Hallo Heeft er iemand een schema of een idee hoe ik zelf een electronisch Remvloeistoftester kan bouwen
zonder te hoge kosten.

Rem vloeistof mag geen vocht bevatten, de remtijd en rem reactie zou hierdoor beinvloedt kunnen worden

is het mogelijk met een draaispoelmeter en een batterij het vocht in de remvloeistof te meten of moet hievoor
toch een ingewikkeld schakeling worden gebouwd voor het testen hiervan.

Hopelijk kan me iemand helpen ,al is dit mischien niet de goede forum voor auto metingen te vragen mischien.

Maar mischien heeft iemand een idee of schema voor mij of een link waar een schema staat is geweldig.

Alvast bedankt
Mensen

Het idee wat me invalt is capacitief.
Er zal een verschil zijn in de diëlectrische constante van water vergeleken met zuivere remvloeistof.
Dus een condensator (capaciteits) meting.

Bedank voor je reactie
dus een meeting met een condensatortester bedoel je

kan het mischien met een draaispoelmetertje en een batterijtje, dat via het geringe vocht, een klein stroompje door de vloeistof laat lopen en dan zo het beetje vocht dat zich in de zuivere remvloeistof bevind net genoeg zou zijn voor een kleine uitslag op een draaispoelmetertje.

of moet er een ingewikkelde schakeling worden gebouwd
een capasiteit tester is ook niet echt goedkoop te noemen denk ik.

het zou toch echt goedkoop gemaakt moeten worden
lijkt mij zo?????

Dit is meer een vraag voor een chemicus, maar voor zover ik weet wordt water in olie een emulsie. Dwz allemaal kleine losse drupeltjes water. Aangezie de drupeltjes onderling geen contact maken, is een weerstandsmeting of stroommeting niet mogelijk.

Geleidingsmeting wordt inderdaad wat lastig. Troebelheidsmeting kan misschien wel als je vochtgehalte groter is dan 0.1%. Olie waar vocht in zit slaat blind, dat wil zeggen dat je er niet meer doorheen kan kijken.

Ha, een vakman (chemie).
Optische metingen zijn vaak onnauwkeurig en duur. Maar zoals al gezegd is dit niet mijn vakgebied.
Ik ben benieuwd of er nog andere mogelijkheden zijn zoals bijv. soortelijke massa of voortplantingssnelheid geluid?
Oftewel wat zijn de verschillen tussen water en remvloeistof?

Capaciteitsmeting is vrij gemakkelijk en goedkoop en niet destructief.

Op 23 januari 2008 22:32:13 schreef rbeckers:
Optische metingen zijn vaak onnauwkeurig en duur.

Die twee staan meestal met elkaar in tegengesteld evenredig verband. Des te nauwkeuriger des te duurder. Goedkoop is tevens vaak onnaukeurig.

Overgens, als je even zoekt kom je hier op uit:
http://www1.nl2.conrad.com/m/8000_8999/8400/8480/8489/848921_RB_00_FB.EPS.jpg

Zo te zien hangt daar toch gewoon een paar elektrodes aan.

de originele testers zijn ook op een batterijtje en een 3 tot 4 tal leds, ik heb er een gezien die een wieltje boven op heeft zitten dit is zeker de potentiometer
die de gevoeligheid aan geeft, onderaan zit een stripje met twee contact streepjes die in de remvloeistof wordt geduwd, en zo het vocht in de vloeistof meet, van goed slecht vervangen, een ander is er zoeen met een draad, waar een soort cinch plug aan vast zit,doormiddel van 4-5 leds word dit weer gegeven in % aan vocht, de cichplug wordt dan in de vloeistof geduwd om te meten.

conrad heeft er ook eentje te koop.
Maar om deze te kopen zou wel kunnen maar soms is de schakeling zo eenvoudig dat zelf maken het goedkoops is
en is soms ook leuk om er mee te expirmenteren hoe deze in elkaar zit, schema`s als die er zijn of andere info die mij op weg helpen is overigens altijd welkom.

het moet dus simpel kunnen zijn,
er zijn er die in je binnen zak past voor de monteur
veel werk zal er niet inzitten denk ik

Maar bedankt voor de al gegeven Reactie`s
en die er nog zouden komen

Ik heb bij Conrad de handleiding gelezen. Staat erg weinig in. Het meetprincipe wordt nergens beschreven.
Elektrodes kunnen zowel voor geleiding als voor capaciteitsmeting gebruikt worden.

Nogmaals ik kan er helemaal naast zitten, maar olie is een isolator en ik heb geen enkel idee hoe water in olie de geleiding veranderd of in welke mate.

even een vraagje tussendoor: als je twijfelt aan de kwaliteit van je remvloeistof, dan vervang je die toch gewoon? In de handleiding staat meestal twee jaar voorgeschreven, niet alleen voor het vocht, maar ook ivm met het verzuren. En dat laatste is... makkelijk meetbaar, want het veranderd zowel de geleidbaarheid als de zuurtegraad.

Ben ik het helemaal mee eens, wat kost dat spul nou tegenwoordig, neem geen risico gewoon vervangen of laten vervangen.

Pak een beetje goede en een beetje slechte remolie, en ga eens wat meten met geleiding (weerstand) en capaciteit op een vaste(!) probe.

Nou ja, 'n beetje dan !
Remolie verzuurd niet.
Remolie is hygroscopisch, en dat wil zeggen dat het vocht uit de buitelucht ontrekt.
Vocht dat in de lucht zit is meestal pH-neutraal.

Het beetje vocht dat dan in de rem-olie komt zakt meestal gelijk door naar de rem-cylinders.
Hierdoor ontstaat corrosie in de rem-cylinders.
Dit is nog niet zo erg, maar de O-ringen die afdichten gaan vastzitten, waardoor de zuigers niet meer terug gaan.
Gelijk heb je 'n sponzig gevoel in je rem-pedaal.

Zoals voorheen vermeld, iedere 2jaar vervangen is de beste optie.

Om de rem-olie te ontdoen van het vocht, zou je deze eventueel op 110 graden Celcius kunnen brengen, stinkt wel.

En/of dit meetbaar is, zou ik minder vertouwen in hebben.

mvg

Alvast bedankt voor julie reactie`s
Ik heb deze remvloeistof zoeen 7 jaar geleden vervangen
en er kwam een dikke stroop achtige zwarte troep uit
deze heb ik met iemand die er verstand van had samen vervangen, dus alle rem cilinders doorgespoeld met schone
remvloeistof en goed ontlucht.
ik hoef dan ook meer even aan de rem pedaal te komen en ik sta stil werkt nog goed tot nu toe volgen de apk garage.

In mijn instructie boekje staat er niets over alleen hoe ik deze zou moeten bijvullen.

Maar goed om bij mij, en eventueel bij andere mensen even te kontrolleren of het nodig is voor het vervangen van de remvloeistoffen, wilde ik er eentje kopen, maar zelf een in elkaar knutselen zou ook weer wat educatief zijn denk ik.
Alleen hoe werkt het, en wat heb ik nodig om er eentje te bouwen!!

leuk dit alles gelezen te hebben, en de leuke reactie`s en uitleg die ik heb gekregen van jullie

dus als er nog meer info is hoor ik dit heel erg graag

Mvg

[Bericht gewijzigd door Demon op (18%)]

Bij mijn motor in het boekje staat dat ik als er DOT4 en DOT5.1 in zit het 1 x per 2 jaar vervangen moet worden. Je kunt ook nieuwere soorten olie krijgen zgn DOT 5 dit is siliconen olie en die is niet hygroscopisch.

Remolie kan wel degelijk verzuren , door de hevige opwarming in de buurt van de remschijven(vooral is die remblokjes een klein beetje kontact blijven maken. Gelukkig is dit geen alledaagse gebeurtenis.

Op 24 januari 2008 01:33:40 schreef Wiedewa:
Om de rem-olie te ontdoen van het vocht, zou je deze eventueel op 110 graden Celcius kunnen brengen, stinkt wel.

Lijkt me geen verstandige optie. Remvloeistof is gruwelijk brandbaar. De meeste autobranden ontstaan door remvloeistof, niet door weglekkende brandstof. Bovendien zijn remmen niet geschikt voor experimentjes.

Overigens is remvloeistof zeker geen olie!

Op 24 januari 2008 21:02:12 schreef GJ_:
[...]

Overigens is remvloeistof zeker geen olie!

Zeker niet. Remvloeistof is polyglycolether met toevoeging van dopes om schuimvorming en gasbellen tegen te gaan.

Het feit dat de vloistof hygroscopisch is, is geen tekortkoming, maar een verplichte eigenschap.
Doordat het water oplost in de vloeistof wordt ze verdeeld over de ganse hoeveelheid vloeistof.
Moest dat niet zo zijn, vormt het water druppels. Omdat het kookpunt van de vloeistof meer dan 200°C bedraagt zou bij hevig remmen het water gaan koken en de druppels zouden gasbellen in de remleidingen vormen en de remmen zouden weigeren. Door de hygroscopiteit gebeurt dat in veel mindere mate.

@ rbeckers: aangezien remvloeistof géén olie is vormt het water geen emulsie dat uit geisoleerde druppeltjes bestaat.
Het water lost op in de vloeistof en is evenredig verdeeld op moleculair niveau.

Dan zal een geleidingsmeter wel werken!

Op 24 januari 2008 22:11:05 schreef grotedikken:...Remvloeistof is polyglycolether...

juist, met uitzondering van DOT5 dus, want dat is "iets met silicone" zoals peter112 ook al opmerkte.

En geleiding zou moeten werken evenals een refractometer. Aangezien de eerste optie wat eenvoudiger te verwezenlijken is zou ik dat eerst eens proberen.
Hou het echter wel een beetje vonkvrij.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (29%)]