Maar klopt het ook dat de versterking van een mp3 speler nauwelijks hoorbaar is?

Er moet een flink verschil zijn in volume tussen wel en niet aansluiten van de voorversterker.

De tor die een 549C moet zijn, heb ik allerlij torren geprobeerd en nu zit er een 547C in.

Spanningen:

C = 5.7V
E = 0.0V *dat is normaal toch, hij hangt immers met zijn emitter aan de min*
B = 0.5V

BC547B

C = 8.9V
E = 5.0V
B = 5.7V

Dit is gemeten bij een 9V blokje...

Dat is er dus niet...
Althans, wel wat verschil, maar amper hoorbaar...

EDIT: Als ik de trafo er opsluit, terwijl hij op 7.5V staat(Dat is in werkelijkheid een dikke 12V), dan hoor je wel wat verschil, maar niet veel. Bij 9V hoor je echt amper verschil...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (20%)]

Die spanningen zijn goed.

Je zou kunnen kijken wat er gebeurd als R2 groter wordt. (100k, 470k, probeer maar wat)
C3 zou je kunnen weglaten.
Je zou een elco over R6 heen kunnen zetten van 100uF o.i.d.

Zo, nou moet ik maar eens even mijn gemoed luchten!
Een tijdje geleden zat hier op dit forum een zekere aanstaande fysicus te dreinen over een call die zo lang zou duren. Toen heb ik met mijn stomme kop als grapje (!!) gezegd dat ie maar eens op een luchtvaartfrequentie moest gaan zenden. En verdomd als het niet waar is: meteen daarna kregen twee onschuldige helicopterpiloten in het donker een signaal dat aangaf dat ze onmiddellijk 50 meter lager moesten gaan vliegen. Nou, daar hing dus een kabel.
Maar dat was voor onze natuurkundige onverlaat nog niet genoeg!! De snoodaard beschuldigde ons militaire apparaat toen ervan dat ze meer kapot maken dan goed doen. Mag ik er ten eerste op wijzen dat de dappere piloten een flinke bijdrage aan de vermindering van de CO2 uitstoot hebben geleverd? Dat is een voorbeeldfunctie! Die 80.000 uiterwaardenbewoners hebben mooi twee dagen en nachten die belachelijke CV’s van ze niet kunnen opstoken en dat scheelt flink wat hectares oerbos! En bovendien: was het niet een prachtige opbouwmissie die het leger heeft laten zien, met pontons en fiere genie-troepen die de wateren van de Waal trotseerden? Zonder het leger hadden de Bommelerwaarders tot het voorjaar moeten wachten!

Nou even over radio, speciaal voor Piet.
De DIPPER (toen alles nog met buizen werkte heette dat een roosterdipper oftewel griddipper, maar het ding werkt net zo goed met halfgeleiders waar géén rooster in zit dus spreken we nu van een dipper) is een oscillator die hoogfrequent levert, een mini-zendertje dus. Hij is voorzien van een serie spoeltjes die je erin prikt en daardoor kan hij worden afgestemd over een heel groot frequentiebereik, bijvoorbeeld van 150 kHz (lange golf) tot 50 MHz of nog hoger. Dat gebeurt dan met 6 spoeltjes of zo. Er zit ook een metertje in, de uitslag daarvan laat zien hoeveel spanning de dipper aan hoogfrequent produceert. Op de variabele afstem-C van de dipper zit een schaaltje dat bijvoorbeeld in 100 streepjes is verdeeld. Voor alle dipperspoeltjes (6 stuks in het voorbeeld) maak je grafieken of tabellen die aangeven wélke frequentie de dipper opwekt bij een bepaalde aflezing op het afstemschaaltje, dat moet je dus voor elk bereik IJKEN.
Stel dat je de dipper op 2 MHz afstemt. Als je dan een andere kring (dat is dus een spoeltje met een condensator erover) in de buurt van het dipperspoeltje houdt en die andere kring ook op 2 MHz afstemt, zal hij energie uit de dipper opnemen. De meter van de dipper zal dan naar beneden uitslaan, hij DIPT.
Op die manier kun je, door af te lezen op welke stand er een dip ontstaat, de RESONANTIEFREQUENTIE van kringen (spoeltje plus condensatortje) bepalen, en zo kun je heerlijk met afstemkringen gaan frutselen. Je hebt bijvoorbeeld één of ander spoelvormpje met een kerntje erin en daar leg je 10 windingen draad op en dan zet je een C'tje van 50 pF erover heen. Je hebt natuurlijk geen flauw idee waarop die kring staat afgestemd (= resoneert), maar met een dipper weet je dat in een minuut of minder! Gewoon aan die kring koppelen en over de bereiken heendraaien, dan zie je ergens een dip.
Je kunt er C'tjes mee meten, maar ALLEEN als het om kleine C'tjes gaat, zo van 10 pF tot 500 pF of zo. Je neemt dan een testspoeltje en bepaalt met de dipper op welke frequenties dat resoneert als je er bekende C'tjes van 10, 25, 50, 100, etc. pF parallel mee schakelt. Daar maak je weer een grafiek of tabel van. Dan zet je het onbekende Ctje over die testspoel en kijkt waar die kring op dipt, dan lees je uit de grafiek af hoeveel pF dat is. Gaat best nauwkeurig.
Een heerlijk ding, zo'n dipper, je kunt er nog meer mee doen. Voor aanstaande ontwerpers doe ik hier wat suggesties:
1) gebruik het Wunderhorn principe (zie eerdere discussies), dat geeft een mooi constante spanning over een bereik en vraagt geen dubbele afstem-C of aftakkingen;
2) probeer voor de afstem-C eens een flinke varicap, zoiets van 125 pF.
3) indicatie met een LEDje ? Scheelt een grote en dure meter.
4) ik zou hem gewoon aan een voedinkje kopelen, een batterij is altijd leeg als je hem wilt gebruiken en maakt het kastje groter.

De schakeling van een dipper is simpel, het mechanisch bouwen moet wel heel zorgvuldig gebeuren.

Volgende keer kom ik op de meetbrug terug!

@(Z)

R1 R2 vergroten maakt het iets harder, maar bijna niets.
C3 weg had ik al geprobeerd en dat maakt het alleen maar zachter.

En elco over R6 wordt het helemaal zacht van!

Sorry, ipv R1 vergroten bedoelde ik R2, dat had dus maar een beetje zin...

Nog een vergissing, ik had de elco over de verkeerde weerstand geplaatst, maar over R6 heeft helemaal geen zin, geen (hoorbaar) verschil...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (49%)]

Je zou de versterkingsfactor kunnen proberen te vergroten. Door een darlington toe te passen. pak een 2 torren.
Hang de basis van de ene tor aan de emitter de tweede. collectoren aan elkaar. basis van de eerste is de basis van de darlingtontor, emitter van de tweede is de emitter van de darlingtontor, en de collectoren zijn nog steeds de collector. Het kan werken. Misschien hebben de torren te weinig versterking.
Dat kan werken, maar waarschijnlijk moet je dan ook R6 verdubbelen.

Edit: de eerste transistor vervangen door de darlington

Ik kreeg hem nu helemaal niet werkend, dus ik zet hem na het eten wel even opnieuw op het breadboard...

Gedaan, hij versterkt nu wel... Ook hoorbaar, aanpassing in dat ik geen 22k maar 470K heb genomen... Geen Darlington, daarmee werd het een verzwakker...

Oja moet een potmeter nou voor de versterker of erna?

Trouwens, die 2.2W versterker versterkte meer, maar dat is normaal neem ik aan?

Als torren heb ik 2 BC547C gepakt...

Oja, Zweetvoetje, ik heb IE en dat ding van jou werkt dus niet... Kan je hem mailen, oid?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (12%)]

Op 16 december 2007 19:06:16 schreef Pietdepiet:
Oja moet een potmeter nou voor de versterker of erna?

Voor de versterker, anders krijg je rookwolken.

Nu je het zegt, is het ook wel logisch ja...

Maar welke pot is nu beter, 5/10K?

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (30%)]

nog steeds geen radio klanken. ik begin het vermoeden te krijgen dat de gloeispanningen niet naar behoren werken. het geheel trekt ongeveer 150mA. maarja ik ga eerst is kijken of het versterkende gedeelte werkt door de afstem kring te vervangen voor toongenerator en kijken of het er versterkt uitkomt

if ja:
afstem kring nog is bekijken

if nee:
foutzoeken in dat gedeelte :P

@Gerwin: Je moet de anodestroom van de buisjes weten. Want dan weet je of de buisjes wel echt iets doen. Als er geen stroom 'uit' de anode loopt is het fout.

@Piet: 5k of 10k, het maakt niets uit. Gewoon doen waar je zin in hebt. Muntje opgooien, dobbelsteen rollen.
Je krijgt mail...

Ik bedacht me net dat mijn spanningsregelaar 6V moest zijn, omdat mijn trafo 9.5V is. Maar dat de mic-versterker minstens 9V nodig heeft. Dus ik test het even, en inderdaad, met 6V is het meer een verzwakker, dan een versterker. Wat moet ik doen? De mic-versterker gewoon rechtstreeks op de trafo aansluiten, met alleen een grote elco ertussen. En dan voor de 2W versterker wel een 6V regelaar zetten.

Of dan maar gewoon beide op de 9.5V ongestabiliseerd, met alleen een elco ertussen...

Wat is het gevolg daarvan? Brom?

gewoon proberen, dan merk je het vanzelf

Fred

Je zou hem op 6V kunnen laten werken als je de waarde van een paar weerstanden veranderd. R5 wat kleiner maken zou volgens mij moeten helpen. Probeer die te verlagen naar 680, 560 of 470 Ohm.

Ik ben het FM supergen ontvangertje uit de electuur aan het maken. Aangezien in de torren niet had heb ik zomaar iets gebruikt wat ik nog had (wel een hf tor). Ben benieuwd of hij wat gaat doen.

Fred

Euhmm, het is 220Ohm geworden, dan werkt ie goed...

Ok, nouja, alstie maar werkt he :)

@Fred: Ik ben benieuwd. Ik kom wel eens een keertje luisteren.
Ik was trouwens niet echt een fan van de flank-detectie voor FM. Ik vond zelf zo'n superreg maar erg matig. Een audion is veel fijner, en dat werkt ook voor FM, en ook met flankdetectie. Al is het misschien wel een stuk moeilijker om een fijne terugkoppeling te maken met een zuster-buitenhuis-effect dat 10x zo sterk is vanwege de hoge frequentie.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (86%)]

Hij heeft het even gedaan. Het genereren was mooi te zien op de scoop en ik zat op frequentie maar de ontvangst was heel zwak. De AF pnp tor versterkte te weinig (zal wel foute type zijn) en toen ik die verving sloeg de oscillator niet meer aan. Ook de RF tor zal wel niet goed zijn geweest , geen idee van het type en de max frequentie. Het was een metalen 4 poot en volgens de tortester een npn. Maar hij heeft iets gedaan en de frequentie was goed en daar ging het om.
Dat KG/ssb is toch leuker. Minder leuk is dat ik mijn torrendoosje liet vallen, dat wordt weer een uur sorteren.

Fred

Op 18 december 2007 13:06:28 schreef fred101:
Ik ben het FM supergen ontvangertje uit de electuur aan het maken. Aangezien in de torren niet had heb ik zomaar iets gebruikt wat ik nog had (wel een hf tor). Ben benieuwd of hij wat gaat doen.

Fred

Ik doe even met je mee, de laatste keer dat ik eentje gebouwd heb is vóór 1985. :P

Dat was deze op pdf blz. 180 ev.

Edit: Hey het bewuste artikel is van B. Kainka en verwijst naar http://www.circuitsonline.net/forum/view/18516

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]

Ik ben nooit echt tevreden geweest over de superregs. Het werkte, maar dan was alles over gezegd. Die flankdetectie was vreselijk. En voor AM schiet het ook niet op. Vooral ruisen doet het goed, maar verder.

Doe mij maar gewone teruggekoppelde ontvanger. Dat lijkt me een stuk interressanter. Dat zal ook voor FM wel werken als flankdetector.

Op 19 december 2007 18:21:25 schreef Henry S.:
[...]
Edit: Hey het bewuste artikel is van B. Kainka en verwijst naar http://www.circuitsonline.net/forum/view/18516

Huh, verwijst Kainka naar een artikel op CO?
Ik zal de afbeeldingen uit dat topic eens herstellen ...