Hoi allemaal,
Ik ben voor school bezig met een onderzoek naar de drempelspanning van een diode en of deze temperatuurafhankelijk is. Ik heb gevonden dat de drempelspanning lager wordt als de temperatuur hoger wordt. Ik heb dit al op verschillende manieren geprobeerd te verklaren. En volgens mij heeft het iets te maken met dat het aantal vrije elektronen en gaten groter wordt als de temperatuur stijgt. Maar waarom wordt de drempelspanning dan lager?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Heb je Google? Probeer eens in te typen: "drempelspanning", "diode" en "temperatuur" (bij elkaar in hetzelfde zoekvakje).
Vervolgens lees je het document dat bovenaan in de lijst staat.

Allez pas op hè! Ook lezen wat niet meteen op het scherm past. ;)

Scheef_schaap

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Volgens mij is dit te wijten dat door afkoeling de atomen minder gaan trillen, wat geleiding bevorderd, wat dus de drempelspanning zal doen dalen.

Raar genoeg neemt de Hfe af bij transistoren als je ze gaat koelen. Heb ik zelf GEEN verklaring voor

free_electron

Silicon Member

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

-2mV per graad kelvin.
is een van de basiswetten van de fysica : warmte en mobiliteit. een diode houdt op met werken bij 0 K

[Bericht gewijzigd door free_electron op maandag 26 mei 2008 04:08:49 (29%)]