Ik heb vorig jaar een robotje gemaakt maar dit met stappen motoren. Nu ben ik gewoon eens nieuwschierig wat de betere motoren zijn voor robotjes, qua kracht en snelheid.
Zijn stappen motoren beter voor robots of gewoon dc motoren??
Moesten er mensen info hebben over de beste motoren voor robotjes ( dus spanning en snelheid enzo en prijs, waar je ze kan krijgen of bestellen) mogen ze dit altijd hier eens zeggen.
Dan kan ik mijn vroeger robotje wat verbeteren want had nietveel kracht.
groeten
Ik ben eigenlijk nooit zo voor stappenmotoren in robot's.
Ok, ze hebben een groot voordeel, je kunt heel precies positieregelen, geen geklooi met encoders en dergelijke. maar het grote nadeel is dat ze vrij veel stroom verbruiken in vergelijking met gewone dc motortjes. En dat is toch wel een belangrijke paramater in geval van accu gevoedde systemen.
de een heeft z'n voordelen, en nadelen tegenover de ander en andersom idem. de een vind (modelbouw) servo's fantastisch, en de ander zegt, doe mij maar conrad rb35. weer een ander, 'das te klein, ik wil rolstoelmotortjes'!
het hangt erg van je toepassing af, denk ik. een gewoon dc motortje heeft van zichzelf uit een hoog toerental en laag koppel, wat je met een transmissie om kan vormen naar een laag toerental met een hoog koppel.
De ene robot moet krachtige motortjes hebben, en de andere juist snelle, weer een ander zal weer zo min mogelijk energie moeten verbruiken, en een andere robot moet nauwkeurig gepositioneerd kunnen worden. Ieder systeem is zo uniek, dat dat per onderwerp apart bekeken zal moeten worden...
Een erg politiek correct antwoord, en misschien een dooddoener, maar wat ik duidelijk wilde maken is dat het dus erg afhankelijk is van het doel van de robot.
oké daar kan ik je begrijpen dat elk project andere motoren nodig heeft.
maar wat zou een goede motor zijn voor een robotje dat bv: wat gewicht moet dragen ( dus zijn metalen behuizing, enz) en dat het bv: de snelheid van een mens moet evenaren ( moet ervoor nit sneller of precies die snelheid hoor)
Dat hangt een beetje af hoe groot het robotje is, je kunt met de gemiddelde wandesnelheid van een mens in meters per seconde, in combinatie met de omtrek van je wiel berekenen hoe veel rotaties (toeren) per seconden of per minuut je nodig hebt.
hoe je ook alweer berekenen moest hoeveel koppel je op de uitgaande as nodig hebt ben ik even kwijt.. kijk bijvoorbeeld eens bij de RB35 series motortjes, van conrad. deze zijn verkrijgbaar met verschillende transmissies, dus heb je een andere nominaal toerental en koppel op uitgaande as. als je denkt, dat is wat te klein, moet je op zoek naar iets groters... als je een wat groter robotje bouwt kan je bijvoorbeeld ruitenwissermotortjes nemen, (wel twee identieke dan heh!) en wil je nog een stap groter, rolstoelmotortjes.
Het is best lastig om de juiste motortjes te vinden soms. Gebruik dan ter referentie robotjes die anderen hebben gebouwd. Niet echte robots, maar wel handig ter referentie zijn 'battlebots' daar is veel informatie over te vinden en ook verschillende webshops waar ze de onderdelen verkopen.
zijn meestal wel prijzig. (maar dat zijn alle leuke hobby's.
)
sowiso is het handig om naast goede motortjes, ook een goed regelaartje te hebben, waarmee de snelhied te regelen is. dit gebeurt meestal met PWM in combinatie met een H-brug, waardoor je ook nog de draairichting van de motor om kunt draaien.
kies je motoren in iedergeval nooit te klein, dan zullen ze niet in staat zijn om de massa in beweging te krijgen, en door de hoge stroom die er dan gaat lopen doorbranden.