Ja, een robotarm min of meer, was ook in me opgekomen, maar lijkt me veel lastiger om een stevige constructie van te bouwen.
Het probleem van die speling in de slipkoppeling, is dat je een extreem grote backlash krijgt; dus je laat de motor eerst een kant op draaien, en dan wil je de andere kant op, maar blijft het geheel nog een tijdje stilstaan omdat eerst de speling opgeheven moet worden.
Als ik het goed begrijp is het probleem met de slipkoppeling het 'niet altijd verplaatsen' ook al draait de motor. Maar zou dit probleem ook een probleem zijn als er met een laser verplaatsing wordt gemeten. Stel de machine slipt, geen verplaatsing, dus laser detecteerd ook geen verplaatsing, software blijft motor aansturen tot er wel verplaatsing optreedt.
De maximale theoretische resolutie is gelijk aan de horizontale of verticale resolutie van de camera, in pixels, gedeeld door het meetbereik.
Ik heb het voor mezelf proberen te schetsen.
Stel dat ik een camera heb met een resolutie van 920 pixels. Stel dat de camera links van de laser staat, stel dat de laser voor de camera langs schijnt onder een hoek van 45 graden.
De laser schijnt op een 'lat' die een rechte hoek maakt met de lichtas van de camera (of te wel vol in beeld).
Stel de lat is op 2 meter van de camera, en ik vindt het lichtpunt in horizontale pixel 240.
En ik ga de lat richting camera bewegen, dan verplaatst het lichtpunt naar rechts, stel dat het lichtpunt zich op een gegeven ogenblik bevindt in horizontale pixel 910, en de lat is 100mm verplaatst. Dan heb ik een precisie van 100/(910-240) mm per pixel.
Dus meetbereik gedeeld door (deel van) camera resolutie?
Je kunt voor 7500 euro aan servoregelaars en motoren kopen, dan is het geld op en heb je nog steeds niets gebouwd.
Als dat zo is kan ik beter een andere 'hobby' gaan zoeken. Floppy bouwt een weliswaar klein systeem voor zo'n 1000 euro, dan moet ik voor dat bedrag toch ook iets groters kunnen bouwen?
TS
Forgive my ignorance, maar TS staat voor ? (Topic Supplier/Source?)
Op 13 juni 2008 14:41:18 schreef geedsen:
Forgive my ignorance, maar TS staat voor ? (Topic Supplier/Source?)
Topic starter, diegene die de discussie begint.
Stel de lat is op 2 meter van de camera, en ik vindt het lichtpunt in horizontale pixel 240.
En ik ga de lat richting camera bewegen, dan verplaatst het lichtpunt naar rechts, stel dat het lichtpunt zich op een gegeven ogenblik bevindt in horizontale pixel 910, en de lat is 100mm verplaatst. Dan heb ik een precisie van 100/(910-240) mm per pixel.
In grote lijnen klopt dat, maar je spot is nooit 1 pixel groot, door het zwaartepunt van de spot te bepalen kom je nauwkeuriger uit.
Met een camera kun je het nog leuker maken door een laser te gebruiken die geen spot maar een lijn projecteert. Dan heb je in 1 klap een hele profiellijn.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je kunt voor 7500 euro aan servoregelaars en motoren kopen, dan is het geld op en heb je nog steeds niets gebouwd.Als dat zo is kan ik beter een andere 'hobby' gaan zoeken. Floppy bouwt een weliswaar klein systeem voor zo'n 1000 euro, dan moet ik voor dat bedrag toch ook iets groters kunnen bouwen?
Wat ik bedoel te zeggen, is dat je heel goed zult moeten kijken waar je het geld uitgeeft; ik heb toevallig net een order geplaatst (werk) voor 3500 euro, voor 2 niet al te grote servomotoren met regelaars en vertragingen. Je kunt, in veel gevallen, hetzelfde bereiken voor veel minder geld, als je iets minder "industriële" eisen stelt.
Vooral als je kunt leven met een lagere loopsnelheid, wat resulteert in een lager motorvermogen bij hetzelfde koppel, kun je erg veel besparen.
Industriële servo's zijn bijna altijd borselloze motoren. Als je genoegen neemt met borstelmotoren, met de nadelen die daarbij horen, wordt het geheel al veel goedkoper.
Voorbeeld: de Gecko G320 kan 80V/20A aan, oftewel 1600W. Deze is bedoelt voor normale DC motoren met borstels, en kost 114 euro. Deze regelaar kun je alleen aansturen met stap/richting signalen.
Voor een heel voordelige industriële regelaar van 800W (de helft dus), ben je 600 euro kwijt. Deze is echter bedoelt voor borstelloze motoren, heeft een CanOpen veldbus interface, heeft een positioneer, snelheid en koppelmodus, kan zelf versnellings- en vertragingsflanken genereren, en nog veel meer. Alleen heb je dit alles, in jouw toepassing, helemaal niet nodig! Dus: weggegooid geld.
Moraal van dit verhaal: als je met een beperkt budget iets wilt bouwen, zul je heel kritisch moeten kijken naar de koopdelen, en af en toe je eisen een beetje bijstellen.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (26%)]
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 13 juni 2008 12:23:02 schreef geedsen:
Het idee van de boormachinemotor heb ik al laten vallen.Maar goed laten we het van een andere kant benaderen, zeg dat ik 7500 euro wil uitgeven. Hoever kom ik daarmee.
Met als resultaat dat ik 3D objecten van behoorlijke grootte kan bewerken ( l: 1m x b : 1m x h: 2m om maar een maat te noemen). Het gaat dan in de eerste plaats om hout bewerking, maar liever natuurlijk ook andere materialen.
Je kan misschien ook een parallellopende thread starten op www.cnczone.nl of als Engels als voertaal geen probleem is www.cnczone.com, daar bulkt het van de fora over alle deelaspecten van CNCtoestanden, 3D en ook Mach3.
Zeker het proberen waard, ook als je een budget bepaald hebt, kan je weten wat ervoor verkrijgbaar is.
Verder nog nuttige adressen: Stappenmotor.nl en Motionnet voor lijst van fabrikanten.
- - big bang - -
http://www.damencnc.com heeft ook heel wat cnc materiaal.
Maar waarom het hele laser en dergelijke gedoe en niet gewoon zoals iedereen stappenmotoren. Voor 1000euro kan je toch al redelijk deftige stappenmotoren + aansturing en spindels en dergelijke kopen.