien kun je iets meer inzicht geven over die cursus. Als het een cursus "audio apparatuur herstellen" was, dan gaat mijn verhaal niet op natuurlijk.
Misschien nog een tip: met een simulator zoals Spice kun je ook een aardig gevoel ontwikkelen voor transistoren, opamps, R, C (filters) etc. (hou je vast, niet iedereen zal het hiermee eens zijn)
[Bericht gewijzigd door flipflop op (24%)]
Tja de vraag is of je al een scoop hebt staan of ergens tijdelijk kunt lenen maar dit is al vast een site over meten: Elektronica Meettechniek
Verder sluit ik me bij de rest aan, praktijk leer je in de praktijk. Dus gewoon doen.
Om aparaten te repareren heb je al gauw schema's nodig en zit je ook vaker met hoogspanning (220 endergelijk). Dus begin eerst eens simpel.
Kleine schakelingen nabouwen die hier op de site staan bv (onder artikelen). Elektuur dingetjes bouwen, internet schakelingetjes bouwen. Er is echt genoeg te vinden.
Wil je perse boeken, kijk dan maar bij de Elektuur, die hebben vanalles om mee te beginnen. Maar eigenlijk kun je beter het geld aan onderdelen, meetapparatuur besteden. Je vind info genoeg op internet nml. Een boek is dan nog niet nodig.
Anoniem
Begrijp ik dat goed? 1 Avond cursus volgen en dan een diploma basiselektronica krijgen? Of is dit de eerste van een lessenreeks?
je begrijpt het niet goed grotedikken opleiding duurt 15 maanden maar jammer genoeg zijn er geen praktijklessen bij het is inderdaad een schriftelijke cursus en om eerlijk te zijn ik heb veel theorie maar kan het voor geen meter toepassen in de praktijk
Op de site van linear technology kun je gratis lt spice downloaden: http://www.linear.com/designtools/software/
Via google zijn er altijd wel spice-modellen van comonenten beschikbaar, die niet standaard in de lt spice library staan. Modellen van transistoren download ik vaak van nxp.com
Anoniem
Op 4 november 2007 11:48:17 schreef mariusz:
je begrijpt het niet goed grotedikken opleiding duurt 15 maanden maar jammer genoeg zijn er geen praktijklessen bij het is inderdaad een schriftelijke cursus en om eerlijk te zijn ik heb veel theorie maar kan het voor geen meter toepassen in de praktijk
Dacht ik al.
Met repareren voor derden zou je beter wachten tot je er iets meer vanaf weet. In het begin zal je meer vernielen dan in orde brengen. Je leert er natuurlijk ontzettend veel mee.
Ik zou beginnen met prutsen aan toestellen die anders toch weggegooid worden.
Telkens je dan iets tegenkomt wat je niet kent kun je het opzoeken. Dat motiveert het meeste. Dan heb je een doel om ergens iets meer over te weten.
Elektronica is zo'n uitgebreid domein, dat als je het moet leren van willekeurig artikelen erover te lezen, het gauw zal tegensteken.
Op 4 november 2007 13:17:25 schreef grotedikken:
[...]
Met repareren voor derden zou je beter wachten tot je er iets meer vanaf weet. In het begin zal je meer vernielen dan in orde brengen. Je leert er natuurlijk ontzettend veel mee.
Dat kan ik bevestigen 
-edit
Mijn moeder zegt altijd dat je juist bij derden moet repareren, daar kan je mooi oefenen zonder het thuis stuk te maken 
[Bericht gewijzigd door JuuL op (17%)]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 4 november 2007 12:12:45 schreef mariusz:
flipflop die simulator Spice waar kan ik het krijgen(kopen ?)en wat is het precies ?
In mijn tijd (ehum) had je PSpice waarvan er een gratis versie beschikbaar was. Da's nu gekocht door Cadence en ik zie zo snel geen gratis versie meer staan. Maar er zijn heel veel Spice-en, dus zoek er maar eens op. Er werd al een tip gegeven.
Het is een simulatie tool voor analoge electronica. Je kunt daar een schakeling invoeren en dan simuleren. Kun je op je scherm zien hoe de spanning eruit ziet (tijd-domijn). Of hoe de spanning varieert in frequentie (f-domein). Meestal gaat dat invoeren via schema tekenen. Heel wat beter dan vroeger waar je zelf de netlist moest invoeren in tekst.
Let wel, het geeft je geen praktische ervaring, maar het kan wel veel inzicht geven.