Hallo allemaal,
Ik heb hier een oude reciever staan, een Technics SA-100K. En nu wil ik deze aansluiten, alles is tot nu toe gelukt behalve de FM aansluiting.
Er zitten 2 aansluitingen op voor de FM, 1 75ohm aansluiting met een ground, en een balanced 300ohm aansluiting waar 2 draaiknopjes voor zitten.
Waar moet ik nu mijn coax op aansluiten?
Ik wil ook een plaatenspeler erop aansluiten, en deze moet ook op de ground neem ik aan, moet ik die dan op de ground aansluiten?
Ik zal nog een foto maken van de achterkant voor de duidelijkheid.
Alvast bedankt.
/edit:
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik de radio aansluit, en hoe ik de platenspeler aansluit?
Nogmaals bedankt
Hangt er vanaf vanwaar je coax komt.
Als die van een antenne op je dak komt ( vb. een gevouwen dipool die een impedantie heeft van 300 ohm ) dan moet die dus op 300 ohm aangesloten worden. In het ander geval wanneer je coax komt van je kabeldistributie, en dus een impedantie heeft van 75 ohm, moet die dus op 75 ohm aangesloten worden.
edit: je platenspeler moet je aansluiten in gaatjes zoals phono en aux. Een extra ground is daar niet nodig. Zo 1 gaatje heeft al 2 aansluitingen: binnenin je signaal & rondom het gaatje je ground.
[Bericht gewijzigd door the-x op (23%)]
Het ziet er rommelig uit, maar dat is niet jouw schuld
Zoals ik het nu zie, moet de coax onder het klemmetje aan het bovenste
nippeltje met de afscherming, dan komt de kern bij het onderste nip-
peltje. Maar dan krijg je wel een rotte knik in de kabel.
Hopelijk kun je dat opvangen, door de coax ergens aan op te hangen.
Die phono, is dat echt voor MD ? De aparte Grnd heb je niet nodig.
Simpel via de phonoplugjes aansluiten.
Succes,
Eddied
Edit: @the-x: Coax is altijd 75 Ohm (in deze situaties)
Als de kabel van een gevouwen dipool komt, is dat 300 Ohm lintkabel.
Geen coax dus.
.
[Bericht gewijzigd door Eddied op (14%)]
Mijn coax komt van de kabeldistributie dus dan moet hij op de 75ohm, ik wist dat niet, bedankt hiervoor.
Moet ik dit nog op een bepaalde manier aansluiten?
Bij de platenspeler zit wel een extra kabeltje, maar die hoef ik dus niet aan te sluiten? Het is een oude, dus eentje zonder voorversterker, dus ik neem aan dat hij dan op de phono moet, op de aux zit op het moment een cd-speler.
Ik heb hem nu aangesloten, maar het lijkt erop dat hij de signalen uit de ether haalt dan uit de kabel.
Weet iemand wat de kan veroorzaken?
Op 24 juni 2008 10:51:47 schreef Hillman5100:
Ik heb hem nu aangesloten, maar het lijkt erop dat hij de signalen uit de ether haalt dan uit de kabel.
Weet iemand wat de kan veroorzaken?
Afscherming van de coax wel goed onder het metalen klemmetje, niet zoals op de foto.??? Vaak is radio op de kabel trouwens een stiefkindje.
Ik heb de afscherming achter het metalen klemmetje gedaan, en het kleine koperen draadje wat in het doorzichtige plastic zit doorvoor gestoken. En het lijkt erop dat hij het nu doet.
het ground draadje aan een platen speler is een andere ground als de ground in je afscherming van je tulp stekkertjes hoor, deze zitten namelijk rechsttreeks aan je element
als je de ground draad niet aansluit hoor je meestal een lichte tot redelijke brom.
Op 24 juni 2008 11:18:18 schreef Stijnos:
het ground draadje aan een platen speler is een andere ground als de ground in je afscherming van je tulp stekkertjes hoor, deze zitten namelijk rechsttreeks aan je element
als je de ground draad niet aansluit hoor je meestal een lichte tot redelijke brom.
Die brom hoor ik nu ja, waar moet ik dat ground draadje dan aansluiten?
Op 24 juni 2008 10:25:30 schreef Eddied:
Als de kabel van een gevouwen dipool komt, is dat 300 Ohm lintkabel.
Geen coax dus.
Je hebt gelijk. Eventjes een vergissing.
Excuses.
Op 24 juni 2008 11:37:33 schreef Hillman5100:
[...]
Die brom hoor ik nu ja, waar moet ik dat ground draadje dan aansluiten?
Dit draadje moet je aansluiten aan het schroefje dat de afscherming van de coax vastklemt.
Het idee achter de phono verbindingen is dat ze zo eigenlijk redelijk symmetrisch zijn.
De beide spoelen in het element zweven elektrisch, er lopen vanaf daar twee pairs als dunne draden van het element door de arm naar het aansluitpunt in de draaitafel.
De arm en headshell zelf zitten aan gnd via het aparte draadje, en de audioverbindingen gaan (helaas) als coax naar de RCA's op de versterker.
Ondanks dat een coax verbinding zeer asymetrisch is tov de omgeving blijkt dit alles toch al heel wat interferentie te schelen tov asy verbindingen zonder meer.
Er zijn ook phono preamps met normale symmetrische ingangen, het is dan natuurlijk wel wenslijk de coaxjes te vervangen door symmetrische kabels.
In het plaatje kun je zien wat de bedoeling is met 75Ω coax.
Je moet hem van boven af onder het klemmetje door laten lopen, zodat het vlechtwerk van de kabel contact maakt met die klem; en dan de binnenader verbinden met de linker van de twee onderste klemmetjes (waar hij op de foto ook in zit).
De rechter zou ook kunnen trouwens, maar links staat netter.