Op 2 augustus 2007 22:22:41 schreef Wiebo:
[...]
Yup! ;)

Wil je 't definitieve schema posten?
Wel leuk om te zien hoe 't uiteindelijke schema eruit ziet.

Hoi,

een definitief schema is er nog niet. Hij werkt wel, maar ik wil de efficiëncy nog boven de 97% krijgen. Ook volgen er nog enkele verkleiningen voor de print, zoals een trafo welke de hulpspanningen voor de FET/IGBT sturingen voorziet, te vervangen door 2 DC-DC converters. Momenteel ligt dit project even stil, maar er komt zeker nog een staartje aan ;)

Mag ik even informeren hoever je nu zit, ik ben ook geinteresseerd geraakt hierin, maar ben zelf nog niet zover geraakt! Is er al een nieuw schema van het werkende circuit?

Op 31 maart 2008 20:04:11 schreef koenb:
Mag ik even informeren hoever je nu zit, ik ben ook geinteresseerd geraakt hierin, maar ben zelf nog niet zover geraakt! Is er al een nieuw schema van het werkende circuit?

Hoi, ik ben een kameraad aan 't helpen met zijn bouw, dus geen tijd meer...
Er is wel een verbetering gemaakt waardoor de dimmer goedkoper en kleiner word. Ik heb de trafo die voor de hulpspanningen zorgt weg kunnen laten dmv enkele diodes en elco's. De spoelen van het uitgangsfilter moeten een serieuze inductie hebben, maar 't werkt. Heb nog geen nieuw schema gemaakt... Succes!

Ok, dus zijn er nog geïnteresseerden? Het huis van m'n kameraad is af, ze wonen er intussen in en hebben een dochtertje gekregen. Tijd om de draad hier weer op te nemen...
Ik ben het schema aan 't optimaliseren om het zo goedkoop en klein mogelijk na te kunnen bouwen. (geen transformatoren meer) Tot nog toe geen problemen, op het uitgansfilter na. Ik had hiervoor een LC kring gebruikt waarvan de L in serie staat en de C parallel over de belasting. FOUT! De FET's werden redelijk heet bij geringe belasting: maw, bij een bepaalde belasting kwam de LC (serie-)keten in resonantie en rara, veel te grote stroom door m'n FET's...
Wie kan een goed en klein filter bedenken met volgende eigenschappen:

50 Hz AC moet doorgelaten worden en de PWM moet eraf gefilterd worden. (19,531 kHz PWM bij 10 bits resolutie, 39kHz PWM bij 9 bits resolutie en 78,12 KHz bij 8 bits resolutie bij een Processor op 20 MHz)

Ik dacht aan een LC parallelketen die in serie met de uitgang hangt, en resoneert op de PWM frequentie. (bij voorkeur 78 kHz) De 50 Hz netfrequentie word gewoon doorgelaten. Evt. hierachter nog een LC parallelkring parallel erachter plaatsen en die resoneert op 50 Hz. (die 50Hz doorlaat dus)

Iemand?

http://www.uploadarchief.net/files/download/sinewave%20dimmer.pdf

hier de link nog eens met het schema. Het filter op dit schema is dus hoe het NIET moet... :o)

Zo wordt het in frequentieregelaars anders wel gefilterd.
Zou goed moeten gaan.

Die 1N5406 diodes zijn veel te traag voor deze toepassing.

Jah, het was een oude versie van Proteus, deze had geen snellere types in de library staan. Maar geen probleem, de meeste FET's (ook de IRF740) hebben Reverse Current Protection diodes tussen de drain en source, welke meer dan sterk en snel genoeg zijn voor de belasting. Op het nieuwe schema zijn deze dus ook weggelaten.

Dat filter zou kunnen kloppen. Miss zijn de waarden gewoon niet goed. Hier kan een willekeurige belasting op aangesloten worden (R, L of C), en dat maakt het moeilijk. Het filter kan in resonantie geraken bij een bepaalde belasting. Dit al eens gesimuleert met Proteus. Met een elektronische trafo (capacitief) ging er 17Amp door m'n FET's, om de trafo met 280mA te voeden...

Ik zie dus enkel heil in zuivere, niet-variabele LC parallelle kringen welke in serie of parallel geplaatst worden aan de uitgang/belasting... Enkel hierdoor kan een willekeurige belasting aangesloten worden.

De transformatoren zijn jammer genoeg niet weg te laten door de eisen die ik wil...

btw, het laatste schema. Tis nog niet af, maar het vormt toch al een beter beeld: http://www.uploadarchief.net/files/download/sinewavedimmer_2010.pdf

Aangepast Filter: LC parallelkring spert 27,7 kHz.

http://www.uploadarchief.net/files/download/sinewave-dimmer_2010.pdf

Dit is de enige frequentie waarbij de LC seriekring in resonantie is en kortsluiting zou kunnen veroorzaken. Zou opgelost moeten zijn zo. Binnekort testen of de FET's nog warm worden en of 'k het rendement van 98% haal, en een vermogen van 1 of 2kW/dimmer. (slordige 10A)

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum, en zag deze post. Ik zou graag binnen een aantal maanden in ons nieuwe huis dimmmers inbouwen voor de verlichting, maar ook de stekkers.

Is dit circuit hiervoor bruikbaar?

Gr
Steven

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (52%)]

@Wiebo Het schema klopt niet helemaal.

Wat ik zie zijn twee halve bruggen die in serie met elkaar staan.
Ook de manier waarop dit getekend is is fout.
Voor Q5 teken je een N fet en voor Q6 teken je een P fet, maar er staat bij dat het type IRF740 is, en dat is toch een N fet.
Datzelfde doe je ook bij Q7 en Q8, bovendien is de manier van aansturen helemaal fout als je N fets zou gebruiken.

Een ge-intregreerde mosfet driver zou wellicht makkelijker zijn, zeker voor de lage Qg van de IRF740.

MartinV: Je moet het anders zien, het is een AC PWM chopper met filter erachter, niet echt twee keer een halve brug. De gebruikte FETs zijn alleen van het type N. Er zijn ook alleen N-FETs getekend, de drain en source zijn alleen verwisseld!

Heb je toevallig ook de source code van de PIC?

Ik wil ook niet moeilijk doen, maar is er iemand die het schema wat kan uitleggen? Ik ben nl. nog nieuw in het hele elektronica gebeuren.

Welkom. Het is ongebruikelijk een oud topic te schoppen met een nieuwe vraag. Open liever een nieuw met een linkje naar het oude.

"Bruikbaar" is het allicht wel, maar het is ongebruikelijk dit voor zo een toepassing zelf te bouwen, want duur ten opzichte van gekochte oplossingen en het vereist veel kennis en kunde qua veiligheid.
Reken op een paar prototypes en een paar dure oepsen.

Full-wave dimmen is natuurlijk mooi, is maar moderne (LED-) spots veroorzaken zelf ook harmonischen. En kilowatt's aan verlichting thuis is alweer ongebruikelijk. Wat is de situatie ?

@StevenDR: Open even zelf een topic, en laat deze rusten.