Als die sensor gewoon een spanning afgeeft, dan is het toch makkelijk? Wat betreft C-control sluit ik me aan bij EJ. Wat moet je uitgangssignaal zijn? Zet je een "max duikdiepte" ding tussen je RC ontvanger en de werkelijke pompmotor? Kan bij een zwakstroom signaal in dat traject?

Als ik zijn vorige uitleg goed begrepen heb moet de pic een spoel gaan aantrekken dat op zijn beurt een reedrelais aantrekt. Hierdoor komen de duiktanken of zo vrij om gevuld te worden/te legen (kort samengevat).

Je kan niet zomaar de pic tussen de ontvanger en servo's zetten denk ik. Of ja dat gaat wel denk ik. Dan moet je alleen zorgen dat het signaal van je ontvanger ALTIJD voorang krijgt op de instructies van pic zelf zodat je nog kan bijsturen als je hoger of lager wil.

Het zou mischien nog wel handig zijn als je nog een kanaal zou vrij hebben op de ontvanger waarmee je van op de kant de diepte kan vastzetten.

Ik ben wel benieuwd naar de precisie. Volgens mij moet dat ding nog heel nauwkeurig kunnen werken in stil water. Een verschil van enkele cm is onder water toch wel meetbaar denk ik.

hallo

er wordten geen pompen bedient
maar duikroeren de achterste duikroeren die houden de boot horizontaal door een soor elektronische waterpas
deze is over stuur baar door de zender
dus als ik dieper wil gaan varen zet ik op de zender de betreffende schakelaar op dieper duiken en dan verandert de hellings hoek van de water pas en gaat de boot dus dieper varen

maar vooraan zitten ook nog duikroeren
deze wil ik dus aan schakelen waneer een max diepte berijkt is van 2 meter
deze roeren zitten echter in de romp opgeborgen om schade te voorkomen
en een mechaniek zorgt dat deze bij bekrachtiging van een reed contakt naar buiten komen en in de stand komen te staan om de boeg (voorkant) naar boven te dwingen en dit tot de boot terug op een veilige diepte vaart
om dan terug in neutraal te staan (anders kunnen ze niet naar binnen door mechanische beperkingen)en dan terug in hun bergplaast opgeborgen te worden tot volgend gebruik

als de boot stil valt en dus niet meer vaart dan zorgt de hoofd balast tank sturing er voor dat deze tank leeg gepompt wordt en de boot naar boven komt zonder dat er van de zender uit een signaal komt
valt het zender signaal weg dan pomp de sturing ook de balast tank leeg

de boot in zijn ellement kan je zien op
http://users.pandora.be/mycl/1000
het zijn de twee bovenste filmpjes

de beschikbare plaats is de grote van een lucifer doosje
daar moet de processor in komen
een lineare servo
een relais en een 7805 voor de spanning van 5 volt
de sensor komt door de romp heen te zitten aan de onderkant van de boot
tussen de twee rompen (waterdichte compartiment )en de eigenlijke romp als model in te zitten

groetjes raf

Mischien moet je je vraag eens duidelijk formuleren. Ik bedoel hiermee: Wat verwacht je nou eigenlijk van de mensen hier op het forum?

Je hebt de plannen zelf al aardig uitgewerkt vind ik. Vraag je nu om een mening over die C-control? Of dat mischien iemand nog andere ideëen heeft voor de aansturing? Het is een beetje moeilijk omdat we niet juist weten hoe de besturing in elkaar zit. Ondanks je uitbundige beschrijving.

Formuleer eens concreet een vraag waar een antwoord op gegeven kan worden :). Of is het juist de bedoeling dat we samen wat gaan brainstormen? Ik ken niets van duikboten natuurlijk, mischien ligt het gewoon daaraan ;).

Ik denk dat je het beste een AVR of PIC kunt nemen, en die de verschillende signalen voeren. Je hebt een ingangssignaal van de drukmeter, een van de afstandsbediening, en een uitgangssignaal naar een servo o.i.d.

In de microcontroller kun je dan vrij gemakkelijk een regelkring maken, die ook alleen gaat corrigeren als er een significante regelfout is. Op die manier kun je het stroomverbruik ook een beetje in de hand houden.

In die controller kun je dan ook regelen dat de duikboot automatisch naar boven gaat als de accuspanning onder een bepaald niveau komt, of als de radioverbinding wegvalt. Ook zou je een "special case" signaal kunnen gebruiken (maximaal of minimaal signaal van de zender) waarbij je altijd naar boven gaat, ongeacht de informatie van de druksensor. Op die manier voorkom je dat de boot nooit meer boven komt als de sensor een keer stuk gaat.

hallo

in een zin wat ik bedoel ????
gaat niet lukken denk ik

ik ben er vanuit gegaan dat een servo test printje kon omgebouwd worden voor het doel dat ik wilde berijken
(potmeter er uit en druksensor er tussen)pulsjes servo gerelateerd er uit en klaar

lukt dus niet omdat er met verschillende signalen wordt gewerkt
de sensor geeft een spanning en het servo testprintje werkt met een laadstroom over een weerstand

dan ben ik de c control op de site van conrad tegen gekomen
a/d convertor aan boort en 1 of 2 pwm uitgangen
kostprijs binnen de perken van het budget en daar ik van vroeger nog wat basic ken zou programeren geen probleem mogen zijn
meer functie mogelijk heden op 1 chip en steeds aanpasbaar indien de situatie zich wijzigd

of het nu voor een duikboot of vliegtuig moet dienen de signalen zijn steeds dezelfde
tussen de 1 en 3 Msec pulsen daar kan je in de modelbouw alle richtingen mee uit

de eerste vraag was dus eigenlijk hulp om het printje aan te passen
en dit is nu geevolueert naar een c processo
dus eigenlijk brain stormen
want er zijn nog meer mogelijkheden van processoren of andere toestanden gegeven

groetjes raf

De PIC en AVR microcontrollers hebben ook een aantal A/D convertors aan boord. En (H)PWM uitgangen.

Maar als je gewoon een relais moet aantrekken, dacht ik te begrijpen uit je vorige posts. Waarom moet je dan gebruik maken van PWM?

Een mooiere oplossing zou inderdaad zijn de µcontroller tussen de servo's en de ontvanger zetten. Dat lijkt me ook wel goed doenbaar. Een µC heeft weinig nodig, dus mischien kan je gewoon een µC kopen met programmer (of je nu toch voor C-control of iets anders gaat laat ik even ter zijde, er zijn genoeg topics hierover op CO). Een 78(s)05 voor de spanning te regelen met 2condensatortjes voor af te vlakken en het ding werkt.

Als je dan al eens probeer gewoon de ingangs singalen van de zender door de pic door te sturen en de servo's zo aansturen. Dus waarschijnlijk moet je hiervoor niet eens de signalen wijzigen daar de ontvanger de goede pulsen al uitzend.

En dan probeer je de druksensor uit te lezen. Als je die 2 voor elkaar gekregen hebt hoeft er maar een beetje code meer bij die gaat ingrijpen adhv het signaal van de druksensor.

Ik zou dus zeggen ipv zo wat rond de pot blijven draaien hier, neem die soldeerbout vast en ga aan de slag ;). Veel meer mogelijkheden dan of de servo's aansturen of met dat relais zijn er toch niet denk ik.

hallo

het relais aansturen is niet zo een groot probleem
maar als ik overstap naar een pic of c control dan is er meer mogelijk dan alleen maar dat relais aan trekken
en als ik als basis die 1-3 msec neem dan ben ik vrij van aan de uitgang te hangen wat ik wil
en kan ik met een kleine aanpassing in het programma de opgedanen ervaring gebruiken in meer dan 1 boot(ik heb er 14)
en een pic heb ik nog nooit geprogrameert dus ken ik nul niets van
dan moet ik maar terug gaan studeren hahaha
op 52 jaar terug naar school dan maar

groetjes raf