hallo,

Ik heb een probleem met mijn servo's, ik heb voor een robot 8 rs-2 servo's van modelcraft bij conrad gekocht.

Maar als op de servo's stroom komt te staan maar er nog geen signaal naar toe gaat begint de servo te draaien, voor een robot is dat niet handig. Weet iemand hier een oplossing voor?

alvast bedankt

er een signaal opzetten :d hang hem met een weerstand aan de gnd. Het is wel niet normaal dat hij al begint te draaien :s

Hallo,

Volgens mij stuur je juist een signaal als je er stroom op zet. Dus is dat logisch, dat hij begint te draaien.

Tl'etje

ik bedoel als er alleen stroom staat op de plus en min draad, niet de signaal draad

het gaat trouwens over deze servo:
http://www.conrad.nl/goto/?product=233751

[Bericht gewijzigd door tralala op (33%)]

Ik werk zelf ook met deze servo's. Maar als je alles intact laat dan draait de servo niet als je spanning op de + en - zet. Heb je het binnenwerk gewijzigd/verwijderd?

Als je een robot maakt met pic's oid dan zou ik de servo's intact laten, behalve de benodigde wijzigingen op de tandwieltjes, en gebruik maken van PWM.
Maak je gebruik van 'pure' electrotechniek, dan kun je het binnenwerk er uit halen, en het gewoon gebruiken als normale motor met vertraging.

heb eentje een keer open gemaakt, maar verder ook niks aan verandert. Heb toch bij alle servo's het probleem... iemand nog bekent met dit probleem of weet iemand nog een oplossing?

Ja, signaal erop zetten...

Wat is eigenlijk het probleem?
Als je een robot bouwt dan zet je die servo's er niet voor niets in. Je wilt dat ze iets gaan doen en dan zal je ze toch aan moeten sturen...

Zoiets heb ik idd ook, maar dan met andere servo's. De eerste keer dat er spanning komt krijgen ze schokjes en dan gaat hij heel even een kant op totdat er een signaal op staat.

vast omdat het goedkope servo's zijn, met mijn hitec servo's heb ik er geen probleem mee.

volgens mij gaan de servo's naar de neutraal stand als je er spanning op zet.
het is wel normaal

Als je de signaaldraad los laat hangen dan zou het kunnen dat de servo begint te draaien als je er spanning op zet.
Hij vangt dan storingen op.

Als de signaaldraad met GND is verbonden, dan zou de servo stil moeten blijven staan als je er spanning op zet.

Lees het bovenste deel van www.picbasic.nl/beginners8.htm eens door.

Op 1 maart 2008 10:03:55 schreef Frits Kieftenbelt:
[...]

Als de signaaldraad met GND is verbonden, dan zou de servo stil moeten blijven staan als je er spanning op zet.

[...]

Eindelijk iemand die me begrijpt;)

ik heb het geprobeerd en als het signaaldraadje eerst een tikje op de gnd krijgt is de storing weg, even aanpassen aan het pic programma en m'n robot zou het dan moeten doen. in ieder geval erg bedankt Frits;)

Huh? Je pic programma stuurt toch altijd pulsen naar de servo? Niet alleen even een pulsje naar gnd? Dat laatste is dus niet goed.

pulsje gaat niet naar gnd, de signaaldraad van de servo gaat naar de gnd

Ik bedoel, je trekt de signaaldraad even naar 0 met de pic? Dat moet niet, de servo heeft een continue signaal. nodig dat pulsbreedte-gemoduleerd is. Als je de signaaldraad niet aanstuurt, gebruik je de servo buiten z'n normale toepassing en is ongedefinieerd gedrag niet zo vreemd.

Helemaal niet.

Als je de signaaldraad continu laag houdt, dan maakt de servomotor geen ondefinieerbare bewegingen, maar doet ie helemaal niets.
Je kunt hem dan gewoon met de hand verdraaien zonder dat ie tegensputtert.

Als je de draad echter los hebt hangen (of de poort hoog-ohmig hebt ingesteld), dan kan de servomotor gekke dingen gaan doen omdat ie allerlei stoorpulsen opvangt.

Nou ja, in de praktijk zal het wel zo zijn dat ie stil blijft staan, maar je werkt buiten spec. In principe moet je continue pulsen aanbieden. Er is al een topic over geweest blijkbaar: http://www.circuitsonline.net/forum/view/24186
... en TS wil je servo toch ook laten bewegen neem ik aan?

[Bericht gewijzigd door flipflop op (11%)]

Eindelijk iemand die me begrijpt;)

ik heb het geprobeerd en als het signaaldraadje eerst een tikje op de gnd krijgt is de storing weg, even aanpassen aan het pic programma en m'n robot zou het dan moeten doen. in ieder geval erg bedankt Frits;)

Zei ik toch al bovenaan, een van de eerste posten :)

Het is alleen nodig om continu pulsen te sturen als er krachten op de servomotor blijven staan (bijvoorbeeld een besturing van een modelauto, omdat deze anders tijdens het rijden van de auto verplaatst kan worden door de krachten die de wielen op de servo overbrengen.
Door continu de pulsen aan te bieden, corrigeert de servo weer.

Maar als er geen krachten van buitenaf komen, is het helemaal niet nodig om continu pulsen aan te bieden (de servo neemt alleen maar meer stroom op).
Bij me thuis moet een servo een spiegel openen, als die dat gedaan heeft, stoppen de pulsen en blijft de spiegel zo staan.
Ook een groot formaat potmeter wordt bij me thuis aangedreven door een servo.
Als deze de potmeter in de opgegeven stand heeft gezet, dan mogen de pulsjes wegblijven, die potmeter loopt heus niet vanzelf weg naar een andere stand.

EDIT:
Meer info hierover: www.picbasic.nl/beginners8.htm , www.picbasic.nl/poster.htm#servo en www.picbasic.nl/theezetter.htm

Op 1 maart 2008 22:05:44 schreef flipflop:
[...]

... en TS wil je servo toch ook laten bewegen neem ik aan?

Ja, maar als ik hem aanzet en hij meteen vastdraait kan je hem niet echt laten bewegen;)

Op 2 maart 2008 12:47:38 schreef AC/DrieC:
[...]

Zei ik toch al bovenaan, een van de eerste posten :)

jah maar was voor mij niet duidelijk welke draad, maar in ieder geval ook bedankt dan;)

geachte mede-hobby-ist ik heb nog wel een tip. een weerstand van 330 Ohm in de signaal-leiding. Het verwisselen van de - en puls heeft dan geen gevolg omdat de stroom wordt begrenzd op een veilige waarde. ik pas dat altijd toe.