klein is fijn

Moderator

Op 30 april 2008 00:18:58 schreef big bang:
Wie kan deze:

Je monteert een thermometer voor je wagen, en gaat bij warm weer aan hoge snelheid rijden. Wat gebeurt er:

A) aanduiding temperatuur blijft dezelfde als bij stilstand
B) aanduiding daalt ten gevolge van grotere luchtstroom langs de thermometer.
C) aanduiding gaat omhoog doordat er warme luchtmoleculen met hoge snelheid botsen op de thermometer.

Je kan dit niet echt simuleren met auto's die een standaard thermometer aan boord hebben als deze ingewerkt is, dus vrij goed beschut tegen windinvloeden.

- - big bang - -

Hmm.. Aan de voorkant van je auto is de luchtdruk hoger, maar ik denk niet dat dat veel uitmaakt. Logischerwijs zou ik zeggen dat de temperatuur naar beneden gaat vanwege een luchtstroom.

De stroom warme lucht zorgt dan wel niet voor koeling van de thermometer, maar een auto die stil staat op een warme dag wordt een stuk heter dan een rijdende.

In mijn Dollomite zit er sinds kort een electrische fan, springt enkel aan bij lage snelheden en warme motor. Bij hoge snelheden passeert er meer koele lucht, waardoor de radiator makkelijker zijn warmte kwijt kan, en dus afkoelt.
Ik ga dus voor B, want elk ander antwoord moet maar eens mee komen rijden met mij ;)

-Tiube

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ho, denk fout, je gaat warmte (bv van koelwater) afvoeren naar lucht , meer lucht is meer afvoer.

bij die thermometer geld dat niet.

afkoelen? dan moetje warmte ontrekken, een natte doek erom en water laten verdampen zou de temp laten zakken.hier ook niet het geval.

de lucht temperatuur is xx graden , ook bij 120 km/h, aleen de wrijving van de lucht langs het oppervlak van de thermometer zal de temp doen stijgen, zei het minimaal

Zoef de Haas.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ik ga gewoon voor antwoord A en waarom, de temperatuur verandert niet indien alle luchtmoleculen dezelfde temperatuur hebben. Of dat ding stil hangt of in een luchtstroom maakt in dit geval niet uit.

Wel is er een verhoging van de temperatuur bij een plotselinge druk verandering. Dat komt omdat een bepaald aantal moleculen van gelijke temperatuur plotseling in een afgesloten ruimte deze temperatuur aan een veel kleiner oppervak gaan afgeven. Dat zou in theorie hier ook kunnen gelden, maar dat is te verwaarlozen.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op woensdag 30 april 2008 02:39:26 (43%)]

pompopom

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

Typisch vraagstuk rond "gevoelstemperatuur"

Een mens zal het effectief kouder krijgen moest je die vooraan op je auto monteren (alhoewel hem het zweet wel zal uitbreken)
Een temperatuursensor zal bij normale snelheden dezelfde waarde aangeven.
Maar: stel dat je heel snel zou rijden (zowat de snelheid waarmee de spaceshuttle de atmosfeer terug binnenkomt) dan zal de temperatuur wel degelijk stijgen. Maar dan weer: de temp stijgt dan ook effectief, het is dan geen verkeerde meting.

Enfin mijn antwoord is dus A

de temperatuur op de thermometer voor op een rijdende auto zal niet dalen of stijgen, maar de thermometer nat is en nat wordt gehouden zal het kwik wel zakken omdat verdampend water warmte ontrekt aan de omgeving, dus in dit geval de thermometer.

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@shiptronic: mijn favoriete phrase over managers ge-quote!

@ zoef: feitelijk vertel je hetzelfde wat ik idd zei dus: die gate hangt idd aan massa en oscilleert daar neit.

@ big bang: ervanuitgaande dat de temperatuur van de motor niet van invloed is (dus met andere woorden ver genoeg verwijderd EN de thermometer inderdaad op moment T=0 dezelfde temeperatuur heeft als zijn omgeving (buitentemperatuur en temperatuur van opstelling). Dan zal de temperatuur uiteraard de buitenlucht aangeven.

Echter ga je rijden zal er botsing paats vinden met luhctmolecuceln en loopt de temperatuur op

het verhaal waar je op DENKT te doelen volgens mij is idd dat een automotor zo wel koeling ondervindt: das logish die botst met koudere moleculen dan hijzelf. Hij krijgt steeds een nieuwe omgeving (immers nieuwe lucht) en die is koeler. Daaaraan kan hij dus warmte afgeven. Daarom koelt die het effect van de botsing met de moleculen is daar te verwaarlozen.

@HMH en @Zoef,
Je zit er erg dichtbij! Maar niet dicht genoeg ... :)
De gate zit voor AC aan massa, klopt ook niet maar al zou je de gate op een aftakking van de spoel aansluiten dan piept het ding nog steeds niet.

Waarom? Omdat de drain van de fet hard aan massa zit via de spoel, slechts zes windingen koperdraad ... De spanning op de drain is vrijwel nul Volt ...

De eerste stap is het verwijderen van het touwtje van de kring naar massa.

Dan nog heb ik mijn twijfels over de werking, volgens mij is het ding van deze, redelijk onbekende, oscillator afgeleid:
http://www.qsl.net/va3diw/vackar21.jpg
Bron: http://www.qsl.net/va3diw/vackar.html

Zoek de verschillen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/onmogelijk.jpg

/e Link naar het originele (zeldzame!) document van J. Vackar: http://n1ekv.org/Oscillators/Vackar_wholepaper.pdf

;)

big bang

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Oplossing thermometerraadsel:

C) Bij zeer grote acceleraties, en zeer grote snelheden, met een behoorlijke luchtweerstand zal de gemeten waarde kunnen stijgen, door wrijvingswarmte. Echter in dit geval zeer verwaarloosbaar klein, dus niet van toepassing.

B) Afkoeling bekom je enkel doordat er energie onttrokken wordt aan de thermometer, en kan hier enkel door voorbijstromende lucht. Er is niks te verdampen en luchtdruk verandert ook niet. Aangezien de thermometer bij vertrek de luchttemperatuur al aangaf, zal hij niet verder kunnen zakken. Dit heb je ook bij een koelplaat op bvb. 45°C: pomp daar zoveel lucht van 45°C voorbij als je wil om te koelen, er verandert niks.

A) Zeer waarschijnlijk
De thermometer behoudt zijn stand van bij het vertrek tijdens het rijden.

Ik heb gemerkt dat sommige mensen nog nadenken over het feit dat als je er een mens vanvoor op monteert, die wel een afkoeling zou ondergaan, of een radiator.
Dat noemen ze een wind-chill factor, en is alleen van toepassing op voorwerpen die warmer hebben dan de voorbijstromende lucht. Voorwerpen die veel kouder zouden hebben dan de lucht zouden opwarmen! Een soort wind warming factor!

- - big bang - -

Fantomaz

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 16 april 2008 11:48:30 schreef klein is fijn:
Ah stik.. Ik ben dus ook nog niet wakker.

't Moet inderdaad Y = 15 + ((X-1) · 0,25) zijn, waarbij X = Y moet gelden.
Dan zie je al snel dat het niet gaat werken, en hetzelfde geldt voor Y = 30 + ((X-2) · 0,25).
Pas bij Y = 45 + ((X-3) · 0,25) is bij X = 59 X gelijk aan Y.

Dus:
3 zakjes elco's van 15,-
56 LED's van 0.25
41 weerstandsassortimenten van 1,-

Geeft 100 items, met een totaalprijs van 100,- gulden.

Auw... Dit topic was bij mij helemaal in vergetelheid geraakt.
Inderdaad is dit het goede antwoord.
Ik had graag nog wat willen mengen in de suggesties en de vergelijking met 3 variabelen, maar nogmaals... in de vergetelheid geraakt. ;(

ik heb nog wel een vraagje over die wind-chill ongein.
metaal raakt relatief snel opgewarmd en koelt snel weer af. waarom voelt een stalen plaat op kamertemperatuur dan zoveel kouder aan dan een houten plaat?
je voelt toch niet de warmte maar de warmte stroom, of het verlies? daarom lijkt het koud in de wind omdat het verlies groter is of schiet ik de plank mis :P

Zoef de Haas.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Die vraag is heel simpel te beantwoorden. Als metaal laten we zeggen 20 graden is en je hand is 35 graden, dan voel je een verschil omdat de metalen plaat warmte aan je hand onttrekt. Hout doet dat veel minder en zal plaatselijk heel snel de warmte van je hand opnemen, zodat er geen verschil meer is. Nog eenvoudiger voorbeeld, piepschuim zal daardoor warm aanvoelen.

Groetjes Hans.

ben het er nog niet helemaal mee een wat big bang zegt ipv alle lucht buiten zit water in..... zoiets noemens ze luchtvochtigheid.
dan is er altijd sprake van verdamping van water water wat tegen de thermometer botst.

en ook nog ooit gehoord van zonstraling dat kan de thermometer ook nog opwarmen.

of zoek ik het nu iets te ver weg?

Om te kunnen verdampen zou het er eerst op moeten condenseren ... naah

KT88

Overleden

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 30 april 2008 22:17:15 schreef big bang:
A) Zeer waarschijnlijk
De thermometer behoudt zijn stand van bij het vertrek tijdens het rijden.

Mijn Franse bak roest voiture heeft een pracht van een digitale buitentemperauurmeter, waarvan de sensor pal naast de radiator in de bumper is gemonteerd.

Ergo: bij starten heb ik de juiste buitentemperatuur, als ik op de snelweg rij ook enigszins.
In de file is het ineens heel erg heet....... http://forum.audiofreaks.nl/Smileys/default/rolleyes.gif

Thevel

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/gas-water-licht.jpg
Nog een raadseltje:
Een aantal kennen deze waarschijnlijk al, maar voor diegene die deze nog niet kennen ga maar ff lekker puzzelen.

Er zijn 3 woningen welke aangesloten moeten worden op gas, water en elektra.
De toevoeren van deze drie bevinden zich buiten.
Sluit de drie woningen aan, alles mag, achterlangs, door de woningen.
Een ding mag echt niet: de leidingen mogen elkaar niet kruisen.

Puzzelse!

klein is fijn

Moderator

Op 1 mei 2008 01:47:50 schreef thevel:
alles mag, achterlangs, door de woningen.!

Oke..
http://www.kleinisfijn.nl/co/water_gas_licht.png

Zo leuk als iemand z'n raadsel verprutst! >:) ;)

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 1 mei 2008 01:10:08 schreef KT88:
[...]
Mijn Franse bak roest voiture heeft een pracht van een digitale buitentemperauurmeter, waarvan de sensor pal naast de radiator in de bumper is gemonteerd.

Ergo: bij starten heb ik de juiste buitentemperatuur, als ik op de snelweg rij ook enigszins.
In de file is het ineens heel erg heet....... [afbeelding]

Bak roest??? ik heb die bak roest van jou gezien en das nu 1 van de weinige (recente) franse voitures waar ik ECHT repect voor heb.

MAar bij mij zit de temp meter wel mooi VOOR de radiator...

Jochem

If you want to succeed, double your failure rate.

Het raadsel zoals Sine hem geeft is zoals ik hem ken, dus met de regel 'door huizen heen mag niet'. Volgens mij kan hij in dat geval niet opgelost worden, omdat je altijd een lijntje hebt dat 'gevangen' raakt. Je ziet dat heel snel op het moment dat je de huizen even 'om' de bronnen heen denkt/tekent:

http://www.uploadarchief.net/files/download/energie_probleem.png

Die twee buitenste kun je nog wel oplossen, maar de laatste zal altijd een probleem blijven. Leuk raadsel om urenlang mee zoet te blijven. :)

Het raadsel zoals thevel hem geeft is, zoals KIF en bassie- al laten zien, niet moeilijk op te lossen.

Jochem

If you want to succeed, double your failure rate.

Valsspeler! Rechtsklik zeker?

klein is fijn

Moderator

Ik ben dus niet de enige die het nog weet.. :P