Hallo mensen.

Ik heb sinds enige tijd een nogal vaag probleem met mijn televisie: het grootste deel van de tijd doet het beeld het prima en is er niets aan de hand. Ik heb echter bijna elke "sessie" wel een keer dat het beeld ineens wegvalt en alleen nog het geluid hoorbaar is. Soms komt het voor dat er eerst zwarte strepen over het beeld verschijnen, waarna het tekstvak voor de zender indicatie ook streperig wordt alvorens hij helemaal wegvalt.
Ik heb geprobeerd te letten op de symptomen om te kijken of er regelmaat in te ontdekken is, maar dat lijkt niet zo te zijn. Het is dus niet alleen zo dat het gebeurt als hij net aan is ("koud"), of dat het na verloop van tijd gebeurt (als hij dus "te warm" is).
Ik vreesde eerst dat het aan de beeldbuis zou liggen en was al bang dat ik een grote miskoop begaan had. Vanavond kwam ik er echter ineens achter dat teletekst wel gewoon werkt op momenten dat het beeld wegvalt, dus ik neem aan dat ik (nog) niet voor de buis hoef te vrezen.
Dit alles vind ik heel vreemd en hoop dat hier techneuten rondlopen die mij kunnen vertellen waar het aan kan liggen. Moet ik mij voorbereiden om een nieuwe tv aan te gaan schaffen of valt het te repareren?

Het gaat om een 72 cm Grundig tv, model ST 70-755 TOP.
De leeftijd van het ding is mij onbekend, omdat ik hem een maand of 2 geleden tweedehands heb gekocht. Ik schat dat hij een jaar of 6 oud is, maar daar kan ik net zo goed helemaal naast zitten.

Het valt me trouwens ook op dat het beeld op de eerste scart aansluiting een stuk beter is dan op de tweede. Ik kan dat verschil goed zien bij het aansluiten van mijn STC van UPC Digital en mijn XBOX. Houden deze symptomen misschien ook verband met elkaar?
Alvast bedankt voor het reageren en ik hoop dat ik ooit ook een nuttige bijdrage kan leveren op dit forum, ipv alleen registreren om een probleem voor te leggen. ;)

Misschien iets in de tuner kapot? Check ook eens de printen op losse of gebarsten contacten. Vooral bij grotere componenten. Maar blijf van de dikke elco's af (of ontlaad ze eerst via een weerstand), en kom zeker niet aan de zuignap en de daaraan verbonden onderdelen!

Ik denk niet dat het aan de tuner zal liggen, deze is nl. ook nodig om teletext te kunnen gebruiken en geluid te kunnen horen...

Misschien zit het in het deel dat het signaal uit de tuner omzet naar beeld.

Oja, da's waar... Stom... :P

Het kan misschien ook iets met voedingsspanningen te maken hebben. Bij zwart beeld (teletekst) trekt ie het misschien beter dan met normaal beeld, al lijkt me dat sterk. Dan zou je af en toe ineens weer beeld moeten hebben.

Maar omdat het soms wel, soms niet is ongeacht hoe lang ie aan staat kan het een los contact zijn. Helpt een flinke klap met de platte hand op de beeldbuis toevallig? Wees niet bang, breken zal de buis niet, hoogstens als je 'm van 't kastje slaat! :D

Haha, van die benadering hou ik wel Benadski. Ik zal het eens proberen.
Misschien is het ook waardevol om te vermelden dat het niet uitmaakt of ik naar de tv over standaard kabel, DTV of de Xbox kijk, het gebeurt bij alle drie, daarom leek het mij ook niet echt dat het aan de tuner kon liggen. Aan de andere kant ben ik niet in de positie om aan jullie deskundigheid te twijfelen natuurlijk.
Ik ben niet bang om het ding open te halen en erin te kijken (vind ik juist boeiend), alleen dat ontladen van die condensatoren zou ik graag duidelijk uitgelegd zien.
Ik las iets over een weerstand aan een kabeltje dat ik dan aan de randaarde aan zou moeten sluiten? Iemand een link met duidelijk uitleg? Ik heb al gezocht in de search hier, maar dat was me niet duidelijk genoeg. :(

[edit]Flink rammen op de beeldbuis zelf helpt niet, heb ik net geprobeerd..[/edit]

Ik heb een zoort gelijk problem gehad met mijn grundig probleem. Eigenlijk had ik 2 problemen.
mijn eerste probleem was dat ik via de tuner en scart geen beeld meer had en daarnaast viel de tv steeds in zwart/wit.

Je zal je probleem moeten moeten zoeken in de ZF/IF amplififier

de Tuner werkt goed dat is je probleem niet.
het volgende verhaal geld alleen voor Grundig tv's in de serie CUC 5360 en CUC 5361 ( heb hier namelijk nu het schema van voor mijn neus liggen gehgeh
maar zal niet veel verschillen van de rest van de types)
CUC 5360/5361 is het nummer van het main board.

vanuit de tuner komt er een ZF/IF signaal en deze gaat naar de ZF/IF aplifier op deze kaart wordt het signaalo pgedeeld over 2 ic's (mijn geval een TDA 4482 en een TDA 4452) de TDA 4482 Regelt het geluid dus hier hoef je het niet te zoeken.

de TDA 4452 is het ic waar het video signaal van de tuner en de scart op binnen komt.

Wat belangrijk is om te weten is als het gebeurt dat het beelt zwart valt heb je dan ook geen signaal meer op de scart aansluiting ?

Als dit zo is dan kan je met groote zekerheid zeggen dat het probleem dus bij dit ic ligt.
of het ic stopt met werken als deze te warm word of hij is gewoon kapot. als dit ic warm word dan is de oscilator niet goed.
hierdoor zal het ic een aantal uitgangen niet schakelen en dus ook geen beeld geven.

Dit is optie 1.

Optie 2 van je probleem kan zijn dat de RGB kaart niet goed is.

Omdat jij wel teletext kan krijgen en ook geluid vermoed ik dat je probleem meer hier ligt dan bij de ZF/IF versterker.

Rede waarom is eenvoudig bij grundig tv's uit deze serie altands is dat teletext loopt niet via de RGB kaart maar gaat buiten om via het OSD

wat hier aan het handje kan zijn is het volgende het ic TDA 4685 heeft op pootje 17 en 19 een schakelaar zitten ( in het ic) pootje 17 zit met 1u50 volt aan massa en pin 19 met 1.5 k naar de sturing op de print achter op de buis
deze lijn schakelt het rgb signaal op de buis in voor video signaal. het zou kunnen zijn dat deze schakelaar niet funktioneert in het ic. als dit dit zo is dan ic vervangen

Hoop dat je hier iets mee kan

Greets

Remi

Zo was wel een verhaal maar je bent er toch om mekaar te helpen ja toch ????

Nou, inderdaad moet ik hier wel wat mee kunnen! Bedankt ervoor iig. Ik weet nu in welke hoek ik het zoeken moet, maar het is dus niet zo dat mijn tv af en toe op zwart wit over gaat, hij gaat gewoon ineens op zwart en soms gaat het beeld "rafelen" waarna hij alsnog op zwart gaat.
Dat hij te warm wordt lijkt me ook niet, want hij doet het soms ook als hij net aan staat.
Ik heb als hij wegvalt inderdaad ook geen signaal meer op de scart, omdat ik daar de xbox en DTV aan heb hangen en die vallen dan ook weg.

Dus als ik het goed begrijp zou ik volgens jou die TDA 4685 moeten vervangen? Brr... Dat zal wat worden. :)

zwart wit worden was mijn 2e probleem.

En het zou kunnen zijn dat je die TDA 4685 moet vervangen
maar die zit op de RGB kaart en wat ik uit je andere post lees heb je het probleem ook met scart dus valt de RGB kaart af als probleem voorloopig

check de ZF/IF kaart eerst

TDA 4452 IC die eerst f checken

Enneh, met checken bedoel je dus een multimeter erop houden om te meten? Jaja, I'm really new to this. ;)
Wil het echter graag leren.

Je zou het kunnen meten met een multimeter
maar als jee scoopje hebt zie je het duidelijker en makkelijker

:)