Mannen,

Wie kan mij eens uitleggen waarom ik een scoop zou moeten hebben?
Ik lees dat veel mensen zown apparaat hebben. Maar wat kan je er precies mee?

Ik ben voornamelijk actief in de digitale techniek.

Groeten,
Bob van Schie

Alles.;)Nou ja,bijna alles.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (51%)]

Op 27 januari 2008 13:27:00 schreef Hubie:
Alles.;)

Pizza bakken gaat niet lukken ;)
Dus zo veel zijdig is zo'n ding ook weer niet

En een beetje preciezer mag best :*

Je kan het verloop van bepaalde signalen in de tijd weergeven. Dit is dan vooral handig als je met analoge signalen bezig bent, omdat je heel snel de amplitude, frequentie, vorm, ... kan afleiden.

Als je met digitale techniek bezig bent kan je beter een logic analyser kopen, of zo een combi toestel van rigol.

zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Oscilloscope

Hier een KLEINE opsomming van de mogelijkheden.
http://www.uploadarchief.net/files/download/afbeelding%20056.jpg
(Ik hoop dat het leesbaar is na het schalen)

[Bericht gewijzigd door Hubie op (17%)]

Op 27 januari 2008 13:29:33 schreef Boeip:
[...]
Pizza bakken gaat niet lukken ;)

Oude buizenscoop nemen. Die 20-30 buisjes willen best wat warmte produceren :)

De scoop is min of meer het gezichtsvermogen van de electronicus.

Een scoop is na een multimeter het belangrijkste meetapparaat in de elektronica.
Metingen waarbij een signaal in de tijd varieert doe je met een scoop.
In feite maak je signalen zichtbaar op een scherm. Meestal vertikaal de gemeten spanning en horizontaal een tijd-as.
De meeste scoops zijn tweekanaals en tegenwoordig digitaal.
Bijna alle digitale scoops kunnen ook spanning, frekwenties en tijden in cijfers weergeven.
Als je veel met digitale techniek bezig bent, zijn twee kanalen te weinig. Dan is, zoals eerder gezegd, een logic analyzer, of een combinatie van scoop en logic analyzer, handiger.

Eigenlijk is een oscilloscoopo een uitgebrijde multimeter.

Ik zal een voorbeeld noemen.
Ik wilde met mijn uC een lamp dimmen, dus ik had een nuldoorgangs detector, een optocoupler met een triac en uiteraard de uC zelf.

Het lukte me maar steeds niet om te dimmen zoals het moest, ik kreeg hele rare effecten. Dan ga ik dus kijken waar het aan ligt. Ik ben er toen achter gekomen dat mijn nuldoorgangs detectie puls niet precies op de nuldoorgang was zodat het idd verkeerd gaat.

Verschillende keren op school mee gewerkt, leuk speelgoed :p
Zelf heb ik er nog geen omdat ik hem zelf nog niet nodig vind.

ooit gehoord van de natte droom? :-)

Ja, maar dat zal je niet snel krijgen van een oscilloscoop :p haha

Het is maar net dat ik nooit van oscilloscopen droom, maar anders :9~

I had a dream, it was a wet dream. It was raining!
Sorry, ik kon het niet laten.

Groetjes Hans.

je kan dat ding voor allerhande doeleinden gebruiken. als press-papier , je kan het onder ene tafelppot schuiven die afgebroken is. je kan het als deurstop gebruiken. als je een kat hebt : die beestjes gaan daar graag bovenop liggen want das lekker warm , het verbruikt stroom dus het zorgt voor werkegelegendheid op allerhande maniersn : de electricietcentrale mannen hebben werk , de kabelslepers hebben werk , de kabel en trasnfofabrikanten hebben werk , de administratieve dienst heeft werk , de papier en inktfabrikant die de rekeneing afdrukt heeft werk, de printerfabrikant heeft werrk, de grondstofdelver voor de krachtcanterale (ervanuitgaande dat het gene wind of zon of waterkrachtcentrales zijn) hebben werk , en ga zo maar door.

bovendine meot je dar regelmatig calibreren dus die mensen hebben ook werk.

dus kortom ! verplicht idereen in het land een oscilloscoop te kopen en het zal veel beter gaan met de economie !

-edit- dat komt ewr nu van zie. eerst co lezen alvorens iets gegeten te hebben ...

Om even serieus te reageren.

Ik had een programma geschreven met een externe interrupt maar het werkte niet.

Met de scoop bleek dus dat mijn interrupt te snel was waardoor de uC niet aan zijn programma toe kwam.

Een volt meter is te langzaam om die wisseling te detecteren.

Op 27 januari 2008 13:23:32 schreef Boeip:
Ik ben voornamelijk actief in de digitale techniek.

Dan kun je beter een logic analyser kopen. Die is beter geschikt om meedere digitale signalen weer te geven. Hoewel ik ook over een oscoop beschik is mijn logicanalyser in 98 % van de gevallen beter geschikt om mijn digitale problemen op te lossen.
Mijn LA heeft 34 channels op 500 Mhz sampling met nog eens 4 frequentie meters op 4 van de 34 kanalen selecteerbaar en bevat tevens serieele protocols om de data direct te displayen en kost $385 plus verzendind. Dat is veel goedkoper dan de kleinste oscopen.