fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
OK, ik wist dat het iets met 10 was. Ik moet dus de meetzender op extern FM gezet, de zaagtandgenerator aansluiten op de functiegenerator zijn sweepingang. De uitgang van de functiegenerator dus op 10Hz (?, ik dacht dus 10KHz) op de modulatie ingang van de meetzender en de uitgang van de meetzender op de ingang van de ontvanger. Dan de HF probe op de Y van de scope en de functiegen via het t-stuk op de X=Y ingang. Ergens zegt mijn gevoel me dat ik iets fundamenteels over het hoofd zie.
Fred
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
functiegen: 10Hz, driehoek naar:
meetzender, op meetfrequentie, FM-modulatie, en maar weinig moduleren (daar zaten knoppen voor op)
De scoop op XY-mode; X de 10Hz uit functiegen (kanaal A), Y de HF-probe (kanaal B).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wat is nu de beste volgorde van afregelen van een ontvanger zoals de murphy. Het boek noemt wel alle meetmethodes maar niet echt waar te beginnen. De 1e RF buis doet het nu wel weer maar het ding is verder zo doof als een pier. Als ik een AM signaal op de antenne zet hoor ik het in de luidspeaker en ik kan het door het hele RF deel volgen dus blijkbaar werkt alles nu zoals het hoort alleen staat alles naast de frequentie.
RF: Per band:
meetzender op de antenne, radio op goede frequentie midden in band, dan de scoop 1:10 op de uitgang van de laatste HF trafo, Dan draai ik alle trafo trimmers/spoelkernen op max amplitude. Doe ik dit echter met een AM signaal dan hoor ik de toon behoorlijk vervormen en met het toenemen van de amplitude neemt de modulatiediepte af. Dus het gehoor lijkt mijn methode fout. Daarom wil ik het met sweepgenerator gaan doen, maar moet ik dan een zo breed mogelijke top met stijle flanken of een zo hoog mogenlijke top krijgen met minder stijle flanken.
Dan moet de VFO gesteld worden zodat het mengproduct op het juiste MF uitkomt. Dat is lastig te meten vooral als de MF filters ook allemaal verlopen zijn. Dat wil ik doen door een 500KHz signaal aan te bieden op de eerste MF trafo en dan meten na de laatste.
(met de vfo uit) Daarna de VFO zo afregelen dat het antennesignaal maximaal uit het MF komt.
Is dit een juiste methode. Het manual gebruikt een wattmeter over de audiouitgang als indicatie van al het afregelwerk. Nu heb ik die wel (avo CT38) maar het AC meetkop is niet lekker. Die (hf)module is een diode in een messing huisje welke met drie pinnetjes contact maakt. (dmv een kabel welke ik helaas niet heb kun je hem ook extern gebruiken bij hogere frequenties) Door wat tegen het huisje te duwen doet hij het soms ineens even. Maar alles maakt toch goed contact en de diode heb ik ook al vervangen. (ook AC meet hij dan niet, de naald slaat zelfs negatief uit bij Watt meten)
Fred (want dat afregelen duurt zo wel erg lang)
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Ik moet zeggen dat ik ook geen ervaring heb met het afregelen van ontvangers. Maar het lijkt me vereist, en geen kwaad kunnen om de MF eerst op de goede frequentie te stellen. Breedte van 3kHz, en steile flanken.
Dan zit je natuurlijk met het probleem hoe je de breedte meet. Dat weet ik ook niet namelijk, en dat is toch wel vrij essentieel. Misschien dat je met het 100Hz filter van de racal iets kan doen. Kijken met de racal hoever heen en weer er signaal is. Dan weet je hoeveel kHz de breedte van je scoop is. Omslachtig is het wel.
Als je dan bijvoorbeeld over de helft van het scherm signaal ziet, dan weet je dat de bandbreedte dus de helft is van hoever je heen en weer sweept.
De RF-trappen moet je wel op max. amplitude afregelen. De selectiviteit is daar toch het probleem niet. Maar het kan een probleem zijn om het goed af te regelen, je moet spoelen en varco goed afregelen, anders wil de gelijkloop niet goed. Lijkt met niet eenvoudig. Ik zou niet weten hoe je dat netjes doet.
Trouwens, meten met een losse draaggolf, geen modulatie. Dan de grootte van het signaal op de MF bekijken. Dat is een goede indicatie. Wel de AVR (AGC in engels) uitzetten.
edit: Wat is nou eigenlijk de bedoeling van dat derde rooster bij een penthode. Want je kan het geloof ik direct aan anode hangen, of via een weerstandje aan de plus. Maar wat is het verschil ertussen? Het maakte geloof ik uit voor de uitgangsweerstand van de penthode. Iemand uitsluitsel hierover?
edit2: jay, het eerste zendamateurtje gehoord op mn buizen-(nu nog)-1kringer. 1m draadantenne is nog wel wat weinig
, maar dr komt nog een trapje voor.
Ja, eerst de MF goed zetten is een prima idee. Vaak kun je het signaal wel aan de antenneingang toevoeren.
Je kunt in het algemeen gewoon op maximum draaien. Het ontwerp is zo dat de bandbreedte dan goed is.
Alleen bij overkritisch gekoppelde bandfilters moet je dan de helft waaraan je niet draait even dempen. Maar die komen praktisch niet voor.
Als de kringen van je kristalfilter er naast staan, wordt het filter veel te smal. Ook hier gewoon op maximum dus.
Is de MF eenmaal geregeld, dan kun je de sperkringen op minimum signaal draaien (met de meetzender altijd nog op de betreffende MF frequentie, natuurlijk).
Zelf regel ik altijd gewoon mèt AGC af. Dat heeft twee voordelen: je kunt de AGC spanning meten als indicatie (of rechtstreeks op de S-meter kijken natuurlijk); en de ontvanger werkt onder normale omstandigheden, zodat eventuele impedantieverandering of meesleepeffect ook hetzelfde is als normaal.
De paddercondensator is meestal vast. Soms is hij wel verlopen of stuk, controleer dus zo mogelijk.
Verder blijft er dan niet veel over dan de VFO spoelen aan de lage kant van iedere band goed te zetten (meetzender op laag trimpunt, spoel draaien op maximum ontvangst), en de trimmers aan de hoge kant (idem op hoog trimpunt, en trimmers).
Daarna de RF kringen op maximale herrie, spoelen laag, trimmers hoog.
Is de padder OK, dan klopt het nu in het midden van de band ook. Beter kun je hem niet krijgen.
Het derde rooster van een pentode maakt dat het een pentode is. Hij zorgt er voor dat de secundaire elektronen, die uit de anode losgeslagen worden, niet naar het schermrooster kunnen.
Met dat doel moet het derder rooster dus aan de kathode of aan de nul verbonden worden. Bij veel pentodes zit hij intern doorverbonden met de kathode.
fred101
Golden Member
Er zijn 3 roosters. G1 is het stuur-rooster (control), G2 is het screen-rooster en G3 het suppression rooster.
de triode heeft een hele grote ingangs capaciteit voor RF dankzij het miller-effect bij common katjhode schakelingen. om dat tegen te gaan kwam G2 (tetrode). Dat wordt aan plus gehangen maar via een C aan aarder voor HF waardoor de Rin toeneemt, minder snelle reactie op veranderende anodespanning maar bij lage spanning vreselijk niet-lineair. De door secundaire emmissie van de anode uitgestoten electronen trekken nu naar G1 ipv terug naar de kathode. Vooral naarmate G1 positiever wordt.
Om dat tegen te gaan kwam G3 in de pentode. De naam zegt het al, suppression grid. Deze hangt aan de kathode en is negatief tov het grid en de anode. De secundaire emmissie wordt tegen gegaan maar de electronen van de normale emmissie hebben dan al te veel snelheid om er hinder van te hebben en passeren gewoon.
Fred (beaten bij FET zie ik nu)
(Z)weetvoetje
Ik zie tot genoegen dat Fred het tweede rooster ook heeft geroosterd.. eh, uitgelegd. Afscherming tussen (stuur)rooster en anode inderdaad.
fred101
Golden Member
Ik zat de datasheets van mijn buizenverzameling bij te werken en ik heb twee buisjes waar ik weinig van kan vinden. Het is de os40/1250 van tungsram. Wat ik weet is dat het een pentode is. Ik las ergens dat hij gelijk is aan een 804 maar het hele verhaal op die site klopte verder al niet (ze beschreven hem als indirect verhit met een 7 polige voet en hij is maar 5 polig dus direct verhit. De gloeistroom is 3A !!!!!
Lijken me leuke buizen voor een eindtrap, buizen in een bc191 achtige kast (met spiegelachterwand) en ik heb gelijk feestverlichting in de shack.
Fred
Volgens de site van Frank Philipse is de OS40/1250 gelijk aan een 804.
http://frank.pocnet.net/short/054/4/435.pdf
Pagina 2 voor de equivalent lijst.
De OS40/1250 is van Tungsram.
/off topic
Wat weten jullie afschuwelijk veel samen.
Vroeger als ik als beginnend amateurtje een vraag had over het aansluiten van iets, dan gaf ik even een brul op de repeater van Alkmaar en dan kwam er altijd antwoord, en vaak ook een antwoord (hmm.. nou ja, ik laat het maar staan zo).
Dit forum is net zo iets, maar dan in het kwadraat en een stuk uitgebreider. Wat geniet ik iedere keer weer.
(Z)weetvoetje
Ok, dan hang ik dat rooster niet aan de anode, maar via weerstandje aan plus.
(ik had freds reactie gister helemaal niet gezien)
(Z)weetvoetje
Nog eventjes geduld, het wordt al bouwende bedacht 
ga eerst eens een dippertje bouwen, denk ik. Handig voor het afregelen.
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op (41%)]
Op 12 april 2008 13:24:35 schreef Frederick E. Terman:
/off topic
[...]
Vroeger als ik als beginnend amateurtje een vraag had over het aansluiten van iets, dan gaf ik even een brul op de repeater van Alkmaar en dan kwam er altijd antwoord, en vaak ook een antwoord (hmm.. nou ja, ik laat het maar staan zo).
[...]
/off topic
Sterker nog, als je dat tegenwoordig op 2NOS doet, moet dat 'technisch gedoe' niet te lang duren ...
Anders komen de 'Mumsels' knijpen en fluiten.
Jammer!
@(Z) Ok, rustig aan hoor, als je maar opschiet!!!

(Z)weetvoetje
dipper zit elektronisch gezien in elkaar. Nu nog een kastje, voeding, en spoelen wikkelen. Ben nog wel ff zoet... Maar kzal daarna wel foto's plaatsen als ik klaar ben. Misschien krijg ik m dit weekend nog af.
fred101
Golden Member
valt nog vies tegen dat afregelen. Het MF is gelukt, nu de bfo. Dat is helemaal lastig want ik snap de meetmethode niet. Dat doen ze op gehoor, tonen moeten gelijk klinken aan het kalibratiekristal maar aangezien ik geen calibratiekristal heb wordt het al lastig. Hij staat in iedergeval zero beat. (wat ik wel eng vond was dat hij er echt kilometers naast stond, dan begin ik toch aan mezelf te twijfelen)
Kan ik niet de meetzender 1000 Hz hoger zetten, dan moet hij weer zerobeat staan bij usb toch ? En zo ook 1000Hz lager voor lsb
Fred
(Z)weetvoetje
2 dagen bouwen, en alhier het resultaat:
zo, hier een plaatje van de dipper. Zo simpel mogelijk gehouden. Frequentiebereik is 2-30MHz. (evt. nog naar onderen uit te breiden). Ik krijg er geen frequenties veel hoger dan 30MHz uit, dus ik laat het maar bij een kortegolfapparaatje.
Ik heb er een osc. in zitten met amplitude-stabilisatie, en ik meet de stroom die getrokken wordt door de stabilisatie-tor. Erg simpel, en het spaart die gevoeligheidspotmeter uit. Ik heb wel het idee dat ie daardoor wat minder gevoelig is, maar daar kan ik naast zitten. (ik heb tenslotte geen referentiemateriaal)
@fred: Meestal verloopt zo'n ding niet zo erg. Maar wie weet heeft iemand anders geprobeerd het ding te trimmen...
Als je 1kHz usb modulatie hebt, dan krijg je een golf op 1kHz boven de zendfrequentie; bij 2kHz modulatie 2kHz boven de zendfrequentie. Als je dat bedoelt.
Maar op het gehoor afregelen lijkt me niet verstandig. Met een meter kan je het een stuk beter doen.
(Z)weetvoetje
Ik heb 3 spoelen; 2-5.5; 5.5-14;12-30MHz.
Als pluggen heb ik zelf wat in elkaar geflanst van wat PVC-pijp. Ik had niets meer liggen, en op zondag zijn de winkels natuurlijk dicht. Ik had beter jack-pluggen kunnen nemen, maar het werkt wel.
Ik had een varco met trommelschaal en vertraging, dus ik heb daar een papiertje overheen geplakt, en dat werkt. Echt grote nauwkeuerigheid heb ik niet nodig.
fred101
Golden Member
@#$%^&^%$$@$ de tweede RF buis blijkt ook defect. Alles zat een mee. De MF-filters mooi met de wobbelaar afgeregeld, Toen de RF unit: band 1 met de meetzender erop. Band 2 ook geen probleem maar toen kwam ik boven de 3MHz en toen deed de tweede pentode niets meer. En drie maal raaien wat dat is, er zitten er 6 van in het kreng. De illustre CV303 oftwel EL22. Zie daar maar aan te komen, zelfs Jan heeft er maar 1 en die doet ie niet weg. Ook verder geen alternatieven dus dat wordt weer een tweede operatie. Het is dat ie zo zwaar is anders ging ie het raam uit 
Fred
Fred
Een EL22 (als ie al bestaat) is geen RF buisje. Je bedoeld een EF22. CV303 is een EF22. Volgens de buizenboeken is er geen moderne (andere voet) vervanger.
Ik zou toch maar eens lid worden van de NVHR. Op de NVHR beurzen staan genoeg handelaren met dit soort buisjes.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (18%)]
CV303 is inderdaad EF22, komt oa. ook voor in de Murphy B40 meen ik.
Ik heb er nog wel een paar als je echt omhoog zit, Fred.
In het uiterste geval kan er ook een EF41 in (rimlock).
[Bericht gewijzigd door KT88 op (19%)]
fred101
Golden Member
Het is inderdaad de EF22 natuurlijk (in een murphy 62B). Ik gooi die letters nog al eens door elkaar. Ik heb er een andere buis CV303 ingezet (uit het MF) en dan doet ie nog niets. Alle Ctjes eromheen getest en tijdelijk vervangen maar nog steeds niets. Spanningen waren goed. Toen het spoelbakje eruit gehaald om FET zijn advies op te volgen en de padder te checken. Alle Ctjes daarin waren goed. Toen maar eens de resonantiefrequentie bepaald. De ontvanger en meetzender stonden op 9,8MHz maar de resonantie frequentie ligt op 8 MHz. De hoofdvarco staat op 305pF, om hem op 9,8 te krijgen moet de varco naar iets van 170pF. De trimmers zijn echter maar 35pF en 2-22PF, de padder is 630pF, de spoel iets van 0,1-0,4uH.
Dit is geen kwestie van verlopen. Het scheelt 2MHz. Of deze spoelbak hoort daar niet of de hoofdvarco staat er (alleen in deze band) goed naast. (band 1,2 en 3 gingen goed).
Edit: Heb net de boel uitgerekend, de spoel zou 1 uH moeten zijn om op de juiste frequentie te zitten. Bij deze frequentie zou hij nu 1,6 uH moeten zijn maar ik meet een compleet andere waarde. Zal het nog eens nameten met ingebouwde doos ivm paracitaire C's en L's. Blijft heel vreemd.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (14%)]