Welke Proxxon?

De slijpschijven heb ik gekocht in een turkse doe het zelf winkel op het st jansplein in antwerpen.
3 in een pakje voor € 5,00.
Omdat deze voor metaal bedoeld zijn slijten ze bijna niet en omdat ze slechts een kleine mm breed zijn bijna geen verlies.
ik kan ook tot de rand toe belichten.

Turbokeu

Golden Member

Nog een aanwinst voor mijn Proxxon-verzameling: een 10kg zware Proxxon TBH kolomboormachine, ref. 28124 (vorig model van de TBH).
Tweedehands op de kop getikt via Kapaza voor 140 Euro (huidige nieuwprijs bij Kruis.nl: 323 Euro).

Voordelen t.o.v. de huidige TBH:
- Vermogen 400W t.o.v. 300W
- Snelheden 1080/3100/6400tpm i.p.v. 1080/2400/4500tpm

Heeft dienst gedaan bij Philips (CFT) Hasselt.
Enig probleempje: Het pijlmechanisme dat de boordiepte aangeeft ontbreekt, evenals de knop-met-schroef die toelaat om de afdekkap van de riemschijven te verwijderen zonder gereedschap (is vervangen door een dikke inbusschroef).

Heb me al rot gezocht naar handleidingen/spare part list (die je er normaal bijkrijgt) om deze twee onderdelen te kunnen bestellen.

Iemand?

Foto volgt natuurlijk ASAP.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ha! Turbokeu!
Ik moest vandaag nog denken aan de leveringsproblemen die je had met GLS. Vrijdag had ik namelijk bij Kruis ook zo'n FKS/E tafelcirkelzaag besteld. Vandaag stond GLS er al mee voor de deur (zeg nu nog dat die 'Ollanders niet snel zijn). Ik was niet thuis, natuurlijk (fietsweer). Maar de brave mijnheer van GLS heeft het spul bij de apotheker om de hoek gedropt, en een briefje in de bus gestoken. Zo kan het dus ook.

Wat je nieuwe aanwinst betreft: die knop-met-schroef kan je uiteraard zelf maken met al dat mooie Proxxon-spul dat je al in huis hebt. :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Daar staat bij, dat je het werkstuk niet als een gek(ke stier) tegen het zaagblad mag drukken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Even een vraagje: Ik wil misschien ook zo'n zaagmachine kopen (die van 97.- dan) wel zaagblad kan ik het beste nemen, voor printplaten en hou/allu.? diegene waar printplaten bij staat?

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Het zaagblad met 36 tanden is best geschikt voor hout en ALU. Je kan daar ook printen mee zagen, maar bedenk dat printplaat geen zacht materiaal is. Ik heb er dan ook de diamantschijf bij genomen om printplaat te zagen.
De prijs voor zo'n diamantschijfje is niet mals (42.44 euro) maar vergeleken met de Dremel-diamantschijfjes valt het nog mee, als je ook de afmetingen vergelijkt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Laatst stond er zo een elektrische tegelsnijder met diamantschijfje in promotie bij brico/gamma/aldi of zo. Ik bedacht me toen dat dat mischien nog wel goed moet werken voor printplaten zagen. Of is dat 'mes' te scherp, zonder tandjes bedoel ik dus, mischien levert dat wel problemen. Dat stond zo een 40 euro.

Tja, ik vrees dat je daar enkel achterkomt door het ding te kopen en het uit te proberen.

Eerder in dit topic had Turbokeu het al over een boorkolom van het merk "Power" dat niet aan zijn verwachtingen voldeed. Daar heb ik ook redelijk-goede en minder-goede ervaringen mee. Een grote haakse slijper doet het prima - maar zo'n ding gebruik je niet voor precisiewerk. De elektrische afkortzaag is een ramp: je krijgt dat onding niet zodanig ingesteld dat het --vertikaal en horizontaal-- een werkstuk afkort met een nette hoek van 90°.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Bij deze als iemand een elektrische tegelzaag heeft?;).
En wat die afkortzaag betreft dat ding is niet echt gemaakt voor plaatmateriaal hé. Profielen in alle vormen en maten zolang de breedte en hoogte maar in verhouding is. Als je echt goed wil kunnen werken moet je zoals Turbokeu een hele resem machines kopen, maar dat budget heb ik jammergenoeg niet.

Ik bedoel dus zo een toestel: http://www.kapaza.be/Bouwmateriaal/Zagen/7607316/Electrische_tegelzaag…

[Bericht gewijzigd door ej_on_line op dinsdag 17 juni 2008 22:27:52 (16%)

Turbokeu

Golden Member

Op 17 juni 2008 19:13:40 schreef pros:
Ha! Turbokeu!
Ik moest vandaag nog denken aan de leveringsproblemen die je had met GLS. Vrijdag had ik namelijk bij Kruis ook zo'n FKS/E tafelcirkelzaag besteld. Vandaag stond GLS er al mee voor de deur (zeg nu nog dat die 'Ollanders niet snel zijn). Ik was niet thuis, natuurlijk (fietsweer). Maar de brave mijnheer van GLS heeft het spul bij de apotheker om de hoek gedropt, en een briefje in de bus gestoken. Zo kan het dus ook.

Gelukzak...;)
Mooi toestel hé, die FKS/E.

Wat je nieuwe aanwinst betreft: die knop-met-schroef kan je uiteraard zelf maken met al dat mooie Proxxon-spul dat je al in huis hebt. :-)

Ik heb ondertussen de handleiding/spare part list van (o.a.) de TBH gevonden bij Hegema.
Nu nog mailtje sturen naar Kruis.nl voor de bestelling van de onderdelen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dat is een handige link! Zo kan je teminste nagaan hoe een apparaat samengesteld is, voor je het bestelt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Turbokeu

Golden Member

Inderdaad, ik had de handleidingen al in huis voor ik besliste welke toestellen ik ging aankopen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Zoals beloofd een paar foto's van de Proxxon TBH:
Er ontbreekt enkel de zwarte schroefknop bovenaan voor sneltoegang tot de riem/riemschijven, aan de linkerkant de pijlaanwijzing voor de boordiepte, en de boorkopsleutel (past in een uitsparing bovenaan in het deksel).
De onderdelen zijn besteld bij Proxxon.

http://www.turbokeu.com/myprojects/proxxon/tbh-1.jpg

http://www.turbokeu.com/myprojects/proxxon/tbh-2.jpg

Naast mijn TBM220'tje:
http://www.turbokeu.com/myprojects/proxxon/tbh-tbm.jpg

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 22 juni 2008 18:32:15 schreef Turbokeu:
Zoals beloofd een paar foto's van de Proxxon TBH:

Tweedehands? Ziet er als nieuw uit!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Turbokeu

Golden Member

@pros: Hij zag er wel iets minder nieuw uit toen ik hem ontvangen heb...

Aan de linkerkant, boven het veersysteem van de diepteinstelling, zie je nog drie M4 gaten (in driehoekvorm op zijn kop) waar een NC (normal closed) microswitch in serie met de motor met inbusschroeven op bevestigd was (de switch had geen functie meer en het originele doel is mij nog onbekend).
Waarschijnlijk ook de reden waarom de originele boordiepteaanduiding/instelling verwijderd is (stond in de weg van deze microswitch).
Op de voorzijde van de sokkel zie je ook nog de vier gaten waar een aluplaatje met Philipsinformatie op gerivetteerd was (het zelfklevend metalen etiket met het Philipsinventarisnummer rechts is er nog steeds).
Ook was er een mooi ge-CNC'ed tussenstuk in witte Delrin boven de boorkop bevestigd waardoor deze een 3-tal cm lager hing en de boorhendel in een 45°-hoek naar voren stond.

Na een grondige poets/smeerbeurt ziet de TBH er inderdaad weer als nieuw uit.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 22 juni 2008 21:19:32 schreef Turbokeu:
Aan de linkerkant, boven het veersysteem van de diepteinstelling, zie je nog drie M4 gaten (in driehoekvorm op zijn kop) waar een NC (normal closed) microswitch in serie met de motor met inbusschroeven op bevestigd was (de switch had geen functie meer en het originele doel is mij nog onbekend).

Ik zou gokken op een boordiepteregeling, waarbij de microswitch geactiveerd wordt door een vertikaal "iets" dat verwijderd werd vóór de verkoop.
Handig, als je een serie gaten moet boren met gelijke boordiepte: instellen op een proefstuk, en vervolgens het ene gat na het andere boren waarbij de motor telkens afslaat als het gat diep genoeg is.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Turbokeu

Golden Member

Update:
Via een mailtje naar export@proxxon.com heb ik de missende onderdelen voor mijn TBH besteld voor 5.20Euro + 7.90Euro verzendkosten + 19%BTW, t.t.z. totaal 15.59Euro.

Ik heb ondertussen mijn Marquard voetschakelaar omgebouwd met 2P+aarding stekkers zodat ik de TBH ook via de voet kan bedienen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"