ik heb hier een digitale volt en ampere meter
nu lukt het me wel om de voltage meter aan te sluiten maar nu de ampere meter hoe sluit ik die aan.
als ik er een paar volt op zet dan geeft die wel een waarde aan.
ik zal denk ik wel een schakelingetje moeten maken
die als er 10 ampere door heen gaat dat het schakelingetje dan een paar volt naar mn meter stuurt zofdat ik de stroom uit kan lezen
klein is fijn
Moderator
Op 26 januari 2008 17:34:25 schreef biezen:
ik zal denk ik wel een schakelingetje moeten maken
die als er 10 ampere door heen gaat dat het schakelingetje dan een paar volt naar mn meter stuurt zofdat ik de stroom uit kan lezen
Je bent op de goede weg, dat noemen ze een shunt weerstand.
Dat is een weerstand van een lage waarde waar veel stroom door kan. Bijvoorbeeld een shunt van 0.01Ω, daar valt 100mV over als er 10A door gaat.
Jups dat kan als je de voltmeter gebruikt.
Als je de amperemeter van je multimeter wilt gebruiken moet je het circuit onderbreken en de amperemeter ertussen aansluiten. In serie dus.
Wel hiermee opletten dat je niet teveel stroom door je meter jaagt. Wat dat betreft is de manier van KIF een stuk veiliger voor je meter.
Als je de amperestand van je multimeter hebt gebruikt en je gaat weer een spanning meten, vergeet dan niet om hem weer op spanningsmeting te zetten en de pennen in de juiste gaten te drukken. Want anders gaat er iets stuk als je in de amperemeting stand spanning gaat meten.
-edit-
Andere topic gezien en dit gaat dus niet om een multimeter.
klein is fijn
Moderator
Andere topic gesloten en deze in de goede sectie gezet.
Graag geen dubbeltopics openen. Lees ook de FAQ.