Wie kan me helpen met het uitrekenen van een vermogenweerstand voor mijn 5-Phase stappenmotor.
Ik kom er zelf niet meer uit
Mijn dank zal groot zijn
Daarvoor moeten er wel meer gegevens op tafel komen !
Wat is de voedingsspanning ?
-Motor spanning (spoel spanning)
-De stroom door de spoel
-Eventueel de weerstand van de spoel
Ja Sorry MMsoft.
Het is een Berger Lahr 5-phase stappen motor.
Type: RDN599/50
De voedings spanning wordt: weet ik nog niet
Motorspanning: weet ik niet
Stroom door de spoel: op het kap je van de motor staat:
Iw = 1,15 A
de weerstand van de spoel: op het kapje van de motor staat: Rw = 3,5 ohm
Bedankt nonaak
klein is fijn
Moderator
FAQ lezen, daar staat overgens ook iets in over topickicks.
Maar, R=U/I?
3.5Ω · 1.15A = 4.025V
Stel je wilt het ding op 5V laten werken dan moet je 0.975V verstoken bij 1.15A, oftewel 1,12125W.
0.975V / 1.15A = 0,848Ω
Dat is wat ik bedoel. die formule is tovertaal voor me
ik heb net eens door gebladert hier op de site, en er staan veel goede tips.
maar ik weet niet hoe ik dat moet uitrekenen.
als iemand dat voor me wil doen, dan kan ik vooruit met m'n hobby en de ander heeft weer een goede daad vericht.
Dus is iedereen blij.
Ik ben gewoon een bouvakker die de heledag op de bouw staat te ploeteren. En electronica,cnc is een bezigheid, en niet m'n vak
groetjes nonaak
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Op 5 maart 2008 19:21:06 schreef nonaak:
En electronica,cnc is een bezigheid, en niet m'n vak
Dus dan hoef je er geen verstand van te hebben? Zo kom je natuurlijk niet ver, sorry dat ik het zeg.
klein is fijn
Moderator
Geen boek nodig, de formule heb ik voor je uitgetypt. Zonder enige vorm van extra info kunnen wij ook niets.
Maar ik moet Fuzzbass gelijk geven, als R=U/I al tovertaal voor je is dan zou ik maar eerst even wat literatuur gaan lezen voordat je een CNC machine gaat bouwen.
Kijk ik ben handig met aluminium, ik wek daar dagelijks mee op gebouwen.
Ik heb hier de machines, materieel en de kennis om de machiene te bouwen.
Alleen de elektronika is niet mijn ding. maar daarom veel geld uitgeven aan duure 5-phase stappen motor drivers.
Probeer ik er zelf een te maken......
maar als het zo moet...
zucht.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Zo moet je het niet opvatten. Het is meer een waarschuwing: R = U / I is zo ongeveer de basis van de basis in de elektronica. Als je dat nog niet eens weet, zal het zeer moeilijk worden om een stappenmotor driver te gaan maken. Natuurlijk is dat wel mogelijk, alleen het is een waarschuwing: weet waar je aan begint. Als je iets niet zeker weet, gewoon hier vragen. Beter 5 vragen hier dan dat je al je onderdelen opblaast.
klein is fijn
Moderator
Op 5 maart 2008 21:48:02 schreef nonaak:
maar als het zo moet...
Tja, zolang jij geen info geeft (zoals bijvoorbeeld de spanning waarop de stappenmotor moet werken!) kunnen wij niets berekenen.
En ik ben degene die mag zuchten, want ik heb in dit topic al een keer om extra info gevraagd.
http://www.uploadarchief.net/files/download/5-phase_sch.pdf
[Bericht gewijzigd door nonaak op (19%)]
klein is fijn
Moderator
En? Ik zie daar 5 12Ω 10W weerstanden, daar valt weinig aan te rekenen. Gewoon te koop in de winkel.
Plus een stel 1N4007 die na verloop van tijd stuk gaan omdat ze geen 1.15A aankunnen.
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (30%)]
Het lukt me niet om een schema hier te maken. Maar die link werkt wel (hoop ik).
Ik heb dit schema + de software voor de PIC gekregen van een aardige meneer, wiens naam ik niet meer weet.
Ik heb de schakeling gebouwt, en het werkt prima (zonder die weerstanden dan) mijn stappen motor is van BergerLahr.
Type RDM 599/50 ik heb al veel gegoogelt en ge yahoot, maar ik vind niks van dit type terug ( wel veel bijna de zelfde) dus ik weet niet op hoeveel volt hij het fijnst voeld. ik weet alleen dat het een 5-phase motor is en er staan die twee dingen op van : Iw = 1,15 A en Rw = ohm.
(ff de kinderen naar bed brengen)
dus het enigste wat rest is de weerstanden waarden.
klein is fijn
Moderator
Kijk, had je nou meteen die info gegeven dan was al dat getouwtrek niet nodig geweest.
Je hebt een 8.2Ω weerstand nodig van minimaal 10W. Beter is het om iets van 15W te pakken, gezien het ding meer dan 9W staat te verstoken.
sorry dat het ff zo wazig ging hiero.
Dus de diodes die gaan er snel aan.
Ik dacht dat de 7 in 1N4007 voor de ampere bedoelde.
p.s. als iemand de het paketje 5-phase ook wil hebben, zeg het maar hoor
klein is fijn
Moderator
Een 1N4007 kan nog steeds maar 1A aan. Die 7 aan het eind staat voor de spanning die de diode aan kan. Zulke dingen staan allemaal in de datasheet.
klijn is fijn. super bedankt voor de weerstanden.
En over die diodes heb je gelijk in. dat is makelijk zat om zelf uit te zoeken.
Maar het is wel fijn dat je me het even zecht dat ze kapot gaan daar heb ik zelf niet aan gedacht.