Ik loop me rot te googelen naar een wind snelheids opnemer.
http://www.boatshop.be/components/com_virtuemart/show_image_in_imgtag.php?filename=467d85a5dd84f086a5284ab0c6d33f9f.jpg&newxsize=90&newysize=90&fileout=

Zo eentje dus ongeveer.
Iemand een idee waar te krijgen.

waar je die krijgt weet ik niet,
wel komplete set conrad

Hey m8

Zat ff op c*nrad. En daar zag mijn oog het volgende.

DRAADLOZE WIND/REGENSENSOR
Bestnr.: 646021 - 8A

€99,95

Eens googlen op 'anemometer'

Of zoeken op 'weerstation', meestal zijn er wel losse sensoren te verkrijgen.

Of anders drie halve pingpongballen aan een cassetterecordermotortje.
(Wat doen ze eigenlijk met die vierde helft? Reserve? :))

/e: Of nemen ze daar tegenwoordig soms een stappenmotortje uit een diskdrive voor? Misschien wel nauwkeuriger.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (31%)]

Een lichtsluisje, dat geeft een stuk minder mechanische belasting.

@2N3055:
Als je er één gevonden hebt, laat het hier even weten.
Ik heb een maand geleden ook gezocht (zonder resultaat overigens).
Ja, alleen die complete sets van Conrad, maar het gaat mij ook alleen om de anemometer.

Op 20 april 2008 21:58:17 schreef Sine:
Een lichtsluisje, dat geeft een stuk minder mechanische belasting.

2 magneetjes (2, om het geheel niet uit balans te brengen) en een Hall-dedector doen het ook goed.

@Frits: ik heb mijn anemometer destijds gevonden bij een winkel voor scheepsbenodigdheden.

Kijk eens bij het jachtenspul of Autohelm oid. geen spareparts levert.

Ik heb ook wel ontwerpen gezien voor windsnelheidsopnemers die zonder bewegende delen werkte.

Van de week zal ik weer eens googlen of ik ze kan terug vinden.

"Ik heb ook wel ontwerpen gezien voor windsnelheidsopnemers die zonder bewegende delen werkte. "

Zoek maar eens op 'pitot tube'. Worden in vliegtuigen gebruikt als snelheidsmeter...

Ik heb ook wel ontwerpen gezien voor windsnelheidsopnemers die zonder bewegende delen werkte.

werkt met een venturi en dan onderdruk meten

Er zijn meerdere methoden, het kan ook met ultrasoon geluid of thermisch.

De laatste wordt bij mijn weten vooral gebruikt bij lage luchtsnelheden, bijvoorbeeld om ventilatie te meten.

Bedenk wel dat dat soort alternatieven meestal richtingsgevoelig zullen zijn.

Er zijn zo te zien behoorlijk wat aanbieders van materiaal voor (semi-) professionele weerstations :)

Gira heeft die dingen wel zag ik net op Google:
http://www.gira.com/nl_BE/produkte/druckansicht.phtml?id=99
//EDIT: Ik weet dat de TU Gira verkoopt, maar er zullen ongetwijfeld meer zijn.

[Bericht gewijzigd door BernardV op (27%)]

Deze week net een setje in de aanbieding bij de Gamma voor 44 euries. Ga ik maar eens halen en uit elkaar halen.

Als meter kun je een fietscomputertje van een paar euro kopen. Om hem af te regelen kun je dan het ding buiten de auto houden en op een bepaalde snelheid afregelen.

Op 16 juli 2008 21:42:48 schreef Vonkentrekker:
Als meter kun je een fietscomputertje van een paar euro kopen. Om hem af te regelen kun je dan het ding buiten de auto houden en op een bepaalde snelheid afregelen.

Zolang het buiten niet waait ja ;).

Farnell heeft ook een hele set anemometers, vooral die flukes zien er wel fancy uit (en duur).

je hebt ook nog een andere soort windsnelheidsmeter zonder bewegende delen: de "hetedraadmeters" ik vermoedt dat als je googeld op hot wire anemomenter wel het een en het ander zal vinden. Door zelfbouwers wordt als hotwire dikwijls een gloeilampje gebruikt waarvan men de glasballon verwijderd (dit kan nu eens niet met een led :P)
werkt zéér goed, maar exponentiële uitslag (valt recht te trekken met een tor in het feed-back circuit)

Op 17 juli 2008 01:17:10 schreef jongensenwetenschap:
werkt zéér goed

Niet op langere termijn, thermische massaflowmeters hebben het probleem dat er een laagje koolstof groeit op het verwarmingselement / gloeidraad. Op korte termijn zie je daar niets van, maar op langere termijn gooit dat letterlijk roet in het eten.
Plus dat je buiten nog eens zit met de luchttemperatuur, en vochtigheid.

Al met al lijkt het me niet echt een betrouwbaar ding om op het dak te schroeven. Iets met drie pingpongballen, een gatenrader uit een oude muis en een lichtsluis lijkt me een stuk betrouwbaarder.

Je hebt kans om er een te vinden bij bedrijven die kassen slopen.
Daar staan voor de klimaat regeling altijd windsnelheids meters op.